Борисов иска да връща влаковете „Сименс”. А купува без конкурс руски за метрото

Премиерът също като комуниста, бивш шеф на БДЖ, не харесва немските мотриси

Гордостта на българските железници – старите локомотиви и нова мотриса „Сименс“. Снимка: Impact Press Group

„Това е една уникална по своята глупост сделка, която е сключена… И аз казах на Дрифтман, че ако не беше „Сименс” германска компания, щяхме да им върнем влаковете и да приключим”, заяви премиерът Борисов за новите влакове „Сименс” на БДЖ.

Борисов не подозира, че повтаря почти едно към едно един комунист – бившия шеф на БДЖ по време на тройната коалиция Олег Петков, член на Комунистическата партия, партньор в Коалиция за България. Комунист в истинския смисъл на думата, не социалист. Той оцеля като шеф на БДЖ около 2 години, когато след няколко гафа в железниците уволниха. Въпросният комунист Петков още на първата си пресконференция обяви, че иска да спира и да връща на Германия влаковете „Сименс” (виж тук). Дори казвал пред подчинените си – „Те са прекалено модерни за комунистическата ми душа”.
Впрочем, през 2004 г. БДЖ излезе за пръв път на печалба, но съвсем за кратко. Под социалистическо управление веднага потъна и така и до днес.

Какво не им харесва сега премиерът Борисов на влаковете „Сименс”?

Стар локомотив се замозапалил на гара Варна 2008 г. Снимка: Impact Press Group

Както е известно те бяха купени по време на правителството на НДСВ, когато министър беше Николай Василев. Сделката е общо за 25 дизелови и 25 електрически мотриси, доставяни на части. Вторите дойдоха при следващото правителство.
Цената им изобщо не е надута, защото сделката е сключена след обявен конкурс. На финала се явиха с оферти три германски фирми, а „Сименс” спечели с по-ниска цена и по-големи параметри на влаковете си. Никой не е обжалвал в съда резултатите от конкурса.
Това ли нарича Борисов „уникална по глупост сделка”?
И го съобщава на официални представители на германците да му се чудят на акъла. Премиерът на България им казва, че щял да им върне влаковете, ама от него да мине, щото са германска компания…

А може ли бившият кмет на София и настоящ премиер да обясни как доставят влакове за метрото на София, след като изобщо не се чу за конкурс? По медиите текат възторжени пиар информации какви модерни, хубави и по-икономични били новите руски мотриси за втора линия на метрото.
При евентуален конкурс за втора линия на метрото можеха да се явят поне 3 европейски производители и един японски. Втората линия можеше да е не с руска, а със западна технология. В много градове по света в едно и също метро има линии, които се различават по влакове и системи. Тук по незнайни пътища упорито се строи руско метро. И народът, който се радва на бойковите приказки, си го харесва, защото не е виждал друго метро.

Мотриса „Сименс“ напръскана със спрей от хулигани. Новото у нас дразни. Снимка: Impact Press Group

Обаче не е въпросът в качествата му. Руското не е лошо, макар да  е по-бавно. Такива неща по принцип се правят с конкурс. Още при комунизма бяха купени 56 руски мотриси за метрото, които чакаха в депо 10 години до 1998 г. , когато тръгнаха и вървят и досега. За тогава е разбираемо.
След това кметът Софиянски купи още 28 по-нови мотриси, от същия руски завод. Никой даже не повдига въпрос за конкурс за доставка, медиите дори не питат. Западни производители могат да направят вагони специално за българската първа метролиния, както е по руски образец, и да се конкурират на един конкурс. Но, няма такова нещо.
А защо Борисов и Фандъкова не обявиха конкурс за мотриси и оборудване изцяло на новата втора линия на метрото?
Никой не ги притеснява с такъв въпрос.
Но премиерът има самочувствието да определя като „уникална по глупост сделка” купуването на нови влакове с конкурс.

Аварирал пътнически влак между София и Пловдив юли 2012 г.. Снимка: Impact Press Group

В България новото дразни

Има нещо над икономическата логика и изгода в непрекъснатите коментари за влаковете „Сименс”. Като че ли в тази държава има съпротива срещу модернизацията. Политиците атакуват модерните влакове, циганчетата ги замеря с камъни.
Още когато бившият министър на транспорта Николай Василев обяви конкурса и направи сделката, срещу мотрисите „Сименс” започна нечуван медиен вой. Доказваха, че колелетата им били непригодени за българските релси, доказваха, че сделката е на гол тумбак чифте пищови и т. н. Години наред все намират кусури на влаковете „Сименс”.
Същевременно старите влакове на БДЖ са пълна гробница. Новите дизелови мотриси „Сименс” само от разход на гориво спестяват 15-16 млн. лева на година по същите маршрути.
Какво иска Борисов? Да върне старите влакове и да се гордеем със старите руски дизели и 30-40-годишни шкоди? Които се самозапалват, харчат като змейове и закъсват под път и над път.
И новите мотриси му били криви, а не вижда в какво състояние са железниците, с които се прочуваме по света – стари и мръсни вагони, заключени тоалетни, менте кондуктори прибират пари от чужденците и т. н. (виж тук описан такъв случай).

Виж още по темата – „Митака от САЩ, бивш машинист, за БДЖ
и „От София до Лакатник в кабината на стар локомотив

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.