Катастрофа на малката уличка или за ролята на паяка

Червеният сеат, който бутна джипа мерцедес и той се обърна. Снимка: Михаела Лозанова

Тихата уличка “Атанас Далчев” в квартал “Изток”, с редове дебели дървета – чинари. И коли, паркирани плътно по платното и на тротоара. Изведнъж – силен трясък от удар на кола и последващи по-малки удари.

Какво се случва? На платното лежи обърнат черен джип мерцедес, от най-големите, край него три ударени коли. И едно дърво, както се оказва после – дебел чинар, достатъчно дебел, за да издържи удар от няколкотонен джип мерцедес. Да се чудиш как може на такава тясна уличка да се обърне такъв голям джип.

По нагоре на кръстовището с друга малка уличка – “Чехов” – седи малко червено сеатче със смачкана предница. Но на фона на разнебитения мерцедес, по който няма здраво място, на сеатчето направо нищо му няма. И – невероятно – оказва се, че това сеатче блъснало и обърнало 3 пъти по-големия мерцедес с важен номер 0001.

Как малкия Давид обърна големия Голиат?

Сеатчето идва отдолу по “Чехов” и пресича “Атанас Далчев”. А отгоре по “Далчев” хвърчи джипът. Сеатчето не спира на знака за пресичане на път с предимство. Тоест – само намалява леко и пресича. И бързият мерцедес профучава пред него, така че сеатчето го блъска някъде около задната врата и задната гума. Мерцедесът залита, закача леко един друг мерцедес на ъгъла, после – вероятно шофьорът е натиснал спирачки със закъснение – се обръща настрани, блъска един ягуар, паркиран на тротоара преди няколко часа, после блъска един прекрасен чинар, който си расте на тротоара от 60 години, пързаля се по асфалта още няколко метра и леко блъска една друга паркирана кола, колкото да й счупи фара. Жертви няма, и двамата шофьори са се отървали с лека уплаха.

Оня със сеатчето е виновен, коментират зяпачите – не е спазил предимство. Ама и тоя с мерцедеса много е бързал, коментират пък другите зяпачи. Симпатиите са им на страната на шофьора от сеатчето, щото той е едно слабичко момче. Впрочем и шофьорът на джипа е слабичък младеж, облечен в черно, в тон с цвета на джипа, който противно на очакванията не се нахвърля върху другия шофьор, а седи кротко и чака. КАТ идва след 40 минути – направо светкавично. Вероятно като са им казали по телефона, че има обърнат джип, се решили, че работата е сериозна и са дошли необичайно бързо.

Обърнатият джип мерцедес на малката уличка
Обърнатият джип мерцедес на малката уличка „Атанас Далчев. Снимка: Михаела Лозанова
Обърнатият джип мерцедес на малката уличка Червеният сеат, който бутна джипа мерцедес и той се обърна. Снимка: Михаела ЛозановаНа тротоара беше смачкан един ягуар. Снимка: Михаела ЛозановаДжипът мерцедес, запушил тихата тясна уличка Снимка: Михаела ЛозановаЗяпачи и собственици на пострадалите коли, дълго се сеутяха около обърнатия мерцедес. Снимка: Михаела ЛозановаСеатът не беше пострадал толкова, като се има предвид, че обърна 3 пъти по-тежък мерцедес. Снимка: Михаела ЛозановаСнимка: Михаела ЛозановаКротко паркираното на ъгъла ауди изигра важна роля в катастрофата - то намалява видимостта, не се виждат колите, които идват отгоре по ул. Снимка: Михаела ЛозановаСнимка: Михаела ЛозановаСнимка: Михаела Лозанова

Пишат протоколи, взимат алкохолни проби (на шофьорчето на джипа се оказва, че има алкохол над нормата, но това са подробности). Никой обаче не обръща внимание на един от виновниците за катастрофата – черно ауди, кротко паркирано на тротоара на ъгъла на “Чехов” и “Атанас Далчев”. Паркирано е така, че сеатът, като идва, няма видимост какво приближава отляво по “Далчев”. А отляво отгоре хвърчи големият джип. И за късмет на сеатчето, вместо да го блъсне мерцедеса и да го размаже, случва се така, че то блъска мерцедеса отстрани и го обръща. Иначе щеше да има жертви.

Аудито си седи кротко и необезпокоявано. За софийските стандарти е паркирано нормално – на тротоара. Софиянци паркират по селски – на всяко празно място, където зърнат. Независимо дали е тротоар (затова в София няма здрави тротоарни плочки и навсякъде джвакаш из локви), независимо дали е тревна площ. Та аудито си е направо на обичайно място.

Какъв е проблемът? Проблемът е, че закрива наляво улицата. И шофьор, който пресича, трябва да навлезе в кръстовището, за да види идват ли отляво коли. Не дай си Боже, ако някой идва бързо. И в правилника пише, че на 5 метра от кръстовище не може да се паркира. Но в случая аудито е паркирало на тротоара, не на платното. За такива случаи в правилника не пише.

Кротко паркираното на ъгъла ауди изигра важна роля в катастрофата – то намалява видимостта, не се виждат колите, които идват отгоре по ул. „Атанас Далчев“. Снимка: Михаела Лозанова

Цялата тази работа има отношение към паяците, които шетат из града и вдигат неправилно паркирали коли. Тоест коли, които не са си платили. В цивилизования свят ролята на паяците е по-различна от ролята на софийските. Софийските паяци изпълняват план да пълнят бюджета на фирмата и разни шефове и членове на бордове да взимат разни годишни и месечни премии и бонуси, които се измерват в десетки хиляди.

Леговището на паяците – в преките на бул. „Дондуков“, където завива трамваят. Тук се събират и започват да обират колите по улиците в центъра. Не ги е грижа обаче за опасно паркиралите на кръстовищата, ами за онези, които не са си платили. Паяк – това в София е далавера, по света – грижа за движението. Снимка: e-vestnik

Ролята на паяка в цивилизован град е друга – да вдига неправилно паркирали коли само от такива места, на които паркиралият създава проблем, опасност за движението. Например в Ню Йорк глобата за паркиране се движи около 100-200 долара, според нарушението, мястото. Но ако паркираш пред изход на гараж или пред пожарен кран, глобата е 440 долара, идва и те вдига паяк.

Нюйоркчани като по-бедни не са си дали парите за паяци, а за едни по-прости коли с лебедка, които повдигат неправилно паркираната кола, поставят я на едно двуколесно устройство и я влачат. В София паяците излизат от леговището си, плъзват и вдигат наред из центъра, като предпочитат няколко улици и булеварди, откъдето им е удобно да откарват колите на двата паркинга – до театър “София” и долу на “Симеон”. Да върви бизнеса.

За повечето от тези коли, вдигнати с паяци в София, е достатъчно да мине един служител, като тия, дето продават талони из центъра, да залепи един фиш за глоба на предното стъкло. И пак да снима колата за доказателство, както правят ония с паяка. Така се прави на Запад. Даже на Запад не снимат в повечето случаи.

Снимка: Михаела Лозанова

Тук трябва да е по-сложно – да те вдигне паяк, да ходиш някъде да си взимаш колата. Що да е просто, като може да е сложно? Глобата за неправилно паркиране пак може да е 30 лв., не е нужно да те вдига паяк. А паякът трябва да вдига точно в онези опасни случаи – коли, паркирани така, че закриват видимостта на кръстовище. Целият център на София е с плътно паркирали до кръстовището коли. Навсякъде е рисковано като пресичаш. Но паяците не махат точно тези коли, а други, които са им по-удобни, за да изпълняват плана.

Тъй върви софийският живот и никой не се сеща, че нещо трябва да се промени. Но пък има тръпка – я какви катастрофи стават зрелищни.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.