Тъп български филм в петък вечер. На Слабаков… Направо да изтрезнееш

Ернестина Шинова и Деян Донков в кадър от „Хиндемит“

По аналогия с Джордж Бърнард Шоу ще кажа – в петък вечер БНТ излъчи филм на Андрей Слабаков. Защо?
Така кратко писателят навремето направил рецензия за концерта на някакъв пианист. Няма как надълго и нашироко да анализираш негледаем български филм. Но се наблюдава някаква закономерност у нас да се правят калпави филми, което заслужава няколко думи повече.
В петък, Ивановден, леко пийнал, се прибрах и попаднах на филма „Хиндемит“ на Андрей Слабаков по БНТ. Опитах се да го гледам и след 10-20 минути изтрезнях напълно. С нарастващо недоумение изгледах докрай този отчайващо тъп филм, с претенции за черен хумор, пародия и с един намек, че – гледайте сега, ние ги можем по-хубаво тия работи, дето ги правят Тарантино и братя Коен.

Да прожектираш такъв филм по кината, е въпрос на избор за зрителя. Правителството на Симеон прие закон, с който държавата финансира киносалоните, когато прожектират български филми. Да не са на загуба, да подкрепят българското кино (сигурно сега не им дават и стотинка). Все пак е въпрос на избор. Но да покажеш такъв филм по национална телевизия, това вече е различно. Освен подкрепа за българското кино, е масовизиране на нещо, което не става за гледане.

Дълго време съм мълчал за българските филми, с убеждението, че в тия кризисни времена трябва да им се помага. А съм мълчал, защото и известни имена като Дюлгеров, и по-млади произвеждат лоши филми. Изключенията са малко, няма да се отклонявам.

Няма го българският Костурица. Българското кино се върти като в затворен кръг от едни и същи познати имена и единствените му по-добри продукти са от хора извън тази конюнктура. Тема за дълъг разговор.

Като във всяка сфера в България има монополно смафиотяване. Например цените на бензина по всички бензиностанции са еднакви, на захарта и олиото от различни производители също са еднакви и т. н. някакви хора си разпределят пазара, не допускат друг.

Подобно е и в културата. Но тук има и други причини – в България, за съжаление, са малко хората в тази област. Няма голяма културна среда, която да излъчва различни конкуриращи се имена и творчески групи, течения. Виж, в областта на тайните служби и ченгетата има цели групи, банди, течения, колективи и групировки. Такива са на държавата приоритетите – финансира и създава условия за ченгета, вместо за актьори и режисьори. На МВР бюджетът е увеличен с 5%, на културата и науката е съкратен наполовина. И т. н. – тема за друг разговор.

Но това не значи, че ще премълча глупостите на Андрей Слабаков, произведени на лента. Често съм го слушал с какво самочувствие говори, как постоянно го показват тук и там по медиите като голям творец. Появи се и в „Биг Брадър“, може би има някакъв нагон да се показва. Слушал съм го да говори с презрение за американските филми, как режисьорът Камерън бил бивш шофьор на тир и не знам к’ъв си (за автора на “Титаник” и „Аватар“ става дума).
Тe – тъпите американци, а ние – великото европейско кино…

Европейското кино може да си има постижения, но българското – мъка. Аз съм сигурен, че не Камерън, а един български шофьор на тир, ако свалиш от волана и го туриш като режисьор начело на кино-екип, ще се получи по-гледаем филм от Слабаковия…

Филм с диалози-декламиране – нещо типично впрочем за българските игрални филми и сериали. Как десетилетия наред не се научиха да пишат естествени диалози. Как не се намери режисьор да накара актьорите да говорят естествено. Не говорят, а рецитират.

Сюжетът на Слабаковия филм е уж абсурдистки – две семейни двойки (играят ги едни и същи актьори), две еднакви къщи една срещу друга (нелепо разположени накрай панелен комплекс). Двойките взаимно си подражават, притежават еднакви неща, едни и същи глупости в ежедневието – жертви на тв рекламата. Между тях се разгаря война, завършила с опожаряването на двете къщи, като единият мъж и едната съпруга загиват в битка с конкурентите и оцелелите от всяко семейство мъж и жена на финала седят на един диван като двойка.
Така разказан, сюжетът дори звучи интересно.
Но филмът е удивително тъп.

Налепени един след друг епизоди без смисъл и въздействие, които извикват само досада и неразбиране. Не знаеш кой за какво влиза в кадър и за какво излиза…

Слабаков снимал във филма жена си и баща си (Бог да го прости) – лошо няма, сигурно е икономисвал пари, не са стигали за филма. Не е осъдително. Но да караш актьорите да участват в такива нелепи епизоди и диалози, е цяло мъчение. И Ал Пачино ще се провали, и Катрин Деньов ще предизвика досада.

Киното е нещо удивително. Неспособността на един режисьор да разкаже история на екрана и да се изразява с киноезика, може да се представя като маниер, стил. Но си личи – ужасно.

Бездарието се маскира като интелектуално европейско кино, контрапункт на американските екшъни. Но европейското кино има върхове. Българското – жалки епигонски опити. И дори един екшън не съумяха да сътворят – и той им е невъзможен жанр. Затова повечето са с претенции за интелектуално кино. Всъщност – бездарно.

Не ми се говори повече, ако читателите имат желание, нека предложат във форума десетина заглавия на най-тъпите български филми от последните години, ще направим една класация с гласуване.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.