По слоганите им не ще ги познаете

Творческата импотентност на криейтив експертите роди най-безличната рекламна кампания – „Избори 2011”

Плакат на РЗС. Вместо да уволни Борисов, партията на кандидата Семов подкрепи кандидата на ГЕРБ на балотажа.

“Нашите рекламодатели са такива, че човек трябва да им обяснява какво им харесва и какво – не… Сега клиентът иска да покаже на босовете, които внимателно наблюдават какво става на екрана и в живота, че може ей така да хване един милион долара и да ги хвърли на боклука. И затова колкото по-лоша е рекламата, толкова по-добре за него. Зрителят първо си мисли, че възложителят и изпълнителите са абсолютни кретени, но… но в следващия момент му светва колко пари струва всичко това. И изводът му за възложителя е следният – той може да е абсолютен кретен, обаче бизнесът му върви, и то така, че може да пусне в ефира какъвто си иска боклук и колкото пъти си иска. А по-хубава реклама от тази – здраве му кажи. На такъв човек му дават кредити отвсякъде без никакви проблеми.” (Виктор Пелевин, Generation “П”, превод Иван Тотоманов)

Плакати на ГЕРБ за избори 2011 т.

По-слаба, безлична, бездарна и слабоефективна рекламна кампания у нас за избори май не е имало. Във всички учебници по PR, правилата за слоган, които трябва да се спазват, за да се създаде ефектно и ефективно въздействие, са еднакви. Топлата вода в този сектор е отдавна открита.
Слоганът трябва да се запомня лесно, да акцентира върху преимуществата. Да не са включени в него изтъркани от употреба понятия. Да е кратък и ясен. Посланието да е изчистено. Позитивно. При създаването на слогана да се използват разбираеми от гласуващите асоциации.

Само една фраза, няколко думички. Но слоганът всъщност е политическата фамилия на кандидата – той е изписан по плакати и билбордове с огромни букви, под снимката на съответния претендент, клиповете допълнително го набиват в главата на избирателите. Слоганът е истинската визитка на претендента.  Трябва да е безупречен с формата и благозвучието си, зареден с енергия, открояващ се, запомнящ се. Да е с предопределяща роля в изборите…

Слоганът трябва идеологически, на рационално и на ирационално ниво да обединява всички предизборни материали, да направлява и да е в помощ на изказванията и изявите на кандидата и сподвижниците му.

Време за величие – слоган на Джон Кенеди.

Главната психологическа задача на политическата реклама е да създаде на рекламирания субект благоприятен имидж. Разрешени са похвати като абсолютизация – преувеличение и наблягане на положителните му характеристики, така и идеализация – надбавяйки му „допълнителни ценности”.
Задължителни са три стъпала, по които кандидатът за депутат, кмет, президент и пр. може да се изкачи към властта – с помощта на политическата реклама в главите на аудиторията трябва да просветне следното:

1. „Аз го знам този”.
2. „Той е добър”.
3. „Той става”.

Армия от PR-експерти, психолози, имиджмейкъри, социолози, графични дизайнери, журналисти, политолози и пр. участваха в създаването на рекламните материали и изографисаха светлите образи на кандидатите за президент, кметове и общински съветници в цялата страна. По-богатите кандидати си наеха дори вносни специалисти от чужбина. Приблизителната сума на похарчените пари за реклама, билбордове, плакати, клипове, концерти, митинги, публикации, банери, сайтове и други видове изяви вероятно е милиони, вероятно никога няма да стане известна, въпреки отчетите.

Напънала се планината …и родила мишка

Факт е, че роденото от висококвалифицираната армия експерти от всички области, е невзрачно, недоносено, едва бере душа в кувьозите на медийното пространство. И ако някой все още се съмнява в това предлагам простичък експеримент. Ето малко лозунги, събрани от предизборна България, без да споменавам коя крилата мисъл на кой кандидат е. Нека читателят опита да разпознае в тези слогани своя потенциален избраник (в края на текста са отговорите – имената на кандидатите, избрали тези фрази за предизборната борба):

В крак с времето
Избери Х. Y. за кмет на София. Гласувай за себе си.
За нова конституция без Бойко Борисов
Ще уволня Бойко Борисов!
За нов ред в София
Идва нов ден
За друга София с друг кмет
Време е за промяна
Време е да се събудим
Градим Пловдив
Аз съм другият кмет
С моя опит и вашето доверие за успех на общината

Българино, на 23-ти октомври става дума за:
Твоите деца
Твоята земя
Твоята държава
Твоят президент

Действаме за Бургас
Бургас се събуди
Повече за хората на Бургас
Аз мога да променя България, от теб зависи
Чист град, сигурни улици, възможности за всеки
Карай внимателно! София има нужда от теб, за да бъде различна
Президент търси България
Силен президент за достойна България
Гласът на хората
Силата е в екипа
Градим България
Ти и аз в екип за Благоевград

Благоевград Силен Преуспяващ
X. – Честност, мъдрост и професионализъм!

Ние идваме!
За нов ред в Благоевград!
Силата на твоя избор – X. Y.
Разумният избор – почтеност, професионализъм, прозрачност – X.Y.
Вие ни познавате! За качествен и работещ Общински съвет

Почти всички виртуозни упражнения са свързани с въртенето, сученето и вариациите около 5 думи – нов, сила, друг, време, лично местоимение. В интернет има десетките генератора за слогани. Направих си експеримент с два от тях – един на руски, друг – на английски език. Написах имената на няколко кандидати и се получи забавно, всеки може да опита на адрес http://www.thesurrealist.co.uk/slogan.cgi. Или тук www.slogen.ru

Дори зевзешките и понякога доста тесларски шеговити крилати фрази, които се пръкнаха от тъпите заготовки на сървърите, са по-смислени, по-атрактивни и по-запомнящи се от сериозните слогани, които буквално ни зашлевяват (и зашеметяват) с клиширани послания от предизборните билбордове.
Мързел, липса на опит, липса на пари? Какви са причините за безобразно сивата кампания „Избори 2011”?

Отговори на загадката от началото на текста

В крак с времето – Прошко Прошков
Избери Владо Каролев за кмет на София. Гласувай за себе си.
За нова конституция без Бойко Борисов – Доц. Атанас Семов РЗС
Ще уволня Бойко Борисов! – РЗС – Атанас Семов
За нов ред в София – Мартин Заимов
Идва нов ден – Стефан Данаилов
За друга София с друг кмет – Дарио Томалети от „Другата България”
Време е за промяна – Венцислав Костадинов – Обединена социалдемокрация – Варна
Време е да се събудим
Градим Пловдив – Иван Тотев ГЕРБ
Аз съм другият кмет – Величко Апостолов
С моя опит и вашето доверие за успех на общината – Антон Тотев, независим – Сандански

Българино, на 23-ти октомври става дума за:
Твоите деца
Твоята земя
Твоята държава
Твоят президент – Волен Сиделов

Действаме за Бургас
Бургас се събуди – Димитър Николов ГЕРБ
Повече за хората на Бургас – Павел Маринов
Аз мога да променя България, от теб зависи – Румен Христов
Чист град, сигурни улици, възможности за всеки – Георги Кадиев
Карай внимателно! София има нужда от теб, за да бъде различна – Георги Кадиев
Президент търси България – Светльо Витков
Силен президент за достойна България – Ивайло Калфин
Гласът на хората – Меглена Кунева
Силата е в екипа – Алексей Петров
Градим България – Росен Плевнелиев, ГЕРБ
Ти и аз в екип за Благоевград  – Владимир Елезов – колиция Екип

Благоевград
Силен
Преуспяващ

Емил Костадинов – Честност, мъдрост и професионализъм!

Ние идваме! – Единна народна партия Мария Капон
За нов ред в Благоевград!  – Илия Трунгов, РЗС
Силата на твоя избор – Георги Васев, кандидат за кмет на Благоевград от ВМРО
Разумният избор – почтеност, професионализъм, прозрачност – д-р Съби Хаджиев ПП „Обединени земеделци”
Вие ни познавате! За качествен и работещ Общински съвет  – Владимир Таковски, кандидат за общински съветник на община Благоевград от ЕНП

От златния фонд


Баба ми стоя 64 245 часа по опашки. Аз не искам!
Слоган на руските демократи в президентската кампания, 1996

Дядо ми прекара 73 855 часа в лагерите. Аз не искам!
Слоган на руските демократи в президентската кампания, 1996

Промени. Ти можеш да повярваш в тях.
Change. You can believe in.
Барак Обама, предизборен лозунг в президентската кампания, 2008

Да, ние можем!
Yes, we can!
Барак Обама, предизборни лозунги, 2008

Слоган на Обама 2008 г. – „Промяна. Можем да повярваме в нея“. Половин година по-късно ГЕРБ и Борисов заимстваха и побългариха друг слоган на Обама – „Да, ние можем“, превърнат в „Да докажем, че България може“.

Моля ви да повярвате не в моята способност да променя нещо реално във Вашингтон. Моля ви да повярвате в себе си.
I’m asking you to belive not in my ability to bring about real change in Washington. I’m asking you to believe in yours.
Барак Обама, предизборен слоган, 2008

Един глас може да промени света.
Има лидер! Има държава!
Идвам, за да победя бедността.
Аз знам. Аз идвам.
Виктор Янукович, кандидат за президент на Украйна, 2010

Те блокират – тя работи.
Те бърборят – тя работи.
Те пречат – тя работи.
Те обещават –тя работи.
Украйна ще победи! Украйна – това си ти!
Юлия Тимошенко, слогани от президентската кампания в Украйна, 2010

Франция за всички
Жак Ширак, слоган от президентските избори във Франция, 1995

Повече от бъдещето, по-малко социализъм!
Франц Враницки, канцлер, лозунг за президентските избори в Австрия

Спокойната сила.
Франсоа Митеран, слоган за президентските избори през 1981

Отново ще направя Америка силна.
Роналд Рейгън, слоган за президентските избори през 1980

Нищо човешко не му е чуждо!
Надпис на плакат, на който кандидатът за президент Роналд Рейгън прегръща младо момиче, 1980

Лейбъризмът не работи!
Лозунг на консерваторката Маргарет Тачър

Време за величиe.
A time for greatness.
Джон Кенеди, лозунг в президентската кампания в САЩ, 1960

Никога не е било толкова хубаво!
Предизборен слоган на Харолд Макмилън, министър-председател на Великобритания, 1959

Червените идват!
Гласувай или той ще стане твой господар.
Лозунги на христиандемократите на парламентарните избори в Италия, 1948

Хайде да се помирим!
Улис Грант, генерал, кандидат за президент на САЩ, лозунгът апелира за усилия да не се допусне нова гражданска война между Севера и Юга, 1868

Гласувайте за Ватиус – за него гласуват всички, които бият жените си!
Гласувайте за Ватиус – за него гласуват всички пияници!
Антилозунги, стенни надписи, открити при разкопки в Помпей

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.