Ябълково вино настъпва в царството на бирата

Франс прес

Чешкото ябълково вино. Снимка: фирмен сайт

Да започнеш производство на ябълково вино в Чехия, страната на най-големите любители на бирата в света, може да изглежда опасна авантюра, но първата местна изба за ябълково вино далеч не се обезсърчава.

Тя се намира в Нови Салдорф, лозарски район на близо 200 километра югоизточно от Прага. Mad Apple (Лудата ябълка) планира да произведе 100 000 литра ябълково вино тази година, след като миналата година е пуснала на пазара 75 000 литра.

„Започнахме през 2008 година с една градина и 1000 литра“, разказва Вацлав Беран, който е на 29 години. Той създал компания със сестра си и един приятел, след като се върнал от Великобритания, където заобичал ябълковото вино.

„Идеята ни хрумна в бар, който държи един приятел, където обикновено пием ябълково вино. Великобритания ни помогна, защото там посетихме изби за ябълково вино, разговаряхме с производители и изследователи“, спомня си любителят на виното, студен по лозарство и еонология и собственик на магазин за вино.

Насърчени от интереса, който породил техният продукт, младите предприемачи започнали през февруари 2010 година да бутилират първата си голяма партида от 25 000 литра, произведена в хале, наето в местна изба, която им осигурила и квалифициран персонал.

Шест месеца по-късно напитката, произведена по стара рецепта, само от ябълки и френска мая, спечелила бронзов медал на лондонския конкурс International Cider Challlenge.

И въпреки това първата бутилка ябълково вино, която Беран опитал във Великобритания, далеч не му се сторила приятна на вкус. „На другия ден обаче, без да се колебая, се върнах пред хладилника. Аз пия бира и вино, но ябълковото вино е в средата“, обяснява той.

През 2010 година марката Mad Apple отчете оборот от 3,5 милиона крони (143,700 евро). Печалбата бе реинвестирана в реклама и производство на ябълково вино. Ябълковата напитка се изнася в съседна Полша и в Словакия, но тя се продава най-вече в чешките универсални магазини, където типичният потребител е „млад човек на възраст 25 до 35 години, който обича да пътува“, казва Вацлав Беран.

Ябълковото вино е голяма новост в Чехия, която държа златната палма по консумация на бира в света със 144 литра на човек през 2010 година. Чаша ябълково вино струва близо 42 крони или 1,72 евро – малко повече, отколкото една чешка бира Pilsner Urquell, но толкова или по-малко в сравнение с бирите, произведени от множеството марки местни пивоварни.

Според Ян Весели, президент на Чешката асоциацията на производителите на бира и малц, Mad Apple изглежда се е възползвала от нарастващото търсене на напитки, които чехите за опознали и обикнали в чужбина. „Това е логично развитие и ние не сме изненадани. Според нас обаче това не може да преобърне пазара в близко бъдеще“, допълва той.

Антонин Тезар, студент в Прага, обаче прогнозира, че ябълковото вино има голямо бъдеще в неговата страната. Той казва това, отпивайки от голяма чаша, в бара „Зубати пес“ („Зъбесто куче“), който първи предложи Mad Apple. „Това е отлична идея да се произвежда тук ябълково вино. Това е добра алтернатива на бирата, особено през лятото“, допълва Антонин.

Майк Коул, английският собственик на „Зубати пес“, открил Mad Apple в интернет и самият той се погрижил за необходимото оборудване, за да я продава в бара си. „Мисля, че тя ще се хареса на жените. Много представителки на нежния полюс намират бирата за силна, а ябълковото вино е приятна алтернатива на бирата и виното“, казва Коул.

Според него обаче ябълковото вино „никога няма няма да стане напитка на широката публика. Във всеки случай не и в чешката култура.

БТА

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.