Един социолог в Катуница – какво буди етнически чудовища
Тежковъоръжени жандармеристи с черни шлемове, сиви щитове и палки изграждат нощем в Катуница непреодолима човешка стена пред уличката, която води към все още незапалените къщи на Кирил Рашков. Денем само два или три полицейски автомобила и неколцина полицаи стоят на кръстовището, но други се спотайват наоколо. Три от къщите на Цар Киро и семейството му са запалени досега. „Ще изгорим поне още една къща”, заканва се млад мъж на площадчето в центъра на селото.
Докато телата на две момчета лежат в гробищата на Катуница, България е изправена на ръба на етническа война. Сблъсъкът в пловдивското село не е етнически, но бе привидян като такъв. Стотици младежи по митингите в Пловдив, София, Варна и другаде скандират расистки лозунги и искат разправа и смърт на роми и турци.
Сблъсъкът в Катуница не е етнически
Българите от Катуница не враждуват с местните роми, за които казват, че са кротки и бедни хора. Ромите живеят в махала по реката от около двадесетина къщи. Те помогнали с труда си, когато камбанарията на селската църква „Св. Никола” била обновена преди няколко години, казват българите. „Кротки са, могат да просят, да искат нещо, но не крадат, тука не крадат”, казва за циганите от селото възрастна жена. Конфликтът не е дори и с рода на Кирил Рашков, а само с неговото семейство. Рашков има двама братя, които живеят в Катуница, и катунчани казват, че са учтиви, културни и с тях нямат никакви проблеми.
Местните роми са от групата на калайджиите, докато родата на Рашков, които са дошли в селото преди двадесетина години, са калдераши. (Те се наричат калдераши, предполага се от „калдера“, котел на румънски. Другите ромски групи ги наричат „кардараши“ с обиден оттенък – „кар“ на техния език е мъжки полов член – б.а.). Калдерашите имат лоша репутация сред останалите роми, които казват, че жените на калдерашите са джебчийки, които трябва да върнат на мъжете си парите, дадени за тях като булки.
Една от възрастните жени в рода на Цар Киро била с отрязана ръка, тъй като някога крадяла в арабска страна и била наказана по ислямската традиция, твърдят катунчани. За снахите му хората говорят, че са джебчийки. „Крадат в чужбина. За няколко дни изкарват 20 000 евро. Пращат ги по „Уестърн юниън” и се връщат тук с празни ръце”, казва местен ром от калайджиите, 50 г.
Българин от Катуница на около петдесетина години твърди, че е бил в туристическа агенция, когато Кирил Рашков поръчвал самолетни билети за жена от рода си за Италия. „Резервира и хотел в Рим и казва да е евтин, да е в центъра и наоколо да има калабалък. Че защо му е да има калабалък?” За самоубилата се през 2005 г. Геновева Рашкова, съпруга на първородния внук на Цар Киро, местните българи смятат, че или е убита, или притисната да се самоубие. Загиналата е давала от откраднатите пари на майка си, предполага мъж на около 40 години, а според други жената не е можела да краде.
Ромите в България са от няколко групи, които обикновено се дистанцират една от друга, избягват да сключват бракове и дори ромите от едната група често имат отрицателно отношение за тези от другата. Групите са пет – хорахане рома, даскане рома, лудари, калдераши и калайджии според Алексей Пампоров, антрополог в Нов български университет.
Катуница е село с 2500 жители, на десетина километра източно от Пловдив. Железопътната линия прерязва селото на две, като центърът е на юг от линията, а къщите на фамилията на Рашков са на север от гарата. Хората гледат земя и животни, има голяма фабрика за спирт, а мнозина работят в Пловдив.
Корените на конфликта
Рашков заграбва общинска земя през 2001 г., над 80 декара, към която катунчани имат особено емоционално отношение – там години наред се провеждали празниците на селото. „Всеки от Катуница е ходил там, всяко краче е стъпвало. На всеки празник там се събирахме и той това го взе!”, възмущава се мъж на ок. 35 години. София Христева, кмет на селото 2000–2008 г., повежда борба срещу самозвания монарх и връща имота на селото. В Катуница се оформят две враждуващи групи – едната оглавявана от сина на кметицата Веско, другата – от Цар Киро и фамилията му.
В злокобния петък, 23 септември, хора и от двете групи си отправят заплахи, подават жалби в полицията и получават предупредителни протоколи (версиите на двата лагера кой първи е започнал съществено се разминават). Няколко полицаи сноват между къщите им да ги укротят. Изглеждало, че страстите са се охладили и полицаите се изтеглят. Но Цар Киро и повиканият ромски корпус за бързо реагиране решават да действат. Деветнадесетгодишният Ангел Петров е блъснат, прегазен, влачен няколко метра и убит от микробус, управляван от ром. Разгневените местни хора запалват три от къщите на семейството на Кирил Рашков, а прибързаното (и погрешно!) тълкуване на конфликта като етнически от хиляди гневни хора по площадите изправя България пред рязка българо-ромска конфронтация.
Мъж на ок. 60 години решително заявява, че ще убие Кирил Рашков, ако той се върне в Катуница, и казва името и фамилията си пред главния секретар на МВР Калин Георгиев, окръжния прокурор Иван Даскалов и директора на пловдивската полиция Тодор Чонов, дошли на площадчето в центъра на селото в неделя, 25 септември, да успокояват хората. Десетките съселяни наоколо избухват в одобрителни възгласи. „Оставете ни го само за половин час!”, моли се мъжки глас от периферията на тълпата. „Народният гняв се изля!”, обобщава друг за запалените къщи. „Аз ще го убия за 200 000 лева. Ще ми дадат 10–20 години. Е, аз за толкова години не мога да изкарам такива пари!”, прагматично разсъждава мъж на средна възраст.
Кирил Рашков явно е под политически презерватив, парите му са лубрикант
Страшното е, че дон Корлеоне от Катуница отдавна би трябвало да е хванат за гушата от Темида, но изглежда над него има политически презерватив, който му позволява да получава удоволствие и печалба от нарушаването на закона, без опасност от полицейски трипер, съдебен сифилис или прокурорски СПИН. Засега не е съвсем ясно дали политическият презерватив е само местно производство, от Пловдив и Асеновград, или и централната власт е участвала в неговото поставяне. „Ако Цар Киро се разприказва – ще провали изборите. Много хора ще пострадат… Той държи много хора от властта”, казва мъж, който живее до къщите на Рашков, и добавя, че често е виждал автомобили с буркани вечер по тъмно да спират до къщата на ромския бос и хората да влизат вътре.
Мнозина в селото вярват, че Цар Киро трупа богатство от джебчийство, наркотици и контрабанда на цигари. Ромският бизнесмен наскоро бил вкарал два тира с контрабандни цигари, твърди друг мъж от селото. Кирил Рашков е заплашвал мнозина свои съселяни през годините, подозиран е за редица взривове. Бомба разтърсва кафенето на сина на бившата кметица миналата година. Полицията залавя бомбаджията – той се изкушава да се върне да види ефекта, задържан е, снети са му натривки и е уличен. Полицаите са убедени, че Рашков е поръчителят, но бомбаджията мълчи. Преди време внуците на Цар Киро откриват стрелба на улицата – били видели два черни джипа, с които според тях се готвело покушение срещу дядо им. Полицаите идват да заснемат гилзите (от газов пистолет) на мястото на стрелбата, но внуците им се изрепчват и си ги прибират…
Още в зората на демокрацията, през 1992 г., Рашков е заловен с голямо количество алкохол менте в къщата си. Пет дни след акцията Рашков подава документи за регистрация на две фирми и я получава още в същия ден, а делото се мотаело с години, казва тогавашната следователка Християна Вангелова пред в. „Марица”. Политическият презерватив върви с подходящ овлажнител и парите на циганския барон са имали това предназначение.
Деребеят от нашия етнос ни е по-скъп?
Конфликтът в Катуница не е етнически, а криминален – българите в селото не се оплакват от местните роми калайджии, нито дори от двамата братя на Рашков. Братя Галеви в Дупница, Фидел Беев във Велинград, Митьо Очите в Несебър постъпват подобно на Рашков в Катуница. Дали Галеви, Беев и Очите са ни по-скъпи понеже не са роми? Шофьорът в Симеоновград, затрил шест младежи под влиянието на алкохол – дали сме по-снизходителни към него, отколкото към рома, шофирал буса, който прегази момчето в Катуница? Вярно е, че във втория случай утежняващото е, че може да е умишлено.
И все пак комбинацията „българска жертва, ромски извършител” ни гневи повече, отколкото шофьор българин, пратил шестима младежи в гробищата. Сложилите политически презерватив на Кирил Рашков едва ли са етнически роми. А насочването на гнева към роми и турци въобще ни тласка към тресавището на етническата омраза. Кипър, Босна, Косово и Грузия вече са затънали в това тресавище – струва ли си да ги последваме?
Катуница – София
*Доц. Светлозар Кирилов e преподавател по социология във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”