Да пазаруваме българско за Коледа – доколко може да си помогнем в кризата?

България внася всичко, а почти нищо не изнася

Уви, българското кисело мляко не е eкспортен продукт, който може да изхрани България. Снимка: архив e-vestnik

Във Фейсбук се разпространява постинг, който призовава да купуваме български подаръци за Коледа. Ето какво гласи:

„Нека тази Коледа купуваме подаръците за нашите близки от малки магазини, нека купуваме изделия ръчна изработка. Нека купуваме от съседа, който прави всичко за своя магазин или от приятеля, който произвежда уникални неща. Нека да направим така, че нашите пари да достигнат до обикновените хора, които имат нужда от тях (а не до мултинационални компании в другия край на света…) По този начин повече хора близо до нас ще бъдат способни да изживеят една наистина весела Коледа. (Ако си съгласен, копирай това съобщение на стената си.)”

Въпреки известна наивност в този призив, той има смисъл и наистина може да има икономически ефект. Вместо китайски играчки, вносни битови уреди, вносни напитки, българинът може да си помогне в кризата, като поне веднъж избере български стоки и продукти за Коледа и Нова година.

Трудно е, но не е невъзможно.

Ако онзи, който купува храни и питиета за коледната трапеза, избере българското, това ще е стимул за български производители, с всичките им работници и служители.
Да, не всичко българско е висококачествено, но на тази Коледа можем да изберем и поощрим доброто местно производство.

В e-vestnik ще публикуваме например своеобразна класация за най-добрите ракии и вина, като ориентир за пазаруване (виж например тук една дегустация на българско шампанско). Заслужава си да се поощрят добрите производители.

11 вида българско шампанско, което беше дегустирано миналата година в Клуб винен наблюдател (виж линка по-горе). Около половината (вляво) се оказаха добри. Сред по-евтините има направо дефектни вина, които не трябва да се продават. Снимки: e-vestnik

С малко повече наблюдателност купувачът в супермаркета може да изиграе съществена роля. Например, ако избира масло или пъстърва, или колбаси, или зеленчуци – наред с българските има 2-3 вида вносни, почти на една и съща цена. Нека за тази Коледа изберем българско. Нека изпием едно българско вино, вместо вносно. Или българска ракия, вместо вносна водка.

Коледното пазаруване е хубав повод българинът да се замисли въобще за мястото си в света и за това какво може. В благополучие живеят онези нации и държави, които имат какво да продадат на световния пазар. Германия продава химикали, лекарства, техника, автомобили – от масови до луксозни и т. н. Закъсалата Италия е напълнила света не само с италиански ресторанти, спагети и вино. Продава и коли като мазерати, и ферари, продава и мода за милиарди. И т. н.

Петкратният носител на Световната купа по ски Марк Жирардели (между 1985 и 1993 г.) си поръча 1000 бутилки с етикет с името му, от скъпото българско вино “Солитер” – 2007 г. мерло от Еленово, на “Домейн Бойар”. На снимката Жирардели (вляво), е с изпълнителния директор на “Домейн Бойар” Евгени Харамлийски. Бутилките ще бъдат личен подарък на скиора за приятели и партньори. Снимка: Елина Спасова

Какво продава България? Нищо, което да я изхрани. Онези, които се сещат за кисело мляко и сирене, вино и розово масло, са наивници. Българското сирене е неизвестно на света. Той знае гръцкото бяло сирене. Киселото мляко е само географско понятие, не износ. Бактерията я продават чужди компании по света и с нея квасят йогурт от Щатите до Япония.

Но това не е български експорт. Розовото масло не може да изхрани страната, а износът на вино като стойност няма и 100 млн. Разни предприятия за мебели, за дрехи работят предимно на ишлеме и изнасят, но това също не може да изхрани държавата.

Носталгиците по времето на социализма, които тук ще напомнят, че България е изнасяла електрокари и мотокари, се лъжат – качеството им беше ниско и ги поддържаше изкуственият пазар на СИВ. Затова и тези производства не оцеляха.

Т. нар. военнопромишлен комплекс реализира износ на вересия, който се състоеше в раздаване на военна продукция на Ирак, Либия и др., и това беше основната част от дълга на тия страни към България. Излишно е да се гледа в миналото.

Сега какво?

България внася всичко – телевизори, климатици, автомобили. Сега за пореден път се опитва да прави коли, тоест Китай ги сглобява в България, което съвсем не е за хвалба – от всички световни производители, точно най-нискокачествените ще произвеждат у нас и ще ни прославят в Европа.

Тъжната истина е, че основният български износ е на проститутки. България е на трето място в Европа след Румъния и Русия по присъствие на проститутки в бардаците там.

По чужбина работят и оттам пращат пари на близките си тук близо милион българи. Така те се превръщат в най-големия чужд инвеститор у нас, който играе съществена роля да покрие отрицателния търговския баланс на страната.

Ако иска да живее добре, нацията трябва да произвежда, да създава продукти, които се търсят по света и на вътрешния пазар.

Само образованието е способно да създаде условия да се появят български продукти, които могат да излязат на световния пазар. Уви, не може да се каже, че сега държавата се грижи за това – с този бюджет за образование, с тези заплати на учители и университетски преподаватели. Но това вече е друга тема… Нека сега се огледаме внимателно при Коледното пазаруване.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.