Как ни лъжат с вина със златни медали…

Винпром “Черноморско злато” – Поморие се хвали с 59 медала, а няма толкова вина, които да ги получат

Директорът на Пловдивския панаир Богомил Бонев връчва награда „Златен Ритон“ на шефа на винпром „Черноморско злато“ – Поморие. Отзад наднича собственика на панаира (засега) Георги Гергов. Снимка: пресслужба на панаира

Златни медали, “Златен ритон” и т. н. награди ни навират в очите и ушите някои български производители. И особено разчитат на изложението в Пловдив “Винария” (приключило неотдавна), на което се прави и национален преглед на вина и напитки. На този конкурс производителите се борят за награда “Златен ритон” и златни медали.

Уви, тези награди са заблуда за потребителя от години. Но тази година някои винпроми се оляха. От 435 вина са наградени с медали 389. Кажи-речи няма ненаградено вино. Благодарение на “Винария” после производители рекламират някое вино пред потребителя – имало медал.
Първо, защото участниците са почти наполовина по-малко от миналата година – участваха само 27 изби. За сравнение на „Винария“ през 2008 г. за отличия са спорили 49 фирми, които са дали за дегустации 838 проби, от които 747 на вина, а останалите на ракии и винено бренди. Тоест – сегашните медали са раздадени при скромна конкуренция.

Второ – някои от наградените със “Златен ритон” вина оставят съмнения за някаква шашма. А за множеството медали – съвсем. Такива са вината на “Черноморско злато” – Поморие. Но всичко подред.

Вината се опитват при т. нар. сляпа дегустация, получават точки и се класират. С най-висок резултат (но минимум 85 точки по 100-точковата система за оценка) взимат награда “Златен ритон”, а над 84 точки – златен медал. Дотук добре.

Но допреди година имаше ограничение да не се награждават повече от 30% от вината, изпратени за конкурса. А тази година няма ограничение и са наградени 90% от вината. Който участвал – с медал. Раздадени са и 6 “Златни ритона”.

Но в какво се състои шашмата? На конкурса се представят не вина от магазина (има 2 изключения, виж по-долу), ами специално нагласени бутилки, на които пише примерно “Каберне совиньон проба III” на винпром еди кой си. Ако това вино получи златен медал или “Златен ритон”, съответният винпром пуска това вино в производство и го бутилира тепърва.

Ама то вече не е същото, не е като онова, представено на конкурса. Защото за конкурса е забъркано най-доброто, ама от него няма достатъчно количество. А на пазара се пуска партида с подобно вино, но на етикета му лепват една лепенка, че има “Златен ритон” и се перчат с него, за да продадат повече.

Недоразумението е и в това, че някои изби (обикновено по-малки производители) са представили на конкурса вече реални произведени и бутилирани вина, а други (обикновено големи винпроми) – забъркана за конкурса смес от най-добрите бъчви – в десетки различни комбинации за различните сортове.

Регламентът изисква, като представяш проби за конкурса, да имаш поне 5 тона от това вино. Ама кой може да ти ги сметне? Може да се забъркват най-различни смески от 3 бъчви по 225 л и от една цистерна от 10 тона, така че да се получат поне 10 различни проби. И като една от тях спечели, се бутилират не само тия 10 тона, ами примерно още 30 тона и от други цистерни. В съдържанието влизат и тия вина, от които е забъркана пробата, ама не е същото вино. Това са номерата на винарите с наградите.
Така конкурсът “Винария” съвсем девалвира.

Тази практика продължава от години. Журналисти и експерти писахме, писахме, че е порочно. Най-после ни чуха, ама късно, откак “Винария” си загуби авторитета – за пръв път миналата година и тази в конкурса имаше отделна категория вина – “От магазинната мрежа”. В тази категория “Златен ритон” спечелиха две вина – червено “Персона – каберне фран 2008” на винпром “Ямбол” (виж повече тук) и бяло – „Ле пасионел шардоне“ на новата изба „Синтика уайнъри“ от Сандански. Може да се предполага, че оценките за тези два вида са обективни – взети са от магазина, а в журито има включени чужденци, вината с най-висока оценка са дегустирани втори път и т. н.

Но има още 4 “Златни Ритона” и 389 медала… Как седят нещата при тях?

Тази година някои винпроми като “Търговище” и “Черноморско злато – Поморие” са пратили по около 100 проби за дегустация. И сега се хвалят с по 74 медала (Търговище) и 59 медала (“Черноморско злато” – Поморие). Това е направо комедия, защото тези винпроми не произвеждат по 100 вида вина, не предлагат на пазара дори и по 50 – колкото са наградените им вина.

Но единият “Златен ритон” на “Черноморско злато” – Поморие – за червени сортове и червени купажни вина от по-стари реколти предизвиква съмнения, че нещо будалкат потребителя и организаторите на “Винария”. В резултатите от конкурса беше обявено, че ритонът се дава за “Каберне совиньон”, произведено от винпрома в Поморие.

Това каберне 2007 г. е отлежало в бъчви от бренди. Снимка: архив на e-vestnik

Някакво каберне… След като “Винария” отмина, от “Черноморско злато” разпратиха съобщение до медиите, че награденото вино е “Каберне совиньон бренди каск” реколта 2007 г. Защо това беше обявено със закъснение? Отговорът е прост. Това е най-скъпото вино на винпрома – 40 лв. бутилката. Като му лепнат един “Златен ритон” на етикета, това може да му помогне за продажбите.

Съмнително е и друго. Това вино излезе на пазара преди година, като производителят обяви, че е специална лимитирана серия от 1000 бутилки (отлежало е в бъчви от бренди). Къде остана изискването за минимум 5 тона вино? Иначе “Каберне совиньон бренди каск” 2007 г. не е лошо вино (за разлика от същото вино реколта 2008 г.), заслужава 85 точки , но защо така го представиха като някакво си каберне на конкурса, а после обявиха, че е точно това?

Тази практика да се дават по 100 проби вина без име, освен това, дава възможност за нелоялна конкуренция. Някои изби, например “Винекс Преслав” и др. са представили по 20-ина проби за конкурса от реално произведени вина. А някои малки изби, като новата “Анжелус естейт” край Нова Загора, са представили по няколко проби, също реални бутилирани вина. Едното от тях получи златен медал за червено вино, класирано непосредствено след “Златен ритон” за “Черноморско злато” при червените. И такива се състезават с вината на големите винпроми които представят по 100 проби от най-различни комбинации вина…

Другият “Златен ритон” на “Черноморско злато” е за розе от последна реколта – “Розе партида I”. Какво е това розе? Седмица след конкурса пиар агенцията на винпрома разпрати съобщения, че награденото с ритон розе е „Розе GP”. Пак със закъснение. Защо? За да се ориентира винпромът от кое вино колко може да забърка и да му лепне етикет “Златен ритон”, за да му помогне на продажбите?

Останалите две вина, наградени със “Златен ритон” са за по-реални вина. За бяло вино от по-стари реколти наградата е за “Винекс Преслав”, за виното “Шардоне от Нови пазар” – обявено като такова още с представянето си на конкурса. “Златен Ритон” за бяло вино от последна реколта – на “Винекс Славянци” за виното “Лева Совиньон блан” – също реално вино.

Тази практика на представяне на по 100 забъркани проби и после перчене със златни медали и златни ритони не спира повече от 10 години и сякаш големите стари винпроми са се вкопчили в нея като удавник за сламка. Като че ли с това ще се спасят в затъването. Голяма заблуда. Виното е престиж, стил, не можеш да минеш с шашми.
Но от “Черноморско злато” – Поморие трескаво се хвалят с 2 “Златни ритона” и 59 медала. И пращат лъжливи съобщения до медиите, че за пръв път в историята на “Винария” дали на някого наведнъж 2 ритона. Макар че се случва неколкократно.

По света на конкурсите се представят произведени и бутилирани вина с етикет. Конкурсите са различни, но за някои от тях организаторите сами си купуват вината от магазина. Или искат реално бутилирано вино с етикет. И който се е научил да лъже, праща и в чужбина бутилирани малки серии вина, за да се хвали после с медали. Но рано или късно лъжите се разбират. Можеш да излъжеш 2-3 пъти, но непрекъснато да градиш авторитет с лъжи е невъзможно.

Нашата “Винария” вече няма никакъв авторитет заради няколко такива винпроми като “Черноморско злато” – Поморие. Затова и тази година в прегледа-дегустация не участваха някои от големите и качествени производители като “Домейн Бойар”, изба “Дамяница”, “Домейн Менада”, “Катаржина” и мн. др. А някои участваха само в изложението, като “Телиш”, но не и в дегустацията.

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.