Голямо ядене по време на Рамазана в ОАЕ

Мъж подрежда ястия за яденето след залез слънце. Снимка: Сайт на бостънския университет

Когато Адемир Хусагидж, главен готвач и директор за храните и напитките в хотел Монарх Дубай, пристига в Дубай преди 11 години, отбелязването на Рамазана е нещо дискретно. Поначало то трябва да е строго. По време на Свещения месец, който тази година започна на новолуние на 11 август, мюсюлманите се отказват от храна, пиене, цигари и секс през светлата част на денонощието, за да се молят и извършват благотворителна дейност. (Смята се, че Рамазанът е първият месец, в който Бог е разкрил Корана пред Пророка Мохамед.) Хусагидж си спомня издигнатите палатки по плажа Джумейра, където местните шейхове и техните семейства се събират, за да прекъснат поста с традиционния ифтар на залез слънце и да споделят най-ранното сутрешно ядене сухур. „Сега всичко е много по-комерсиализирано“, казва Хусагидж. „Превърнало се е в доста голям бизнес.“

В Дубай петзвездните хотели предлагат всяка вечер по време на Рамазана пищни бюфети с меса, зеленчуци и десерти. Освен че организират събитието в танцувалните си зали, много хотели издигат специални рамазански палатки, които наподобяват традиционните маджлис, където са се събирали бедуините. Например в палатката на хотел „Джумейра Бийч“ минималната цена на гост за храна и безалкохолни напитки е 270 долара. Максималният брой хора, които могат да се съберат в частен маджлис, е 8. Средната цена за едно седящо място в палатка е 27 долара.

Витрините на моловете и бакалиите, украсени с пожеланията „Рамазан Карим“, обикновено предлагат специални промоции на стоки. Веригата Marriot информира пътуващите за специалните предложения в хотелите си в Египет, а вестникарска реклама на Тойота примамва купувачите със специална акция за свещения месец: „Подкарай колата днес. Без вноски до Рамазан 2011.“ Местна пекарна приканва с 50 процента намаление на рамазански сладки, украсени с малки минаренца, полумесеци и бутилки Vimto, популярна напитка за прекъсване на поста.

По време на Рамазана работното време е намалено навсякъде в мюсюлманския свят, давайки на хората повече свободно време. Телевизионните зрители се увеличават драстично. Снимат се специални сапунени сериали за Рамазана, целящи примамване на по-голяма аудитория. В Египет – най-големия пазар в района на Близкия изток и Северна Африка, рекламната индустрия е похарчила 146 млн. долара само през Свещения месец на миналата година, което е увеличение с 62 процента спрямо който и да е друг месец през годината, съобщават от Центъра за панарбски изследвания в Дубай.

Мюсюлманският свещен месец е важен за бизнеса, колкото Коледа в САЩ. Много търговци на дребно в Обединените арабски емирства разчитат продажбите през Рамазана да помогнат за развитието на бизнеса им през цялата година. В условията на рецесия в Дубай и ниските нива на заетост в хотелите, мениджърите натискат подчинените си да поддържат бизнеса. „Казах на нашия отдел продажби, че трябва да излезем навън и агресивно да продаваме нашите ифтар“, казва Хусагидж от хотел Монарх. „Не искам да загубя клиенти, затова се опитваме да предложим оферти за всеки човек и всяка фирма.“ Хотелът понижи с 10 долара цената за угощението ифтар спрямо 46 долара миналата година.

Голяма част от харченето по време на Рамазана в Дубай е от фирми. Египтянинът Уаел Гоним, ръководител на маркетинга за Google в Близкия Изток и Северна Африка, разказва: „Вкусът на Рамазана тук е друг. Ифтарите се предлагат от фирмите, не от членовете на семейството.“ Много компании виждат свещения месец като добра възможност да се свържат с клиенти и доставчици и организират ифтари и сухури. Google организира ифтар и сухур за около 100 души в Дубай и Кайро. Миналата година компанията използва събитието, за да представи някои нови продукти, казва Гоним.

В други държави „има малко повече благотворителност (в Рамазана) отколкото изглежда тук“, казва американецът Дейн Бигнър, който е живял в Египет и Индонезия, преди да се преместии в Дубай миналата година. Наистина, държавата и благотворителни организации наскоро започнаха кампания, за да напомнят на мюсюлманите от Персийския залив за истинския дух на Рамазана. Агенцията за околна среда в Абу Даби по-рано този месец предупреди емиратчани за прахосването на храна. Според нея около 500 тона храна са изхвърляни всеки ден по време на Рамазана. Благотворителната организация Хефт ан-Ни’ма, която събира останалата храна от банкети и сватби от 2004 г. насам, сътрудничи с хотели в Абу Даби да даряват останалата храна след сухур. Все пак Коранът съветва вярващите, че Бог е с тези, които проявяват сдържаност.

По БТА. Заглавието е на редакцията

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.