В десетката: Националните телевизии като copy-paste

„Уникално за българската аудитория ТВ шоу, поставило началото на нова ера в музикалните формати по света, ще завладее и нашата страна това лято. За първи път в българския ефир толкова мащабен формат ще бъде излъчен през лятото, с което bTV за пореден път създава нова тенденция в телевизионното програмиране.“Така бе обявен новият тв проект на bTV, който предстои да видим следващия месец.  Музикално състезание, в което хора над 16 години ще бъдат обучавани от съдиите, които ги оценяват на кастингите, докато един от тях победи. Всичко това ще се случва в летния прайм-тайм – според медията – за първи път в България. Дата: 16 май 2011 година. Точно 40 дни по-рано, от Nova се похвалиха че: „X Factor“, най-големият и успешен риалити формат за неоткрити музикални таланти, ще реализира своя първи сезон в България тази есен по Нова телевизия.“ По-долу следва пояснение, че това е музикално състезание, в което хора над 16 години ще бъдат обучавани от съдиите, които ги оценяват на кастингите, докато един от тях победи. Няма да е пресилено да кажем, че причината зрителите у нас да видят Гласът на България е появата на X Factor. Причината да гледаме X Factor? Намеренията на bTV да инвестира в нови сезони на Music Idol и България търси талант.

Всъщност bTV също са водили преговори за X Factor. Подобна бе ситуацията и с едно много подобно шоу – Got Talent. През есента на 2009 и bTV, и Nova, се  надпреварват да закупят формата. Всички знаем кой успя. Ако върнем още малко времето назад ще видим, че и често посочвания от най-голямата телевизия у нас като първо музикално риалити – Music Idol, е следствие на програмни решения на конкуренцията. Айдъла се появи в ефира на bTV след риалити инвазията на Nova с Big Brother и… да познахте, музикално шоу по NovaStar Academy. Паметливите помнят, че по времето, когато форматът за звезди бе обявен по Нова телевизия, bTV отвърнаха с Five Stars. И така, нека обобщим:

Гласът на България се появи вследствие на X Factor, закупен вледствие на плановете за нов сезон на България търси талант, заменени от идея за четвърти Music Idol, закупен вследствие на Star Academy, предаване, парирано с Five Stars.

Това е само един от примерите за copy-paste манталитета на основните канали, които правят всичко по силите си, за да излъчват едни и същи предавания по едно и също време. Ето още:

Гласът на България бе обявен като първия прайм-тайм летен проект месец и половина след като Nova съобщиха, че ще правят Черешката на тортата… като летен прайм-тайм проект. Черешката пък се появи в плановете на канала малко  след като от там обявиха, че стремежът им е да отличат програмата си от тази на bTV. По това време от канала излъчваха Lord of the Chefs – готварско шоу в прайм-тайма. Малко преди това Nova пуснаха Бон апети веднага след сутрешния си блок. Преди това готварско шоу на същите продуценти, наречено Бон апети вървеше по bTV непосредствено след сутрешния им блок .

През есента на 2010 година в ефира на най-голямата телевизия тръгна втори сезон на Великолепната шесторка. Това се случи след като bTV не успяха да изпълнят плановете си да излъчат друго музикално благотворително шоу. Името му е… Bailando. Форматът  бе закупен от Nova в ситуация, сходна с тази около Got Talent и X Factor. Но до колко Bailando е първото сценично шоу с благотворителна цел? Точно две години и половина гледахме първия сезон на Шесторката. Той пък е следствие на друго програмно решение на конкуренцията – Пей с мен. В едното предаване се състезават професионален певец и аматьор, които пеят песни по задачи, зададени от музикален директор. В другото се състезават професионален певец и аматьор, които пеят песни по задачи, зададени от музикален директор.

Есенният прайм-тайма преди две години бе окупиран от предаванията Dancing Stars 2 по bTV и VIP Dance по Nova. Предаванията са дотолкова идентични, че хората и до днес не са наясно кое по кой канал бе излъчвано. Интересното е, че на Nova изведнъж им дотанцува, след като предишната есен bTV излъчиха успешно същото шоу със същия продуцент, същия регламент и същото жури, които те показаха година по-късно.

В сайта на bTV можете да гледате и специално подготвени интернет новини. Два месеца по-рано БНТ обявиха, че пускат емисия новини специално за интернет.

Преди две години Nova обявиха повече комедийни шоута в прайм-тайма си. Царете на комедията  удивително напомняше на друго комедийно предаване, излъчвано в прайм-тайма, но по bTVКомиците. Ако изгледате двете предавания едновременно ще видите, че дори ритъма им е абсолютно идентичен. Разликата е, че Комиците и до днес оглавява рейтинговите класации, а Царете на комедията потъна в забрава.

Примерите в този дух са десетки – всеки има възможността да ги допълни в коментарите към статията. Изводът обаче е един – частните канали не инвестират в оригинални идеи и не търсят интересни нови заглавия, които да предложат на зрителите си. Вместо това си играят на криеница, гоненица, стражари и апаши и фруги подчертано бизнес игри за зрели хора.

Всичко това се случва в пазар в държава със седем милиона население. Не че българските тв канали са уникални в това отношение. Но все пак, при мащаба на целия бизнес, не може да не припомним една хубава поговорка… Видяла жабата, че подковават коня, па и тя вдигнала краче…

От блога TVBulgaria

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.