Пак падат руски самолети, фенове пак сънуват конспирации. А ТУ просто си падат…

Президентът на Русия Медведев наредил да се изведат от експлоатация самолетите ТУ 134. Този президент ще го намразят феновете на руската техника. Как така? Руските самолети са най-добрите в света… Може да падат, ама ще летим на тях, няма да признаем…

Всъщност Медведев отчаяно се мъчи да модернизира една затънала в миналото Русия. Няколко негови радикални речи в това отношение са като самотен глас. Повечето руснаци и руските фенове у нас като далтонисти никога няма да видят, че руската техника е остаряла, неконкурентна и опасна. Сега пак им се привиждат разни конспиративни теории за поредната катастрофа, не знам кои си били на борда, има нещо тук…

Полският президент Лех Качински загина с ТУ 154, а вината беше хвърлена на пилотите. Тези самолети падат и са сред най-опасните в света. Където и да падне ТУ, все на пилотите хвърлят вината. Така и сега в Карелия, когато с Ту 134 загинаха почти всички на борда…

Не международната статистика за авиобезопасност, ами чисто руската, която пуснаха агенциите по повод последната катастрофа е потресаваща. Между 1965 и 1984 г. са произведени общо 852 самолета ТУ 134, различни модификации. От тях са катастрофирали 62, а още 10 са пострадали при бойни действия и терористични актове, загинали са общо 1500 души. Това е руската статистика. Оказва се рекорд – всеки 13-и самолет или над 7% е претърпял катастрофа (без терористичните актове).

И до момента по света летят още около 100 самолета ТУ 134. Най-младият е на 30 години. Дори в България има няколко, които още се използват за чартърни полети. А в миналото, по време на соца, с български ТУ 134 има две самолетни катастрофи, без оцелели.
За ТУ са затворени летищата на цяла Европа, дори в Русия летищата на големите градове не ги допускат нощем.

И дори „Аерофлот“ се отказа от самолетите ТУ 154 и ТУ 134. Но… те още летят в разни малки авиокомпании.

И има фенове, които подскачат като ужилени, като някой каже, че тия самолети са скапани. Както и за руските военни самолети. Там някак статистиката за падналите е по-неясна, инциденти остават скрити. Но и за нея излизат от време на време потресаващи данни. При конфликта в Грузия руското военно списание Moscow Defense Brief, което излиза на английски, направи свое разследване и установи, че Русия е загубила 6 самолета, като поне (!) три от тях руснаците са си ги свалили сами. Официалните съобщения бяха, че Русия загубила 3 самолета. Това срещу една никаква армия като грузинската, която избяга от пътя на руските колони.

Любовта към Русия не е равна на надеждност. И пътят към модернизацията минава първо през признанието, че нещо не е наред. Не е срамно. Няма гордост пред безопасността.

С подобно лекомислие се разчита и на руските ядрени централи, а и там руски изследвания предупреждават, че нещата съвсем не са наред.

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.