За 30 години в ефира Си Ен Ен промени света

ДПА

Ралица Василева е едно от лицата на Си Ен Ен. Снимка: от тв екрана

Женена двойка телевизионни водещи излезе в ефир на 1 юни 1980 г. в Атланта, Джорджия, за първото излъчване на Кейбъл Нюз Нетуърк (Си Ен Ен). Предаването отбеляза началото на първия 24-часов телевизионен новинарски канал в историята, но 30 години по-късно значимостта му отива много отвъд света на телевизията или медиите.

Създаването на 24 часов новинарски канал, който излъчва седем дни в седмицата, може да изглежда като проблясък в нашия свят, завладян от Туитър. Си Ен Ен възвести епохата на незабавността и свърза света с големи събития както никога преди това. Каналът промени начина, по който правителствата и бизнесът взимат решения и доказа, че предоставянето на хората на постоянен достъп до информация не означава непременно да ги направиш по-добре информирани.

„Си Ен Ен наистина промени начина, по който работи телевизионната журналистика“, отбеляза Боб Томпсън, професор по телевизионна и обществена култура в университета в Сиракуза. „Нова международна новинарска агенция, базирана в Атланта, Джорджия, която ви бе предоставена от човек, управлявал кабелна телевизия… Това просто изглеждаше като невъзможен сценарий“. По онова време повечето хора все още научаваха новини от вестниците сутрин и вечерните телевизионни информационни бюлетини, когато телевизионни водещи като пророци им казваха какво се случва по света.

Си Ен Ен разби на пух и прах този модел, като предложи на зрителите новини, такива каквито са, ключов атрибут в нашето общество, в което всичко трябва да се получи на мига и където събитията често се раждат, манипулират и забравят за толкова кратко време, което не би стигнало на телевизионните водещи преди Си Ен Ен да се гримират. Трийсет години по-късно единственият съперник на Си Ен Ен е многоуважаваното Би Би Си, което е първият новинарски канал. Той е достъпен в повече от 200 страни, има 36 бюра по света, повече от 900 местни станции филиали и се гордее с екип от 4000 професионалисти.

На Си Ен Ен му трябваха няколко години, за да достигне апогея си. Мнозина определят разбиването на „Чаланджър“ през 1986 г. за моментът на съзряване на Си Ен Ен, когато бе единственият телевизионен канал, който предаваше катастрофалното излитане на космическата совалка. Си Ен Ен увеличи още повече световната си репутация във войната в Персийския залив, когато отново бе единственият канал, предаващ директно от Багдад по време на първите въздушните удари.

Скоро след това, учени и представители на Пентагона започнаха да говорят за ефекта на Си Ен Ен. За първи път изследван от професор Стив Ливингстън в университета „Джордж Вашингтон“, ефектът на Си Ен Ен описва как излъчването на събития от целия свят се отразява на американската външна политика. Отразяването от Си Ен Ен на анархията и глада в Сомалия през 1992 г., например, бе основен фактор за решението на президента Джордж Буш старши да изпрати войски там на обречена хуманитарна мисия. Една година по-късно репортажът на Си Ен Ен, който показа как тялото на американски войник е влачено по улиците на Могадишу, накара тогавашния президент Бил Клинтън да изтегли американските войски.

През годините Си Ен Ен се бореше да поддържа позицията си на най-добър източник за новини и бе ударен от конкуренцията на други кабелни новинарски канали, които се появиха малко след него. Канали като Фокс нюз и Ем Ес Ен Би Си следваха пристрастен подход в САЩ, докато конкуренцията за рейтинги породи сензационна новинарска култура, която цени противоречивостта и произвежда евтини клюки.

Подобно на по-старите медии, които изпревари в началото, следващото предизвикателство за Си Ен Ен бе изобилието от новини по интернет и съобщенията в реално време в сайтове като Ютуб, Фейсбук и Туитър – което бе илюстрирано по време на неотдавнашните големи събития като демонстрациите в Иран и земетресението в Хаити. „Световната телевизия бе изпреварена от революцията в дигиталната технология“, заяви Ливингстън за ДПА. „Не можем повече да изолираме ефекта на телевизията, трябва да помислим за глобалния дигитален ефект“, допълни той.

По БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.