Туризмът на Гърция е застрашен

Опашка от тирове пред граничен пункт Кулата. Снимка: ЕПА/БТА

Ядосан турист с шапка, пазеща от слънцето върху главата, и провесен през врата фотоапарат стои в средата на двуетажния автобус за туристически обиколки, недоволно скръстил ръце. Двайсетина стачкуващи гърци са блокирали главния булевард пред парламента, принуждавайки шофьора да предприема опасни маневри, което пречи на туристите да правят снимки.

Подобни гледки – затворени пътища, стачки, които спират достъпа до археологическите забележителности, блокирането на най-голямото пристанище на Пирея, изгонило хиляди туристи, обикалящи на круиз, ужасяват работещите в изключително важния туристически сектор на Гърция, която се опитва да намали огромния си държавен дълг, довел я до ръба на фалита. „Изглежда сякаш сами си вадим очите. Тези неща се разчуват, създават ни лош имидж“, казва Ана Анифанти, директор на гръцката асоциация на пътническите и туристически агенции.

Работещите в Гърция отговориха на наложените от правителството сурови мерки, орязващи заплати и пенсии, с многобройни стачки и от време на време демонстрации, в които се стига до насилие. С настъпването на летния туристически сезон кадрите с горящи сгради и сблъсъци в Атина – където трима души загинаха, хванати в капан в горяща банка през май, взеха първите си жертви – 20 000 резервации за хотели в столицата и близките й курорти бяха анулирани.

Експерти в бранша казват, че вече е налице спад в резервациите от 10-12 на сто в сравнение с 2009 година, която сама по себе си беше тежка за сектора. Делът на туристическата индустрия е 15,5 на сто от брутния вътрешен продукт на Гърция и страната трудно може да си позволи спадът в сектора да продължи, при положение че той осигурява едно от всеки пет работни места.

С прекрасните си плажове, топла вода и богато архитектурно наследство Гърция е в топ пет на най-предпочитаните летни дестинации в Европа заедно с Испания, Италия, Франция и Турция. Делът на туристическия сектор на Гърция от БВП е сравним с този на Испания (15,3 на сто) и Португалия (14,4 на сто), но по-висок от този на Италия (9,3 на сто) и Франция (9,7 на сто).

Суровите мерки на правителството имат за цел свиване на държавния дълг, нараснал заради годините на разхищения. Балансирането на бюджета може да стане за сметка на икономически растеж, което ще превърне традиционно лесните постъпления от туризъм в още по-важни. Но на фона на икономическите проблеми повечето от потенциалните туристи имат на разположение по-малко приходи и чакат до последния момент преди да си резервират ваканция, без значение било то в Гърция или другаде, което прави постъпленията на свежи средства несигурно.

Двата основни източника на клиенти за Гърция са Германия и Великобритания, с около 2,3 милиона германски и 2,1 милиона британски туристи, посетили страната миналата година. Британците обаче също са в рецесия, а германците бяха отблъснати от негативния имидж, който се създаде около Гърция заради дълговете й, казва Йоргос Цакирис от гръцката хотелиерска камара.

Атина договори спасителен пакет в размер на 110 милиарда евро, които ще получи под формата на заеми, в който Берлин участва най-много, но и най-неохотно. Германците яростно се противопоставят на това, което те наричат спасяване на прахосническа държава, която сама е виновна за проблемите си. В последното десетилетие Гърция е в жестока конкуренция с по-евтини летни туристически дестинации като съседната й Турция. Цялото Средиземноморие, включващо Южна Европа, Северна Африка и Турция, е силно конкурентен район с около 20 дестинации, борещи се за посетители.

Изправени пред опасността от драстичен спад в резервациите някои хотели и туроператори свалиха цените в опит да привлекат повече туристи. „Неблагоприятните прогнози накараха туристическия бизнес да намали цените си с до 30 на сто, за да се превърне в по-конкурентен“, казва Константинос Брентанос, шеф на гръцка федерация в туристическия бранш. Брентанос казва, че намаляването на цените може да привлече туристи, но има страхове, че правителството може да продължи с увеличаването на данъците, за да пребори дефицита, което ще изяде печалбата.

Въпреки притесненията, има място за надежда: масовите анулирания на резервации изглежда че спряха, което кара мнозина да се надяват, че сезонът вероятно няма да бъде катастрофален. Част от евентуалното съживяване е резултат от една от последиците на кризата в Гърция: по-слабото евро означава, че малко европейци ще могат да си позволят по-далечни ваканции и затова ще дойдат в Гърция, а държавите, извън тези 16, които използват еврото, в това число САЩ, Великобритания и Русия, смятат ваканциите в Гърция за по-евтини. „Не смятам, че тази година ще бъде бедствена. В туризма винаги има обрати“, казва Анифанти.

Някои експерти дават благоприятни прогнози за туризма на Гърция в дългосрочен план, заявявайки, че индустрията ще регистрира ръст от средно три на сто на година в следващото десетилетие. Джон Кестер, мениджър в Световната туристическа организация на ООН в Мадрид казва, че туризмът е в значителна степен гъвкава индустрия дори и когато е била засегнат от кризи като епидемията от птичи грип през 2003 и атаките на 11 септември 2001 година. „Това, което обикновено наблюдаваме, е по-скоро рязък ръст след период на бавен или негативен растеж“, казва Кестер.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.