Забулените жени в Иран – шампионки по козметика

 Сиявош Гази

Забранените след Ислямската революция от 1979 г. козметични средства, главно червила и лакове за нокти, в последните години заляха иранския пазар, превръщайки Иран във втория по големина потребител на разкрасяващи продукти в Близкия изток. Неотдавнашно проучване показа, че Ислямската република 74 милиона жители използва козметични продукти за около 2 милиарда долара годишно, което прави 29 процента от близкоизточния пазар и я нарежда на второ място след Саудитска Арабия.

Почти цялото количество козметика се внася от чужбина, тъй като иранското производство е много малко. Колкото до парфюмите, на иранския пазар на практика присъстват всички големи марки. Преобладаваща част от вноса обаче се извършва извън законните канали. „Повечето експерти смятат, че обемът на внасяните контрабандно продукти е за 700 – 750 милиона долара“, казва Абас Наджафи, оглавяващ службата за борба с контрабандата. „Много продукти влизат в Иран контрабандно“, потвърждава Виста Бавар, създателка и ръководителка на маркетинга на новата европейска марка „Каприз“, лансирана на иранския пазар. „Здравното министерство е много взискателно към критериите за одобряване, което е много добре, тъй като потребителките са сигурни, че получават качествен продукт с официален етикет, само че 50-те процента мита и бумащината не благоприятстват законния внос“, отбелязва тя.

Паралелните канали обаче не се славят с особено качество. „От няколко години пазарът е наводнен с некачествени китайски продукти, които не отговарят на нормите“, казва голям вносител на козметични продукти, предпочел да запази анонимност. Китайските продукти представляват около 30 процента от контрабандния внос. Те имат свои пазари в провинцията и в по-народните среди, посочва той. Според неотдавнашно изследване на частния научен институт TMBA около 14 милиона иранки на възраст между 15 и 45 години, живеещи в най-големите ирански градове, харчат средно по 7 долара месечно за козметични средства. Минималната работна заплата е 300 долара, а средната – между 600 и 700 долара. Високото равнище на разходите за козметика се обяснява главно с факта, че половината от населението (а при градското население – 65 процента) е на възраст под 30 години, смятат в TMBA.

След Ислямската революция през 1979 г. гримирането бе забранено. Властите поведоха многобройни кампании срещу жените, които носят червило или си лакират ноктите. Дори днес е препоръчително служителките в държавните учреждения да не се гримират. След войната с Ирак обаче забраните отслабнаха, а в средата на 90-те години на миналия век правителството разреши вноса на козметични продукти. Оттогава използването на козметика се разпространява, особено сред девойките, които започват да се гримират на все по-ранна възраст – успоредно със смекчаването на правилата за облеклото, което ултраконсервативните среди редовно критикуват.

Заради покривалата младите иранки се грижат много за единствената видима част – лицето си, казва Мина, продавачка в техеранска парфюмерия. „Някои момичета прекарват повече от час в разкрасяване пред огледалото. Ако в Европа на мода е естествеността, в Иран младите предпочитат да се гримират“, допълва тя.

По БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.