В десетката: Услуга „Медиен комфорт“ на промоция

Не виждате ли другите вестници? Пишете там: Ваше Царско Височество, народа ликува коленопреклонно и едногласно моли Всевишния… и прочее; наблъскайте там, каквото ви дойде на ума. Кажете там: Българският народ е дал хиляди доказателства, че когато се коснат до правата му, всички до един стават на крак… и… таквозинака… със сълзи на очите… и тъй нататък. Най-сетне какво ще ми дращете много-много; напсувайте опозицията, па вер селям. Ами!

Какво ще седнем сега да се лигавим с разни философии. И кой ще те разбере! Нали е работата да замажем очи – карай колата. Не е ли тъй ?“ (Из „Бай Ганьо журналист“ на Алеко Константинов)

Като човек, който следи състоянието на българските медии с едно почти научно обосновано любопитство, няма как да не направя паралел с „тогава“ и „днес“. С 2-3 известни на всички примера-изключение, огромното мнозинство медии у нас продължават да следват заветите на „Ганьовската“ журналистика. Близането на задни части е повече от откровено, а умишленото мълчание по скандални теми направо вони. За какво иде реч…

Два примера. „Мтел“ и „Алфа Банк“

В средата на август така любимият ни мобилен оператор с червена буквичка М (виж в тълковния речник: мародер, малоумник, мазни ментаджии) си разпраха системата и омазаха всичко. Тотален нокаут – бездействащи офиси, полудели клиенти, нагорещени до червено линии… Знаем как е. Всички го изпитахме на гърба си. Колко публикации в пресата видяхте по този случай, който представлява фрапиращ скандал? Колко разследвания? Колко репортажи бяха направени? Два месеца след началото на лудницата само в „Капитал“ се появи обзорна статия за неуредиците с мобилния оператор. За сметка на това шефът на Мтел стана мениджър на годината – новина, отразена подобаващо силно в сервилните родни медийки. Защо е така ли? Разгърнете един вестник, отворете един сайт, пуснете една родна телевизия. Пребройте рекламите – колко от тях са платени от Мтел? ПОВЕЧЕТО! Ааааа тъй! При това положение и ритуално самоубийство да стане в сградата на Мтел, никой няма дори да го СПОМЕНЕ!!!

Алфа Банк – лични данни in the wind

Преди месец в Индия обвиниха Хари Потър за намаляването на популацията сови. Очилаткото бил виновен, че бедните животинки се били превърнали в желан подарък за малчуганите. По подобен начин една банка у нас обвини… вятъра за най-голямата издънка във финансовия бранш, позната у нас до този момент. Може и да не знаете за случая. Защо ли? Защото само БНТ съобщи фрапиращата новина – чували с документи, съдържащи лични данни – ЕГН-та, договори, кредити и т.н. – са били разпилени от контейнерите за смет по време на силните ветрове у нас преди две-три седмици. Няколко какички с очилца от Алфа Банк сигурно са получили микроинфаркт при новината, а клиентите на банката са се поизпотили, но освен това нищо по-съществено не последва. Някой вестник да съобщи за това? Да сте видели друга телевизия с репортаж за скандалното събитие? Не…. Всъщност, само вестник „Банкер“ писа, при положение, че всички родни ежедневници имат специални страници „Банки и финанси“. Gimme the moneе’, baby!

Ето така медиите диктуват дневният ред на обществото. Ето така се прикриват най-големите скандали и народът се валцува в овче сирене. Затова пък заглавия като „Свиня-майка блъсна ТИР, смля го!“ и „Австралийско племе се пречиства с пърдене“ определено си заслужават огромните заглавия. Дай на народа хляб и зрелище… и си трай за нередностите. Ако можеш да си купиш медийния комфорт де!

Виж още текстове в блога на Георги Грънчаров

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.