Китайската армия се хвърля в медийно настъпление

Франс прес

Военен парад в Китай. Снимка: милитариимиджис

Противно на съвета да се избягва откритостта, отправян от големия китайски стратег Сун Цзъ в прочутия му трактат „Изкуството на войната“, армията на Китай се впусна неотдавна в медийна офанзива, целяща да впечатли с обаяние и да разсее страховете пред нарастващата й мощ. Западните държави начело със САЩ и някои от съседките на Китай като Япония не спират да приканват Пекин да положи усилия за повече прозрачност във военната сфера.

Китайският бюджет за отбрана достигна през 2010 г. 532,1 милиарда юана (близо 57 милиарда евро), но Стокхолмският международен институт за изследване на мира (СИПРИ) току-що огласи оценки, според които през 2009 г. Китай е отпуснал за военни разходи 100 милиарда долара.

Формирана през 1927 г. от босоноги селяни като сили за комунистическа съпротива, през последните години Китайската народоосвободителна армия (КНОА) инвестира значителни средства за екипировка и въоръжения. Липсата на точни данни обаче поражда съмнения относно същинските амбиции и цели на Пекин не само на суша, във въздуха и по море – с очевидния стремеж да изгради сили, които да бранят примерно икономическите интереси на страната или маршрутите за енергийни доставки – но също така в космоса и в киберпространството. В опит да демонстрира добра воля и да наложи впечатлението, че мисли само за отбрана на страната, КНОА, натрупала опит от пропаганда сред китайското население, се обръща вече към чужденците и претендира, че става по-прозрачна.

„Виждаме наистина известно безпокойство сред ръководството на (комунистическата) партия и на външното министерство. Тревогата идва от там, че действията на КНОА за изграждане на сили, способни да действат по цял свят, се посрещат с подозрение и страх“, коментира Ричард Фишър, експерт по китайските въоръжени сили в Международния център за оценки и стратегии – американска изследователска организация.

През април КНОА организира за военните аташета в страната и чуждестранни журналисти презентация на най-модерния си изтребител Джей-10 в базата на 24-а въздушна дивизия в Тянджин, близо до столицата. След това, миналия месец, за пръв път покани на „опознавателно пътуване“ френски журналисти. Следващите ВИП гости се очаква да бъдат британци. Програмата включваше: среща със служители от отдела за външни връзки в министерството на отбраната, представяне на китайската военноморска мисия за борба с пиратството край бреговете на Сомалия, посещения в някои поделения и по-специално в шеста бронирана дивизия от Пекинския военен окръг.

По време на посещението в танковата дивизия обаче наоколо не се виждаше ни един войник с изключение на десетките посрещачи, а вратата на спалното помещение се открехна и се видя, че е съвсем празно. Командирът на поделението, старши полковник (отговаря на бригаден генерал – бел. на АФП) Чън Сюеу, отхвърли всички въпроси за нуждите от снаряжение: „Това са догадки, не отговарям никога на догадки.“

Според аналитиците, офанзивата за внушаване на обаяние все още е твърде далеч от прозрачността, за която настояват западните страни. Ричард Фишър смята, че Китай би трябвало да отговори конкретно на някои въпроси за плановете на Пекин до 2020 г. Става дума за самолетоносачи, ударни кораби амфибии, военнотранспортни самолети Си-17 и ядрени бойни глави, уточнява той. „Трябва да им се каже: светът знае, че те в момента създават всички тези неща, и тези въпроси ще бъдат поставяни от правителствата и от печата, докато не се получат отговори“, твърди експертът.

„Ефектът от стратегията на Пекин за връзки с обществеността все пак е твърде ограничен, отбелязва Валери Нике, която отговаря за азиатския вектор в парижката Фондация за стратегически проучвания. Причина е противоречието между даваните обяснения – успокоителни и отговорни по замисъл, и далеч по-агресивния начин на действия.“

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.