Какво оставя в Афганистан уволненият ген. Маккристъл

Барак Обама с ген. Стенли Маккристъл. Снимка: Белия дом

Генерал Стенли Маккристъл промени из основи стратегията на международните сили в Афганистан, които командваше, но бе отстранен твърде рано, за да може в Кабул да бъде направена преценка дали тактиката му започва да дава плодове. Бившият шеф на специалните операции на американските въоръжени сили постави населението в центъра на стратегията на НАТО и получи резултати, издавайки заповед на войските си веднага щом бе назначен за командващ през юни 2009 г., да правят всичко възможно да щадят цивилните.

Той предупреди, че неизбежна последица от изпращането на подкрепления ще бъде увеличаване на жертвите, които дават международните сили. Под негово командване техният брой нарасна стремително. Със 79 убити за три седмици, юни е най-смъртоносният месец за чуждите военни през войната, започнала преди осем години и половина. При 520 убити за 2009 г., с 299 загинали чужди военни за първите шест месеца 2010 се очертава да стане най-кървавата година на войната.

Спечелил слава на блестящ военен, генерал Маккристъл бе назначен за командващ на силите в Афганистан от Барак Обама, за да стане лице на новата президентска стратегия във време, когато американското обществено мнение се настрои против войната, заприличваща все повече на блато.

Генералът спечели първата си битка в кулоарите на Пентагона и Белия дом, като убеди Обама след тримесечен размисъл да изпрати подкрепления от 30 000 американски военни в Афганистан. Целта беше да се промени ходът на войната, в която сякаш талибаните започнаха да получават превес. Но наред с това през зимата Обама обеща, че американските сили ще започнат да се изтеглят през лятото на 2011 г. Това изглежда нереалистично.

„Нашата стратегия не може да бъде насочена само към превземане на територии и унищожаване на бунтовническите сили. Нашата цел трябва да бъде населението“, писа Маккристъл при встъпването си на поста. Оттогава той въведе радикални промени в тактиката на международните сили под флага на НАТО, две трети от които са американски.

Той поиска да бъдат сведени до възможния минимум въздушните удари, за да се избягват цивилни жертви. Забрани алкохола и бързото хранене в базите на НАТО, вероятно за да се опита да смекчи антиамериканските настроения, вкоренени дълбоко в афганистанското обществено мнение. След това той закри чуждите бази в отдалечените райони и концентрира повече войски в населените райони по силата на начертаната от него стратегия за спечелване на „сърцата и умовете“ на хората.

Тези действия със символично значение му спечелиха доверието на множество дипломати и чужди военни командири в Афганистан, но също и на президента Хамид Карзай, чиято популярност и сред сънародниците му, и сред правителството на Обама не е в най-висока точка. „Преди Маккристъл тук беше като кокошарник, пълен с празноглави пилета, тичащи във всички посоки. Сега всички вървят в една посока“, каза западен дипломат в Афганистан, пожелал анонимност. Според него генералът е уволнен прибързано.

Военните командири в НАТО винаги са изтъквали, че първите положителни резултати от промяната в стратегията ще се проявят най-рано в края на 2010 г. В сряда група експерти от Кралския институт на въоръжените сили в Лондон обяви, че при операциите на британските войски на юг са се появили първите признаци за успехи, които според тях се дължат отчасти на стратегията на Маккристъл. Но в доклада им се подчертава също, че знаковата операция, предприета от генерала през януари – голямото настъпление срещу Марджа, земеделска област в Хелманд и твърдина на талибаните, досега е безплодна.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.