Скандалът с ЕРП, скъпият дизел и ненормалната енергийна ситуация у нас
България е изправена пред голям скандал. На път е да вземе лицензите на Електроразпределителните дружества, които са големи чужди компании. Причината е, че те си удържат самоволно от задълженията към НЕК едни пари, с които искат да си компенсират скъпия ток от фотоволтаични, вятърни и др. ВЕИ централи. Рязкото нарастване на тези централи у нас за последните 3 години – вече са над 1000 мегавата, колкото един блок на АЕЦ – създава проблеми и механизмът, измислен по времето на ГЕРБ за балансиране на цените е оспорен в съда. И тъй като няма нов механизъм, ЕРП-тата си взимат своето, по сметки, които те са си направили. Така трите ЕРП – ЧЕЗ, ЕВН-България, Енерго-Про вече са
задлъжнели към НЕК общо с 347 млн. лева.
Това е нарушение на закона и ДКЕВР може да им отнеме лиценза, ако не си платят на НЕК. Но пък отнемането на лиценза на три големи чужди компании е лош знак и ще ни нареди до Албания, където изгониха чуждите ЕРП-собственици, сред които и до болка познатия у нас ЧЕЗ. То всъщност България обективно се нарежда до Албания и по много други показатели и сюжети в политиката.
Министърът на икономиката и енергетиката Стойнев дори се срещал с чужди посланици да им обясни, че държавата няма да отстъпи и си иска парите. Посланиците, разбира се, са на страната на ЕРП-тата. Скандалът е неизбежен. И международен.
Сега при спадащото потребление на енергия със затоплянето на времето, е изключен един блок на АЕЦ, също и други мощности (а на това отгоре искат да строят и „Белене”, и още един блок в Козлодуй). Същевременно по договор има задължение да се изкупува енергията от ВЕИ централите. Цената на техния ток обаче е висока. Затова министърът преди няколко дни е ограничил изкупуването на ток от ВЕИ до 40%. Защото при сегашната по-слаба консумация делът на скъпия ток от ВЕИ нараства застрашително, ако се изкупува 100%. Всеки момент ще започнат драматични декларации и съдебни процеси срещу НЕК, държавата, министъра, от страна на собственици на фотоволтаични и вятърни централи.
Оказва се, че за ток и парно в България никой не иска да плаща, нито чужди компании, нито граждани. Всички намират цените за несправедливи.
Поради същите причини
най-голямата Топлофикация – софийската – има задължения от 555 млн. лв.
към Българския енергиен холдинг (изкупен от БЕХ дълг към Булгаргаз), както съобщи министърът на икономиката и енергетиката. Софиянци не си плащат парното, а цените в последните години са били такива, че се е случвало да генерират загуба. Пък мнозина твърдят, че парното е несправедливо скъпо. Също както ЕРП-тата смятат, че е несправедливо да си плащат на НЕК, без подходящи според тях компенсации за скъпия ток от ВЕИ.
А в София парно плащат само около 60 процента от абонатите, останалите не се и опитват. Някои са натрупали неплатени сметки за 7-8 години назад и чакат Топлофикация София да фалира и да им се размине. Останалите балами си плащат. Адвокатите на Топлофикация периодично завеждат дела срещу длъжници, като по правило печелят в съда (много малко изключения има, за единични спорни случаи). Длъжниците с по-значителни суми са десетки хиляди и няма как да дадеш под съд всички едновременно. Затова се действа като на лотария – иск към този, иск към онзи.
Ей това е енергийната ситуация в България. Нищо не е наред. А на тортата отгоре има две черешки:
– цената на газа, която е една от най-високите в Европа, в момента около 420 долара.
– и цените на „Лукойл”.
След всички мъдри преговори и договори на последните три правителства, в които уж все били защитени интересите на България, а цените все били намалени, у нас плащаме за руския газ повече, отколкото по-богати страни в Европа.
Цените на дизела в България са традиционно по-високи от много европейски държави. В момента, към 24 март,
цените на дизела у нас са по-високи от цените в 9 страни членки на ЕС,
сред които Франция, Люксембург, Полша, Румъния и др. (виж тук). Това е при положение, че акцизите на горивата у нас са най-ниски в ЕС, заплатите в производството и по бензиностанциите са най-ниски, а дизелът е произвеждан от най-евтиния уралски петрол. Ако някой не знае, по бензиностанциите на „Шел” и ОМВ също се продава дизел и бензин, произведен в „Лукойл Нефтохим Бургас”, с изключение на някои по-скъпи високооктанови горива (и цените по всички големи вериги бензиностанции са еднакви).
Срещу рекетьорските цени на „Лукойл” протести няма, никой не иска да ги намалява. Приели са ги да са по-високи от тези в по-богати европейски държави.
Докато токът у нас е твърдо най-евтин от всички страни членки на ЕС, от някои и над 2 пъти по-евтин. С повече от 20% е по-евтин от най-евтиния ток в Европа – румънският. И, за разлика от дизела, искат тока още да поевтинява, което е абсурд, защото системата може да гръмне или НЕК да фалира.
Как въобще съществува в това ненормално положение българският енергиен пазар?