Сомалийски пирати – и високите технологии не помагат

Испанският боен кораб „Виктория“ патрулира в Аденския залив. Снимка: еунавфор

Как можем да различим сомалийски пират в малка лодка от подобно изглеждащ, но невинен рибар? Всичко опира до стълбите. В дълбоките води на Индийския океан пиратите често вземат със себе си риболовни принадлежности, за да се прехранват, а рибарите от тънещата в беззаконие държава нерядко носят за самозащита автомати „Калашников“. Абордажните куки могат лесно да бъдат скрити от човешки очи.

Но ако военноморските офицери забележат малка лодка с дълги метални стълби, прикрепени към палубата, разбират със сигурност, че плаващите с нея са потеглили с едно единствено нещо наум. Това означава, че военните самолети и хеликоптери, патрулиращи над сомалийския бряг, могат да засекат така наречените „пиратски групи за действие“ и да сигнализират на бойните кораби или командните центрове.

По преценка на САЩ във всеки един момент около 30 до 40 бойни кораба от ЕС, НАТО и САЩ, както и от нови играчи в Индийския океан като Китай, Русия, Индия, Малайзия, Южна Корея и Япония, са впрегнати в усилията за борба с пиратите.  Те не са под общо командване, макар че флотилиите се срещат веднъж месечно в Бахрейн и координират действията си, чатейки по интернет.

МИЗЕРИЯТА И ОТКУПИТЕ ДВИЖАТ ПИРАТСТВОТО

В британската военна база Нортуд на северозапад от Лондон, където са щабовете на силите на ЕС и НАТО, дузина диспечери и двама офицери за свръзка координират и наблюдават движението на корабите на другия край на света, насочвайки ги към безопасни маршрути. Но това бдение не възпира няколкото хиляди сомалийци, участващи в процъфтяващата пиратска индустрия, чиито брой, по преценка на западни военни експерти, се е утроил преди година.

Въпреки рисковете на времето, бурното море и срещата с чужд боен кораб, изкушението да получат откупи за милиони долари от собствениците на кораби, превозващи азиатски продукти за Европа, близкоизточен петрол и африкански стоки за останалия свят, просто е твърде голямо. „Безработицата в Сомалия е много висока и дори онези, които имат работа, вземат средно едва по 500 долара на година,“ обяснява заместник началник-щабът на натовското  формирование, комодор Ханс Хелсет, бивш норвежки подводничар, който дебне пиратите вече трета година. „Един пират може да си докара 20 000 долара. Та кой не би се изкушил? Аз например бих се изкушил.“

Военноморските офицери твърдят, че усиленото патрулиране в международно признатия транзитен коридор на Аденския залив, където хеликоптер може да дойде на помощ на нападнатия кораб за 15 минути, се оказва ефикасно. Това място някога бе основен магнит за пиратите, но от юли миналата година само три кораба са били пленени там.

Много кораби днес предприемат допълнителни мерки, за да избегнат нападение – преминават през рисковите зони нощем, опъват бодлива тел, за да затруднят пиратите да се прехвърлят на борда и си отварят очите на четири. Но повечето от над 15-те кораба и стотиците моряци, които в момента са в плен на сомалийски пирати, са били похитени южно от Аден в Индийския океан, където военноморските сили просто не разполагат с достатъчно съдове, за да покрият толкова обширен участък.

ТИРАНИЯ НА РАЗСТОЯНИЯТА

„Отдалечеността е нашият тиранин“, казва командващият на мисията на ЕС за борба срещу пиратите край бреговете на Сомалия (EUNAVFOR) контраадмирал Питър Хъдсън. „Ако патрулен самолет идентифицира някоя пиратска група, може да минат два до три дни докато корабът, който изпратя, пристигне на мястото.“ Въпреки това, твърди Хъдсън, шестте кораба на ЕС и останалите западни сили са разбили само през април и май 59 пиратски групи, които обикновено се състоят от един кораб „майка“ с дължина понякога от само пет метра и няколко по-малки нападателни скифа. „Разбиването“ може да означава щурмуване на похитения кораб, арестуване  и даване под съд на пиратите, разрушаване на лодките им или просто подтикване самите те да изхвърлят в морето стълбите и останалите улики.

Някои други държави са възприели по-твърд подход. Руски офицери разказаха пред местни осведомителни агенции, че пиратите, задържани при освобождаването на руския петролен танкер, са били пуснати да плават в морето без оръжия и прибори за навигация, което означава почти сигурна гибел. При стабилно време пиратите имат възможност да плячкосват корабите в Аденския залив през цялата година. Но  мусоните в останалата част на Индийския океан ограничават „ловния сезон“ до два периода годишно – от март до май и от септември до декември. „Да се надяваме, че ще им отнемем бизнеса поне през този сезон,“ казва Хъдсън. „Целта ни е да ограничим пиратството и да го задържим на приемливо ниво. Знаем, че няма да можем да го изкореним.“

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.