Пентагонът забрани YouTube за войниците

[swf] data=“http://www.youtube.com/v/WIw-BP4zfW4″, width=“425″, height=“350″ [/swf]

Американското министерство на отбраната блокира достъпа на US-войниците до уеб-сайтовете за социални контакти и видеообмен, сред които са гиганти като YouTube и My Space. Акцията започна в понеделник и засяга и сайтовете Metacafe, IFilm, StupidVideos, FileCabi, BlackPlanet, Hi5, както и Pandora, MTV, live365 и сайтът за размяна на снимки Photobucket. Според циркулационно писмо, изпратено миналия петък от генерал Б.Б.Бел, командир на американските сили в Южна Корея, основната цел на забраната е да предотврати изтичане на информация и да намали трафика в мрежата на министерството. “Трафикът, свързан със сайтове за развлечения и социални контакти, засяга официалната ни мрежа и възможностите за пренасяне на информация,” пише Бел. “Той представлява заплаха за сигурността на системата.” Мерките не се отнасят до личните компютри на военните, а само за компютрите и мрежата на Министерството на отбраната на САЩ, но на практика ще ограничат свободния достъп до интернет на хиляди войници, които служат зад Океана, най-вече в Ирак и Афганистан.

Джули Цигенхорн, говорител на Американското стратегическо командване заяви: “Ние не искаме да даваме оценка на сайтовете. Това, което искаме да кажем е, че не трябва да влизате в тях, когато сте на работа. Това е технически въпрос, свързан с мениджмънта на мрежата, която трябва да е свободна, за да изпълняваме мисията си. Тя трябва да бъде благонадеждна, навременна и сигурна.” Цигенхорн подчерта, че затворените сайтове са били под наблюдение от началото на февруари, а военното командване обсъжда дали да не ограничи достъпа и до още няколко проблематични адреса.

Новината за забраната за влизане в YouTube и подобните му сайтове идва само няколко дни, след като източници от Министерството на отбраната на САЩ се похвалиха, че пренасят борбата с Ал Кайда и в мрежата, като отчетоха над 1 милион посещения в специално открития канал на многонационалните сили в YouTube. Сега хиляди войници в Ирак и Афганистан ще бъдат отрязани от достъп както до тези кадри, така и от възможността да общуват с роднините и приятелите си.

Известно е, че военните отдавна контролират кореспонденцията на всички, които служат зад граница, за която се счита, че може да изложи на риск техните мисии или сигурност. Мерките засягат както обичайната, така и електронната поща. Новата политика за сигурност е новост за американската армия, тъй като се отнася ан блок за няколко сайта и за всички, които се опитват да ги достигнат през мрежата на Министерството на отбраната. Обвиненията в опит за тотален контрол военните отхвърлиха с аргумента, че войниците ще имат право да влизат в сайтовете от собствените си компютри и мрежи.

Иракски военнослужещи качват видеоклипове в YouTube поне от миналата есен. В края на март американските военни направиха десант в сайта, като създадоха няколко специализирани канала. Освен Многонационалните сили в Ирак, свои канали създадоха Инженерният корпус на американската армия в района на Персийския залив и американското командване в Афганистан.

Според новата забрана, воюващите отвъд Океана няма да могат нито да гледат официалните кадри на Министерството на отбраната, нито да качват свои в мрежата. “Ако санкциите са предвидени, за да попречат на войниците да изпращат и да получават лоши новини, те ще осуетят и предаването на добри съобщения от бойното поле”, коментира предстоящите ограничения Ноа Шачман, автор на блог за националната сигурност към Wired Magazine. “Информационната война е също толкова важна, колкото и тази с истински куршуми и бомби,“ казва той. „А американците запушват устата на най-добрите си говорители.”

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.