„Фейсбук“ – клюкарка, издайник, крадец, заместител на реалния живот

Страница във „Фейсбук“. Потребителят го засипват със снимки и новини за негови приятели, подписки, тестове, гласувания. Сайтът може да замени реалния живот – в него „приятелите“ общуват, разглеждат и коментират снимките и видеоклиповете си, споделят какво правят в момента или как се чувстват, „опознават“ себе си чрез тестове и игри. А електронната им поща се пълни с десетки предложения за приятелства и възможност да провериш „Колко си умен“ или „На коя звезда приличаш“ Снимка: от екрана

„Който е измислил „Фейсбук“ (Facebook), бих го убил“, заканва се Т. С., 23-годишен студент, след като гаджето му „случайно“ намира негови снимки в социалната мрежа. „Случайно“ той се снима по време на купон с друго момиче и тя „случайно“ качва снимките в сайта. И пак „случайно“ нейна приятелка се оказва приятелка на гаджето на момчето и й показва снимките…

Не малко хора си патят и попадат в конфузни ситуации, заради неправилната представа за сайта „Фейсбук“, казва Любомир Любенов, специалист по компютърен дизайн. „Много потребители си правят профил с нагласата, че това е сайт за запознанства. След като се отвориха малко нещата в България и повече хора започнаха да влизат Интернет, сайтовете за запознанства се превърнаха в хит. Поради ниското ниво на информация обаче, хората си мислят, че „Фейсбук“ е сайт за запознанства, като flirtche, bgdate, там обаче действа принципът „всичко е забранено“, обяснява той.

„Фейсбук“ е социална мрежа, която е изградена, за да може хората да общуват по-свободно помежду си. Според Любомир Любенов целта е да няма „тайно ниво“, всичко да е явно – това, което се случва с теб, просто го показваш, написвайки го на статуса или на стената си. Когато си направиш акаунт в сайта, всички опции са ти разрешени – всичко, което правиш се вижда от приятелите, които имаш в листата си и това е едно от условията да си част от мрежата. В сайта обаче има вложени функции, с които да можеш да забраниш група от хора или конкретни лица да могат да виждат или не това, което споделяш.

„Няма скрито покрито в този сайт“, казва Ани Г, 21-годишна. Тя е сред активните посетители в сайта. „Имам профил, но гаджето ми не е сред „приятелите“ ми. Аз само любовници съм си прибавила“ (смее се). Ани разказва как неин познат случайно разбрал, че гаджето му си е направила профил във „Фейсбук“. „Глупачката не си е „заключила“ профила и той, без да й е приятел, е разгледал листата й. Някакъв даже писал на стената й, колко я обича. Стана голям скандал“.

Група приятели на един потребител във „Фейсбук“. Снимка: от екрана

Можеш да забраниш абсолютно всичко във „Фейсбук“, но това е вторичен етап, т.е. трябва да влезеш специално в настройките, казва Любомир. Можеш да си „заключиш“ профила, така че определен човек да не може да те намери в мрежата. „Заключеният“ профил означава и че този, който не ти е приятел, докато не му позволиш да ти стане такъв, не може да разглежда профила ти. Когато си правиш албум, можеш да избереш кой от приятелите ти да има достъп до него и кой – не. Личните съобщения, както и чатът във „Фейсбук“, са недостъпни за останалите приятели. Когато някой те отбележи на снимка (името ти да се появява, когато посочиш с мишката себе си на снимката), всички твои приятели могат да те видят, дори те да не са в листата на този, който е качил снимката. Ако отбелязаният на дадена снимка обаче не одобрява това, той може да премахне името си.

„Фейсбук“ е като кръчма, в която сядаш на масата и ако викаш по-силно, ще те чуят и останалите маси“, твърди Любомир. Според него много хора не четат достатъчно добре условията при регистрация в тази социална мрежа. Този сайт е като малък свят в Интернет. В началото, когато се регистрираш, има много опции, които са ти непознати и са интересни. Впоследствие, докато разбираш за какво служат, разни хора те прибавят като приятел. Те ти пращат други неща, които имат като опции – всичко това действа на психиката, защото зад всяко предложение стои условието, че ще получиш ти нещо, било то информация или забавление. Това в един момент обаче може да досади, защото като натрупаш определен брой приятели, приложенията почват буквално да валят. И започваш да премахваш функционалности на сайта.

Групата „Мис България е Крокодил“ във „Фейсбук“ достигна близо 39 000 души. Снимка: от екрана

„Фейсбук“ е досаден от гледна точка на това, че непрекъснато те канят в някакви групи, да се присъединяваш към различни каузи. Тези покани са направени с цел да стигат до повече хора, тъй като „Фейсбук“ освен социална мрежа, е машина за пари, твърди Любенов. Сайтът е платформа от реклами, от които живеят собствениците му. Той прави около 150 милиона долара годишно оборот от реклами.

Ако си залепиш нещо на стената и го изпратиш на някой друг, всички твои приятели ще го видят и „Фейсбук“ разчита именно на това. Приложенията (applications) разширяват основния пакет от функции на сайта, които са да можеш да качваш клипчета, снимки, да пращаш лични и видими за всички бележки. Създателите са разработили платформата така, че външни, трети лица, могат да разработват приложения, които да бъдат включвани към платформата „Фейсбук“ и да се правят от потребителите. За да се използват, те преминават през контрол и за тях не се плаща. Това са всичките неща, които се виждат отстрани – календар, приложения за подаръци, игри, тестове, виртуални пари. Това е другото място, където може да се рекламира. Много хора използват тези приложения, защото е модерно, особено тинейджърите, които имат повече свободно време за стоене пред компютъра и те обикновено имат акаунти във всички сайтове, които съществуват.

Във „Фейсбук“ има много по-малка опасност някой да злоупотреби с възрастта си, или със служебното си положение, да излъже за собствена облага, твърди Любомир, който отдавна се интересува от сайтовете за запознанства и социалните мрежи. Според него, тъй като профилът ти се вижда от всички, на които си позволил, никой не би рискувал. Много по-лесно се контролират действията на тези, които са част от „Фейсбук“. Ако родителите контролират децата си, забранявайки им достъпа до сайтове за запознанства, могат да бъдат спокойни за „Фейсбук“, тъй като там могат да видят най-малкото средата на детето си.

Профил на потребител във „Фейсбук“. Снимка: от екрана

Друга заложена идея в сайта е  да може да се използва и за работа. В него има функционалност за правене на групи – кръг от колеги, с които да си общуваш на затворено ниво. Това може да се използва за работа в екип. „Но в България все още не е много разпространено използването на интернет пространството като средство за работа в екип. А то е с голям капацитет на полезно действие – работи се бързо и хората не е нужно да са на едно място“, обяснява Любенов.
„Фейсбук“ е нещо полезно, но би трябвало, като всеки подобен сайт, да се използва умерено. В действителност той дава виртуалното поле за заместване на реалния живот – в него имаш всичко, за да провеждаш един виртуален живот. Имаш виртуални светове – игри, в които можеш да си изградиш човек, който да заживее в измислена страна, с измислени хора, но зад тях стоят реални личности.
Имаш виртуални пари, като в едно от приложенията имаш възможност да слагаш снимки, които да бъдат купувани от други потребители във „Фейсбук“. Всеки следващ купувач дава повече и повече пари. Ти самият трупаш капитал и ранг. Виртуалните ти пари могат да бъдат изхарчени за благотворителна цел – за бездомници, за деца, болните от СПИН. Тези приложения са поле за реклама и в края на всеки месец дарените виртуални пари се сумират и се изпращат чекове с реални суми.
В сайта имаш възможност да пращаш подаръци, имаш календар, можеш да изразяваш емоции, можеш да се грижиш за животно, за растение, можеш изцяло да замениш реалния живот. Не трябва да се забравя обаче, че реалният живот е много по-забавен.

Новите условия за ползване на сайта разгневиха потребителите, те ще гласуват за тях от 16 април

„Facebook” поиска да наложи нови „Условия за ползване” (Terms of use) и предизвика гнева на потребителите. В новите условия, пуснати в сайта на 4 февруари, присъстваше клауза, която казва, че социалната мрежа придобива безвъзвратно право на собственост върху информацията, която всеки качва на сайта. Тоест ти даваш право на “Facebook” за ползване, копиране, публикуване, излъчване, съхраняване, излагане на публичен показ, сканиране, форматиране, изменение, редактиране, рамкиране, превеждане, адаптиране, създаване на производни творби и разпространение на всяка информация, която публикуваш във “Фейсбук”. Условията обхващаха и линкове към други страници и др.

В условията за ползване са преведени на български само заглавията на разделите. От 16 април ще бъдат пуснати новите условия и потребителите ще имат седмица, за да гласуват за тях. Снимка: от екрана

Потребителите създадоха групи във “Фейсбук” в знак на протест, например – “People Against the new Terms of Service (TOS)” – 143 706 членове. Хора от САЩ, Канада, Великобритания, Австралия, Германия, Австрия, Турция, Норвегия и Испания написаха над хиляда съобщения с критика срещу новата политика на Марк Цукерберг, директорът на сайта. Някои започват да изтриват свои снимки, коментари или друга важна информация, които не искат да бъдат използвани с комерсиална цел. Мнозина заявиха, че смятат да се откажат от услугата. Някои потребители заплашиха, че ще съдят компанията, ако използва техни данни без разрешението им.
Така, само 2 седмици по-късно, компанията заяви, че се връща към старите правила. На официалния блог на “Facebook” основателят Марк Цукерберг обяснява, че са получили много въпроси и коментари за информацията, помествана в социалната мрежа, поради което са решили да се върнат към старите „Условия за ползване”.

Според Марк Цукерберг все още съществува нужда от промяна на тези правила, защото те са прекалено формални и недостатъчно ясни. „Facebook” се е променил значително от началото си – вече потребителите му наброяват около 175 млн. души. Това изисква условията за ползване не само да служат за защита на права, но и да представляват ясен документ как може да се използва услугата от потребителите по целия свят, казва Цукерберг.
В защита на новите „Условия за ползване” американецът дава пример, че информацията, която споделяме по електронна поща винаги е в два екземпляра. Ние я даваме на отсрещната страна и тя остава там, дори когато решим, че искаме да изтрием дадено писмо. Така би трябвало да работи и „Facebook”. Тази информация обаче няма да бъде публикувана по начин, който няма да се хареса на потребителите, уверява Цукерберг. Директорът на „Facebook” обяви, че в момента компанията работи върху нови правила. В групата „Facebook Bill of Rights and Responsibilities” бяха дадени около три хиляди идеи за новите принципи, права и задължения.

На 16 април “Facebook” ще публикува новите права и задължения на потребителите на страницата си. Те от своя страна могат да гласуват “за” или “против” тези правила от 16 до 23 април.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.