Защо европейски филм надделя на „Оскарите”? + фотогалерия
Европейски филм, макар и копродукция с американци, взе 4 „Оскара“. Любопитното е, че „Речта на краля“, определян като британска историческа драма бе, фаворит и на зрителите, и на професионалистите. Историята за заекващия британски крал победи в категорията най-добър филм, изпълнителят на главната роля – „заекващият“ Колин Фърт получи „Оскар” за най-добър актьор за ролята на Джордж VІ. Новакът режисьор на филма, Том Хупър, взе статуетка за най-добър режисьор, а сценаристът Девид Сийдлър взе наградата за оригинален сценарий.
Цели 4 награди за чужд, а не американски филм, при това най-важните, се оценяват като голям успех, въпреки че първоначално филмът се включи в състезанието за наградите на американската филмова академия с цели 12 номинации. Филмът има и невероятен касов успех – заснет е за 15 млн. долара, а вече има приходи от 245 млн. долара, преди още да е разпространен навсякъде. Тази седмица е премиерен по българските екрани.
Наградата за английския филм не трябва да заблуждава, че някакви европейски тенденции се оказват по-стойностни от тези на американското кино. Американската киноакадемия дели филмите на англоезични и чуждоезични. Глобализацията размива националните граници, но езиковите остават и англоезичният пазар е определящ за приходите във филмовата индустрия ((за чуждоезични филми има отделен „Оскар“). „Оскари” са печелили актьори и режисьори от всякакъв произход и култура, но основното е дали филмът е …хубав. По правило американската академия награждава гледаеми филми. Може да има спор дали този или онзи филм е заслужавал повече „Оскар“, но при всички случаи става дума за филми, които вълнуват, които могат да накарат хората да си купят билет. А не за скучни кино експерименти, при които липсва история, с психологизъм без действие. Такива филми с претенции се правят много в Европа и стават за гледане само от киноманяци. И често зад претенциите се крие бездарие. А такива филми се финансират най-често от държавни бюджети.
Заблуждават се онези, които смятат, че европейското кино е някакво по-високо изкуство от американското. Омразният Холивуд произвежда и цени истории, драми, а тъпите екшъни досега не са стигали до „Оскар“, освен за технически ефекти.
Друга значима награда – за най-добра актриса – спечели Натали Портман – израелско-американска актриса, за ролята си на балерина в „Черният лебед“, също със сюжет, който по-подхожда на европейското кино. Въпреки че режисьорът Дарън Аронофски, който се размина с „Оскар” за режисура, е кореняк американец, роден в Бруклин, Ню Йорк. Натали Портман бе основен претендент за „Оскар”, а преди това изпълнението й вече й беше спечелило награда „Златен глобус”. Съперничките й в номинациите – Анет Бенинг (номинирана за 4-и път за „Децата са добре”), Никол Кидман (за „Заешка дупка”) – бяха съвсем достойни, но победата на Портман беше безапелационна.
Филмът „Черният лебед”, в който Портман успешно се превъплъщава в балерина, се оказа хит в кината и сред критиката. Дотук е събрал над 200 милиона долара при още по-малък бюджет от този на „Речта на краля”. На снимките Портман се влюбва в партниращия й френски хореограф и балетист и сега двамата очакват бебе. Тя получи статуетката във видимо напреднала бременност.
Големите очаквания за филма „Социална мрежа“ – историята за раждането на „Фейсбук“ – не се оправдаха. Очакванията бяха, че ще има „Оскар” за най-добър филм, режисура, за роли… Но все пак той получи 3 златни статуетки за монтаж, музика и адаптиран сценарий (на Аарън Соркин). Режисьорът му – ветеранът Дейвид Финчър загуби в конкуренция с новака сред номинираните Том Хупър („Речта на краля”).
Но голямото разочарование беше за екипа на филма „Непреклонните“ на братята Коен. Той имаше 10 номинации, а си тръгна без нито един „Оскар”. Така се нареди на второ място след „Пурпурен цвят“ в списъка на най-големите разочарования в историята на наградите.
Друг филм също събра 4 статуетки – фантастичният „Генезис” (Inception), но това бяха „Оскари” за специфични технически постижения и ефекти.
За най-добър чуждоезичен филм статуетката взе датският „В един по-добър свят“.
Всъщност това е разделението в наградите на Американската филмова академия – не европейско и американско кино, а англоезичен и чуждоезичен филм. Досега румънски и сръбски филми са стигали до „Оскар” чуждоезичен филм, български – не. Макар че българи, работещи в Холивуд, са печелили „Оскар” като част от различни професионални кино екипи.
Пълен списък с наградите „Оскар” на 83-ите годишни академични награди
* Best Motion Picture of the Year: „The King’s Speech“
* Performance by an Actor in a Leading Role: Colin Firth – „The King’s Speech“
* Performance by an Actress in a Leading Role: Natalie Portman – „Black Swan“
* Performance by an Actor in a Supporting Role: Christian Bale – „The Fighter“
* Performance by an Actress in a Supporting Role: Melissa Leo – „The Fighter“
* Achievement in Directing: Tom Hooper – „The King’s Speech“
* Adapted Screenplay: Aaron Sorkin – „The Social Network“
* Original Screenplay: David Seidler – „The King’s Speech“
* Best Foreign Language Film of the Year: „In a Better World“ (Denmark)
* Best Animated Feature Film of the Year: „Toy Story 3″
* Best Documentary Feature: „Inside Job“
* Best Documentary Short Subject: „Strangers No More“
* Best Short Film (Animated): „The Lost Thing“
* Best Short Film (Live Action): „God of Love“
* Achievement in Art Direction: Robert Stromberg and Karen O’Hara – „Alice in Wonderland“
* Achievement in Cinematography: Wally Pfister – „Inception“
* Achievement in Costume Design: Colleen Atwood – „Alice in Wonderland“
* Achievement in Makeup: Rick Baker and Dave Elsey – „The Wolfman“
* Achievement in Film Editing: Angus Wall and Kirk Baxter – „The Social Network“
* Achievement in Music Written for Motion Pictures (Original Score): Trent Reznor and Atticus Ross – „The Social Network“
* Achievement in Music Written for Motion Pictures (Original Song): „We Belong Together“ – Music and Lyric by Randy Newman – „Toy Story 3″
* Achievement in Sound Editing: Richard King – „Inception“
* Achievement in Sound Mixing: Lora Hirschberg, Gary A. Rizzo and Ed Novick – „Inception“
* Achievement in Visual Effects: Paul Franklin, Chris Corbould, Andrew Lockley and Peter Bebb – „Inception“