Магърдич Халваджиян: Къде е казано, че Биг Брадър е честна игра?

Никой не е виновен на зрителите, че се оставят да бъдат манипулирани, казва тв-продуцентът

img_3893.jpgМагърдич Халваджиян e продуцент на някои от най-популярните телевизионни предавания – „Господари на ефира”, „Море от любов”, „Имате поща”, „Стар Академи”, „Сладко отмъщение”. Наскоро стартира нова игра по ТВ7, в която участниците могат да спечелят 5 милиона лева – „Игра за милиони”. Продуцентът Халваджиян стартира и снимките на най-очакваното шоу в българския ефир „Пълна промяна”, в което учстниците ще се подлагат включително и на пластични операции, за да се преобразят. Той обещава още и ново комедийно шоу по Нова телевизия с актьорите Димитър Рачков и Васил Василев – Зуека.

-Как изглежда телевизията отвътре?

– Не толкова загадъчно, интересно и романтично, както отвън. Но тя е част от мен. Натоварващо, уморително, обаче ме кара да се чувствам жив. Не си представям, че бих могъл да работя нещо друго. Не че не съм го правил, но това е нещото, което ме кара да се чувствам добре.
Темповете на развитие на телевизията обаче са по-бавни отколкото ми се иска. Това е свързано с икономическия растеж на страната. Телевизията е пряко свързана с начина на живот на хората. Ако те са по-богати, ще си купуват повече стоки, тогава ще има кой да ги произвежда и рекламира в телевизиите, в които ще се наливат повече пари, а те пък ще инвестират в нови и по-големи продукции.
Ако се появи т. нар. среден българин, ще се случи така, че и по-малките телевизии ще могат да поемат глътка въздух. В момента големите пари отиват в националните телевизии. Но пък винаги печели по-смелият. ТВ 7 е една такава телевизия. Спомням си, че и Нова ТВ започна не като национална, рискува и нещата тръгнаха много добре.

– Започнахте предаването по ТВ7 „Игра за милиони”. Има ли потребност зрителят от нова игра в ефира?

– По принцип пазарът ни не е дотатъчно наситен и за българина преди години всичко беше ново. Игри, които се въртят от 50 години на Запад, у нас се случиха много по-късно. Ако в Америка и голяма част от Европа са си изживяли всички видове предавания – токшоута, риалити, и всичко това е ставало постепенно, в България се случи на моди. Появиха се токшоута, после игри, после риалитита. Постепенно тези неща ще си намерят мястото и ще съществуват заедно. Една игра ще пада, ще се появява нова. Винаги има потребност от нови неща. „Стани богат” например ще си почине, защото хората се изморяват от едни и същи неща.
Игрите по принцип залагат или на късмета, или на знанието. В „Игра за милиони” се съчетават, а и е вкарана математиката. Най-хубавото е, че играта мина психологическата бариера от 1 милиона лева. Никоя телевизия не се осмели на това. Защото възможността тук някой да спечели 2, 3, 5 милиона лева е много голяма. Игрите са с награден фонд 100 хиляди лева и скокът в милиони левове е много голям. Със 100 хил лева можеш да си направиш живота много добър, но не и да го промениш, с 5 милиона си променяш живота и си милионер не само в България.

– Гледате ли Биг Брадър?

– Разбира се. Аз гледам абсолютно всичко, защото това е част от работата ми. Аз даже гледам странни предавания по кабелните телевизии, за които хората въобще не са чували, а само тези дето ги произвеждат ги знаят. Според мен е важно да знаеш в каква посока се ориентира пазарът и хората.

– Има много възмутени от крайния резултат на ВИП Брадър 2? Възможна ли е манипулация във вота на такъв тип предаване?

– Категорично не. Понеже и ние сме правили подобно предаване – „Стар Академи“ и там имаше „защо този, онзи пее по-добре!”. Това са различни мнения и всеки има право на такова. Като се съмняват чак толкова – да се провери. Има разпечатки, които бързо се вадят.

– Самият формат обаче дава възможност за манипулация на зрителя в полза на един или друг участник?

img_3923c.jpg– Да, възможни са и те са част от шоуто. Аз не виждам нищо лошо в това, защото в нашия бизнес оцелява по-добрият манипулатор. Къде е казано, че Биг Брадър е честна игра? То в живота няма честна игра. Всичко се случва с удари под кръста. Оцелява този, който играе играта по-хитро.

– Как може това да се обясни на зрителя, така че той да не бъде обиден?

– Това което казвам аз, спокойно може да го каже и продуцентът Нико Тупарев или водещият Ники Кънчев. Застават и казват – да, това е така и то е ясно. За всеки средно интелигентен зрител е ясно. Друг е въпросът, че всеки, който е бил вътре в къщата, се чувства прецакан: „Вие не сте излъчили това”, а то не е съвсем така. Всяка дума, която е казана, е излъчена. Манипулация може да има чрез коментара за случилото се и така да наклониш общественото мнение в една или друга посока. Това е.

– Това малко ли е?

– Не е малко, само че всеки си има глава на раменете.

– Не е виновен този, който манипулира, а този който се подава на манипулация?

– Естествено. Ако ни води стадното чувство, сме си виновни ние. Ако имаш глава на раменете – гледаш, мислиш, ти решаваш. Защото не може Десислава да пее страхотно, а коментарите например да са, че тя пее фалшиво и ние веднага да повярваме. Аз имам уши и чувам – как ще ме манипулираш.
Никой не е виновен на зрителите, че се оставят да бъдат манипулирани. Това е част от играта – всеки да отсява фактите сам за себе си.

– Вие имате опит с риалити формата „Стар Академи” – провал ли беше шоуто и какви бяха загубите?

– Нямаше печалба, но нямаше и загуба. На „Стар Академи” не му се получи добре риалити частта. Концертите бяха на много високо ниво, особено тези в НДК. Преди старта на шоуто ние имахме предупреждение от страна на френския „Ендемол“, които като нас пуснаха първия сезон на „Стар Академи” веднага след края на Биг Брадър. Подвеждането дойде от там. В Биг Брадър се залага на интригите, скандалите, докато в „Стар Академи” идеята е друга – там нямаше за цел хората да се изпокарат, а да се покаже как стават по-добри в своята област. Нагласата на зрителите обаче не беше такава и хората не се бяха отърсили.
Чудехме се много дали да пуснем втори сезон, но се отказахме.

– „Мюзик айдъл“ ли е по-доброто шоу?

– В света да, и у нас предполагам. Когато става въпрос за пеене, хората може би искат да гледат това, а не да виждат участниците по пижами. „Стар Академи“ вече го няма по света, не просъществува като формат. Докато „Мюзик Айдъл“ се радва на невероятен успех, особено в Америка, като „Америкън Айдъл“.

– Възпитава ли телевизията?

– Възпитава, ще или не ще. И възпитанието е в ръцете на самата телевизия.

– Не зависи ли и от зрителя, доколко е склонен да възприеме видяното?

– Да, той би могъл да мисли, ако иска. Но трябва да разграничим манипулацията от възпитанието. Манипулация би могъл да правиш в името на шоуто, защото телевизионните игри и риалитата се правят за забавление. Въпреки това може да се изчисти езика, но не само в телевизията, а и в пресата. В България почти не можеш да отличиш един нормален вестник от жълтия. Думите, които се използват от сериозните вестници често ги превръщат в булевардни и това е от години. Те не искат да се променят и го правят умишлено, знаейки, че хората търсят това.
Тук опираме до следното: искаш ли да губиш известно време и да се промениш в правилна посока или просто си достатъчно комерсиален, за да не го правиш. Това е дилемата пред телевизиите. Те могат да променят много неща в себе си, но не го правят, защото знаят, че хората искат зрелища и те им ги поднасят по най-грубия начин.
Това не се случва само в медиите, хората сами правят така да се случва и в политиката, избирайки тези, които ни управляват. Вината си е в нас самите.

– При старта на ново телевизионно предаван припомняте ли си, че телевизията възпитава?

– Да. Но при старта на ново предаване си задавам милиони въпроси. На мен обаче ми е лесно да си представя каква ще бъде реакцията на това, което правим, защото моят вкус до голяма степен се припокрива с вкуса на масовия зрител. Тоест правя това, което на мен със сигурност би ми харесало. Опитвам се в нещата, които правя да избягвам това, което лично би ме подразнило от морална гледна точка. В предаванията ни понякога се случва да минаваме границата, но нека не забравяме, че при нас работят страшно много хора, не мога да контролирам всички сценаристи, режисьори. Те са различни хора, понякога някой прави глупост, след това се събираме и заедно обсъждаме случилото се. Но съм сигурен, че не трябва да се минава границата на добрия тон. Дори един скандал може да изглежда приличен.

– Обвиниха ви, че сте минали границата на добрия тон в „Господари на ефира”?

– Единственият, който се възмущава е Гарелов. Според мен обиденият при връчването на „Златния скункс” трябваше да бъде Мавриков, защото Гарелов се държа като ощипана госпожица, което не му отива на реномето и годините. Ще дам пример, за да докажа колко българинът все още е тесногръд и нешироко скроен. Гарелов е журналист с голям опит и неговата реакция би трябвало да бъде усмивка. Той направи нещо, което аз не разбирам и показва, че не е широко скроен, колкото и добър журналист да е. Когато човек е интелигентен, той може да се измъкне от всяка ситуация с достойнство. Аз бях свидетел, когато Силвио Берлускони загуби изборите, техните „Господари на ефира” му връчиха скункс, а той е собственик на телевизията, която излъчва предаването. При получаването на „Златния скункс“ Берлускони се усмихна и каза : „Знаех си, че някой ден ще стигне и до мен тази статуетка”. Съжалявам за господин Гарелов и за всички обидени от „Скункса“, но дано се научат, че когато го получат трябва да се усмихнат, иначе стрелите се обръщат срещу тях. Тук опираме и до възпитание, до нрави в обществото. Аз нямам нищо против, ако се проваля в нещо, „Господари на ефира” да ми подарят „Скункс“.

– Достатъчно ли сме отворени, за да приемем шоу като „Пълна промяна” в български вариант?

img_3947c.jpg– Когато Нова телевизия ми предложи да направя шоуто, първото, което направих, бе да се уверя лично, че в тази държава има хирурзи, коит омогат да правят такива неща, защото аз дотогава не бях сигурен. Видях уникални неща, правени в България, снимани от самите хирурзи. И повярвах, че у нас има достатъчно добри професионалисти, от които ще зависи самото предаване.
Що се отнася до телевизионната реализация на предаването, сигурен съм, че ще се получи много добре. Трудното тук идва не от снимането, а от организацията на цялото шоу. Ние ще направим американския вариант, включвайки и водеща – Гала, която е много обичана от хората и където се появи винаги е интересно.

– Започнахте снимките?

– Да, но още не всички от 26 -те избрани знаят, че ще участват. Те ще узнаят, когато им звънне на вратата Гала. Самото шоу започва на 17 септември. До тогава трябва да приключат снимки, операции, възстановяване, финални купони.

– Кои са лекарите?

– 15 хирурзи. Избрали сме няколко клиники, в предаването по принцип се работи с няколко професионалисти. Така има конкуренция, от която печелят избраните участници. Смятам, че се спряхме на най-добрите. Имахме за консултанти хора от Министерството на здравеопазването – д-р Матей Матеев, зам. министър, лично ще консултира в шоуто. Самите ние направихме частни разследвания, чрез дедективи, защото не обичам да се доверявам просто така. Защото всеки лекар можеда се хвали колко е добър и колко страхотно му изглежда клиниката, но срещу него да се водят 15 дела.

– При подбора на участниците, най-отчаяните ли са били избирани?

– Не, много са критериите. Кастингът се водеше от три основни линии. Първата е какво можем да му подобрим и ако го оперираме и дали дали ще е ясно изразено. Защото някои хора е трудно да промениш напълно – някои имат нужда само от корекция на носа, други на ушите. На нас ни трябваха хора, които имат нужда от корекция на всичко – носа, ушите, скулите, тегло, зъби. Това нещо събрано заедно вече става за „Пълна промяна”. Самите лекари ни консултираха и казваха: „Тук можем да направим много неща, тук страшно малко”. От там избраните хора минаха през психолог, защото има капан – много от тези хора нямаше да могат да понесат промяната. Другият проблем беше, че голяма част от хората си мислят, че искат ”Пълна промяна”, тоест те не са готови да се борят с това. Днес ние му сменяме фасадата, но ако утре той не промени живота си и не поеме нещата в свои ръце, е безмислено. Ние търсихме борбени хора, които не са могли да си намерят работа, не че не са искали, просто външността им е пречила.
Не на последно място търсехме историята на човека, защото това все пак е шоу. Интересуваше ни животът на желаещия да участва, защо не е взел мерки досега да се промени – нямал е пари, желание. Това беше важно, защото личната история е важна и след промяната. След като си имал проблеми заради външността ти и ние сме те променили, искам да разбера 1 месец по-късно дали животът ти се е променил.

– Шоуто е последният шанс за тези хора, има ли много отчаяни българи?

– Страшно много. Но има и много хора, които смятат, че ако изглеждат по-добре, техният живот ще се подобри. Отчаянието не води до нищо, ти ако си отчаян – ние не можем да ти помогнем. Човек може да осъзнава, че външният вид му пречи да върви напред, но това не може да бъде спирачка.

– Какво ново подготвяте?

– Освен „Пълна промяна” и „Игра за милиони”, подготвяме хумористично шоу по Нова телевизия от септември.

– Ще бъде пак чуждо шоу?

– Не ще бъде наша измишльотина с добре познатите Рачков, Зуека и сие и още известни актьори. „Господарите” обаче си остават.

Снимки: Валентина Петрова

Арт & ШоуИнтервю
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.