Египет или революция през „Фейсбук“ и „Туитър“

ДПА

Старата поговорка гласи, че перото е по-силно от меча. В по-ново време тя би трябвало да звучи така: клавиатурата е по-могъща от куршума. Това е една от поуките от изключителните събития, които се развиват в момента по улиците в Египет и по-рано този месец в Тунис, където социалните мрежи в интернет като „Фейсбук“ и „Туитър“ изглежда изиграха централна роля в разпалването на масовите протести срещу задържалите се дълги години режими.

Гневът срещу режима в Кайро се трупаше от години, но според повечето хора именно вирусното разпространение на плановете за протест в страницата във „Фейсбук“, събрала 90 хил. членове, се е превърнало в искрата, разпалила най-голямото предизвикателство пред режима на президента Хосни Мубарак, откакто той дойде на власт преди 30 години. Египетските власти несъмнено възприемат използването на социалните медии като сериозна заплаха за способността им да потушат бунта.

Първоначално те се опитаха да блокират избирателно страници като „Фейсбук“, „Туитър“ и шведския сайт „Бамбузър“, който предава на живо кадри от мобилни телефони. Не след дълго обаче осъзнаха, че потребителите без особено затруднение откриват начини да заобиколят тези мерки, като влизат в блокираните сайтове през прокси сървъри, или като се насочват към алтернативни страници. Затова в петък властите взеха почти безпрецедентното решение да блокират напълно достъпа до интернет в страната.

Това, че протестите продължиха да ескалират и след забраната, показа, че макар „Фейсбук“, „Туитър“ и другите сайтове да са формирали събитията по улиците в Египет, все още не можем да посочим тези медии като основните катализатори в това историческо въстание. Тази теза беше подкрепена от Парвез Шарма, експерт по Близкия изток, който пише за „Ню америкън мидиа“.

Той цитира Негма, своя приятелка от Египет, която говорила с него по телефона в петък, преди да отиде на протеста. „Не си мисли, че това е революция на „Туитър“ или „Фейсбук““, казала тя. „Да, те бяха от полза, но повечето египтяни нямат интернет или смартфони. „Лидерите“ на движението обаче използваха „Туитър“, за да уточняват помежду си подробностите – кои улици са блокирани, къде има сълзотворен газ, къде се намират самите те. Но трябва да знаеш, че вече никой не ползва „Туитър“.

Въпреки това Джилиан Йорк, изследовател в центъра „Бъркман“ за интернет и общество към Харвардския университет, твърди, че ролята на социалните медии в Египет сега е по-голяма отвсякога и със сигурност засенчва употребата им в Иран през 2009 г. и в Тунис по-рано този месец. „През последните няколко дни наблюдавах как хората в „Туитър“ правят планове да използват канала #Jan25 (25 януари)*.

Видях също как в „Гугъл докс“ буквално се публикуват подробни планове за протестите. В случая [с Египет] видях много по-сериозна организация по интернет“, коментира Йорк. „В Тунис беше много по-неясно дали социалните медии бяха използвани за физическото организиране на протестите. Доколкото знам от информаторите си в Тунис, основната част от организацията е ставала на място, офлайн, а социалните медии са били използвани по-скоро като инструмент за изпращане на информация извън страната“.

Иранският блогър Омид Мемариан отбелязва, че въпреки че интернет отне на правителствата възможността да контролират информационните потоци, твърденията за Фейсбук революция са измислица на западните журналисти и „алфа потребителите“ на „Туитър“, тъй като основната движеща сила на протестите не е била достъпът до социалните медии, а продължаващото от години социално неравенство, бедността и отчаянието от политиката. „В тези страни се развиват много динамични процеси, които допринасят за днешните вълнения и безредици. Преди всичко в тези страни от десетилетия е имало репресии“, коментира Мемариан.

По БТА

*Демонстрантите в Египет използваха канала #Jan25 в „Туитър“, за да организират протестите на 25 януари

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.