Хаос в небето над Кипър

Центърът за контрол на полетите в Никозия. Снимка: агрино

Спор от няколко десетилетия, отнасящ се до контрола на въздушното пространство на Кипър, вреди силно на сигурността на въздушния трафик над този разделен остров, който е много харесван от туристите.

Сблъсъци бяха избегнати на косъм и инцидентите се увеличават, заяви Харис Антониадес, кипърски гръцки представител, отговарящ за въздушния контрол в Никозия, който съгласно международното право е натоварен да следи въздушното пространство на целия остров и на една обширна зона от източното средиземноморие.

Кипърските турски власти, които контролират полетите между Турция и Севернокипърската турска република (СКТР, призната само от Анкара), претендират от своя страна за контрол на околното пространство и обвиняват авиодиспечерите от Никозия, които по думите им отказват да говорят с тях.

Имахме няколко сериозни инциденти от серия от общо 458 инцидента с полети миналата година на фона на 390 през 2006 г., обяснява Антониадес. Имахме един много, много сериозен случай преди около 18 месеца, разказва той. Един руски самолет идваше от египетското въздушно пространство, минавайки през Кипър и Турция, за да се върне в Русия по траектория юг-север, докато друг самолет летеше на юг.

Заради намесата на Ерджан (летището, намиращо се в турската зона) за малко не стана сблъсък, когато един от двамата пилоти поиска друга летателна височина, каза Антониадес. Това беше истински хаос, посочва той.

Зоната за въздушен контрол, дадена на Никозия и определена от Международната организация за гражданска авиация, покрива район от 173 000 квадратни километра в източното средиземноморие и засяга полети, обслужващи много страни.

Но когато един самолет преминава границата между зоната за контрол на Анкара и тази на Никозия, Анкара му казва да мине на честотата на кипърското турско летище Ерджан, откъдето се получава една неясна ситуация на „двоен контрол“ за въздушните власти в Никозия.

Не знаем намеренията на тези самолети, тъй като не говорят с нас, казва със съжаление Антониадес. Това е сякаш един човек с вързани очи върви в стая, където се намират други хора. Има голям риск, той да се блъсне в някого, посочва той.
С
поред кипърските турски авиодиспечери проблемът идва по-скоро от факта, че техните кипърски гръцки колеги отказват всякакъв контакт с тях въпреки засилването на трафика на летищата в сверната част на острова.

Според ООН двете страни спазват като цяло забраната за полети над буферата зона, която разделя острова, след като турската армия окупира една трета от територията му в северната част през 1974 г. в отговор на кипърски гръцки преврат.

Но по случайност самолети от двете страни са се доближавали много до нея, което в голяма степен е било в резултат на дезориентация на пилотите, обясни говорителят на ООН Роландо Гомес.

Според Хасан Топалоглу, началник на кипърската турска гражданска авиация, единственият начин за преодоляване на тези проблеми ще бъде установяване на сътрудничество. Едно техническо сътрудничество за сигурността на движението, което няма да има никакъв политически аспект, добавя той.

Според Топалоглу авиодиспечерите от всяка страна за момента са принудени да слушат радиопредаванията на другата страна, за да се информират. Ние сме готови да сътрудничим с Южен Кипър, но те отказват, уверява той, като добавя, че неговите авиодиспечери понякога чуват мърсни думи по адрес на кипърските турци на честотата на Никозия.

Според него кипърските гръцки власти трябва да приемат факта, че два милиона пътници минават всяка година през кипърските турски летища на острова, сред които 35 до 40 процента европейски граждани.

Контролът на въздушното пространство е сред темите, по които преговарят двете страни в рамките на преговорите, водени под егидата на ООН от септември 2008 г. насам за решаване на пробема с разделението на острова.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.