„Ромъния либера“: Да си внесем правителство от чужбина

Трябва да се събудим и да погледнем истината в очите: комбинацията от корупция, неефективна държава, безотговорни политици и световна икономическа криза без прецедент имат ефекта на атомна бомба върху Румъния. Решението на тази ужасна криза, която не дава признаци да отминава, не може да бъде никакво друго, освен радикално. Решение е назначаването на министри от чужбина и сформирането на правителство по модела на управителния съвет на многонационална компания.

Това ви изглежда невероятна идея? В никакъв случай не е по-шокираща от безотговорността, с която сегашната политическа класа тласкаше и тласка Румъния към фалит. Още повече, че подобно нещо вече се е случвало. Разбира се, в напълно друг контекст, преди близо 150 години, когато е призован чужденец да извади страната от безизходицата: крал Карол Първи. При управлението му Румъния преминава през най-дългия и устойчив период на модернизиране в историята си.

Днес нещата може да станат по следния начин. Разбирайки че са стигнали до ръба на пропастта, парламентарните партии сформират съвет за управление, който има за цел определянето на целите на многонационалното правителство. Това няма да стане лесно, но ще е по-лесно, отколкото тези партии да управляват заедно. Може да се изиска всеки министър чужденец да ангажира екип от румънски асистенти, които да могат да поемат ръководството на министерството след приключване на договора на министъра. А защо не технократи от Румъния? В никакъв случай, не защото нямаме стойностни професионалисти, които са хиляда пъти по-добри от сегашните управляващи. А защото няма да се толерират мерките им за реформи, които ще засегнат властимащите и партиите им.

Красноречив случай е този на Дачиан Чолош. Сега той е един от най-ценените европейски комисари. У дома обаче постиженията му като министър на земеделието бяха скромни. Но не защото той не е искал да си върши работата, както трябва или защото не е знаел как да прави това, а защото първата му стъпка като министър бе да преструктурира из основи министерството. Но подобно нещо не му бе позволено. Затова назначаването на министър от чужбина, напълно откъснат от противоборствата на румънската политическа сцена, както и от финансови задължения към тези, които са го номинирали, в голяма степен ще реши най-острите проблеми.

Една шокова програма за преструктуриране на основните институции в Румъния е първото нещо от което се нуждаем. Свиване на администрацията, нови правила за обществените поръчки и наемането на персонала, въвеждане на методи за оценка за работата на всеки чиновник са мерки, достатъчни за разтърсването из основи на една вцепенена държава. Всичко това може да стане за две-три години. Достатъчно кратко, така че румънците да не изгубят търпение и да могат да видят бързи резултати и да се прекъсне традицията за политизиране на бюрократичния апарат. Това ще даде възможност за формиране на нов политически елит.

Ако монархията вече не е решение за Румъния, настоящият исторически контекст, доминиран от глобализацията, предлага нови възможности. В един свят, в който икономическите и административните успехи се мерят по еднакъв начин, в който очакванията на гражданите към управляващите са сходни, националната специфика е станала второстепенна, когато става въпрос за добро управление. Механизмите за стимулиране на икономиката са едни и същи. Проблемите, с които се сблъскват здравните системи в развитите държави, са извадени под индиго. Разликата е в сериозността и честността на политиците, които направляват прилагането на мерките, предложени от специалистите.

Очевидно е обаче и защо вариантът на правителство, сформирано от чужди специалисти, на мнозина изглежда утопичен. В една държава, в която политиците отказват да си сътрудничат в далеч не толкова революционни и сложни инициативи, доброволният отказ от управление в полза на хора, които не може да контролираш, заедно с това че няма да можеш вече да крадеш; в полза на хора, които може да вземат мерки, които да взривят мрежата от политически сподвижници и да назначат в администрацията хора вещи, отговорни, алтруисти и патриоти – на такова нещо, очевидно, много малко румънски политици са готови. Затова е много вероятно тази идея да си остане утопична докрай.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.