На „Винария“ 2011 вино за 6 лв. от магазина получи „Златен ритон“

Награденото със „Златен Ритон“ вино „Persona Cabernet Franc“ 2008 г., което се продава в магазините за около 6 лв. бутилката. Снимка: e-vestnik

За втори път в историята на националния преглед на вина и напитки “Винария” в Пловдив бяха дадени награди в категория “Вина от магазинната мрежа”. За червено вино “Златен ритон” спечели “Persona каберне фран” 2008 на винпром “Ямбол”, което струва около 6 лв. в магазина. Невероятно постижение, което сигурно е е отчаяло производители на много по-скъпи и нагласени вина (виж по-долу подробности).

Човек, който не е следил години наред този конкурс и национални дегустации, сигурно ще се учуди – ами досега какви вина награждаваха, щом има за втори път категория “от магазина”? И с право ще се учуди. Защото години наред група ценители на виното и хора, които имат поглед върху винарските конкурси по света, пишехме статии и изказвахме мнения, че на националния преглед трябва да се оценяват реално произведени вина, които вече се продават в магазина и точно оттам трябва да се взимат за конкурса.

Вместо това от десетилетия на конкурса за дегустация се дават вина, които са забъркани специално за него, без етикет, с някакъв номер – напр. каберне совиньон проба № 7 на еди кой си винпром (тази практика и сега продължава в някои категории на конкурса). И такива вина печелеха медали, ритони, после производителят сложи този медал или ритон на етикета на някакво вино, което слабо напомня награденото и го продава все едно е наградено.

Години наред писахме и най-накрая ни чуха. Но малко късно – престижът на конкурса “Винария” се стопи в последните няколко години. Тази година в журито за втори път има и чужденци, а не само български дегустатори и енолози от винпромите, участващи в конкурса. За пръв път наградените вина се дегустират втори път, за да се потвърдят техните качества. Все неща, за които години наред пишехме, че трябва да станат. Със закъснение…

Сега най-заслужаваща доверие е категорията “Вина от магазинната мрежа”. В нея първата реколта каберне фран от собствените лозя на винпром “Пещера” удря в десетката (производителят винпром “Ямбол” е част от тази група). Винарството често поднася такива шеги – някое вино за 6 лв. може да се окаже по-добро от 3-4 пъти по-скъпо, в което са вложени много усилия.

Златният Ритон и златните медали на винпром „Ямбол“ от тазгодишната „Винария“. Снимка: e-vestnik

По регламент “Златен ритон” се дава на вино с най-висока оценка в категорията си, но не по-малко от 85 точки (по 100-точковата система на оценка). Имало е години, в които са давани златни медали, но не и “Златни ритони”, защото вината са били с оценки, по-ниски от 85 точки. Сега в резултатите от конкурса точки не са посочени, но тъй като минимумът е 85 точки, значи “Persona каберне фран” е над този праг.

В случая не е толкова чудно, че сравнително евтино вино е оценено високо. Когато имаш собствени лозя, за които се грижат агрономи, а не невежи стопани на лозя, когато имаш добра техника и компетентни технолози, от доброто грозде ще стане добро вино. Дори и да е по-евтино, тъй като е от голяма партида за по-масово производство.

Каберне фран “Персона” 2008 като съотношение цена-качество направо избива конкуренцията. По принцип ценителите познават добре сортовите разлики между каберне совиньон и каберне фран. Второто е по-меко, има не толкова остри елементи във вкуса, изглежда дори по-приглушено, по-изгладено. Но е доста кадифено на вкус и е с едни тонове на сини плодове, зрели, с по-меки танини, което някои ценители предпочитат.

Забавното е, че награденото вино е от по-масовите, които се продават навсякъде по супермаркетите, а не само в специализирани магазини и скъпи ресторанти. В следващите дни e-vestnik ще представи и други вина, показани на “Винария”, ще посочи (за кой ли път) някои пороци на конкурса в другите категории вина и ще опише накъде отива винарството в България.

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.