Кървав данък се готви за коптите в Египет

Правда.ру

Щом успяха да влязат в египетския парламент, салафитите – радикални ислямисти, подгониха коптите, местните християни. Салафитската партия Ан Нур лобира за закон, въвеждащ джизие – задължителен данък, с който да се облагат немюсюлманите. И коптите, които до ден-днешен не могат да се съвземат от погромите в Кайро и Александрия, отново извисиха глас за помощ към световната общност.

Епископът на коптската католическа църква Юхана Голта говори в ефира на египетското телевизионно предаване „Маср ал Джадида“ („Нов Египет“). В обръщение към египтяните духовникът каза: „Ан Нур иска египетските християни под смъртна заплаха да плащат поголовен данък. Ние отказваме, дори ако това граничи с мъченичество“. Негово преосвещенство Голта добави, че коптите в Египет не са плащали джизие от 19-и век.

След коптските погроми, вдъхновени от салафитите, поголовният данък се възприема от коптите като нов знак на унижение. Нещо повече, въвеждането на джизие в Египет може да стане прелюдия към религиозни чистки по суданския сценарий.

Ето какво казва за джизието Коранът: „Сражавайте се с онези от дарените с Писанието, които не вярват в Аллах и в Сетния ден, и не възбраняват онова, което Аллах и Неговият Пратеник са възбранили, и не изповядват правата вяра, докато не дадат налога [джизие] безусловно и с покорство“ (прев. Цветан Теофанов, б. р.).

Салафитите от Ан Нур искат да изправят коптите пред избор: или джизие, или изгнание от страната, или смърт. Салафитите знаят, че потомците на древните египтяни свято тачат страната си и няма да я напуснат за нищо на света. При това положение салафитите получават картбланш за масово клане на копти.

Ан Нур бе създадена с помощта на уахабитите от Саудитска Арабия и получава всестранна подкрепа от висшето духовенство в тази държава. Следователно саудитската телевизия Ал Арабия ще представи репресиите срещу коптите като въвеждане на ред в страната или потушаване на антиправителствени протести. И нейните съобщения тутакси ще бъдат подхванати от други медии. В крайна сметка крясъците на коптите, изтребвани от салафитите, ще останат просто глас в пустиня.

Християните копти започват да плащат джизие през 7-и век, веднага щом арабите завоюват Египет. Поголовният данък е задължителен за тях чак до края на 19-и век; плащат го по принцип навреме и без сериозни ексцесии. Срещу джизието коптите получават покровителство и подкрепа от мюсюлманските управници на Египет, мнозина от тях дори оказват влияние на египетската политика. Това обаче е история.

Както вече казахме, немюсюлманите плащали поголовния данък като символична цена за покровителството над християни и евреи от страна на ислямската власт. Срещу джизието мюсюлманските власти освобождавали „дарените с Писанието“ от военна повинност. Налогът се прибирал само от пълнолетните мъже, без да засяга жените, децата и старците.

Нещо повече, практиката допускала немюсюлманин да бъде освободен от плащането на данъка, ако е в тежко финасово положение. Омар ибн ал Хатаб, един от сподвижниците на пророка, казал по този повод: „Който не може да плаща джизието в пълен размер, намалете сумата за тогова, а който изобщо не може да я плаща, избавете го от нея“ (Абу Дауд, хадис 3052).

Съвсем другояче стоят нещата при египетските салафити, духовни ученици на саудитските уахабити. В думите и действията им няма да има никакво състрадание към коптите и евреите, ако те откажат да изпълняват исканията на управляващото мнозинство. Нека обясним защо. Четейки Корана и Суната (допълнение на Корана – избрани разкази за пророк Мохамед и негови изказвания, б. р.), салафитите отхвърлят всичко „непотребно“ и оставят само „потребното“ – онова, което е ясно за салафитското съзнание.

По този начин един уахабит или салафит се подготвя за „великия джихад“. Какво означава думата джихад в устата на един уахабит? Всеки обикновен човек в Русия вече го е разбрал от чеченските войни, терористичните атентати и кризите със заложници. За коптите в Египет символ на салафитския „джихад“ са станали погромите над християни и опожарените църкви. Какво „покровителство“ тогава да чакат от хора, които безнаказано ги бият?

Салафитите атакуваха и египетската светска култура, например наследството на Наджиб Махфуз, най-известния арабски писател в цял свят, лауреат на Нобелова награда. Още приживе Махфуз бе удостоен с паметник в Кайро. В началото на декември т. г. Абдел Муним аш Шахат от ръководството на Ан Нур каза, че романите на Махфуз „проповядват алкохолизма, наркоманията и проституцията“ и в тях има „много атеистични идеи“. Той прикани салафитските улеми (познавачи на ислямските традиции, б. р.) „да се оправят“ с творчеството на „неморалния“ писател.

Самата дума салафия (в превод от арабски – предци, предшественици, бел. на автора) означава да следваш начина на живот, възприет от първата мюсюлманска общност. Салафитите четат и тълкуват Корана буквално – „каквото виждам, това правя“. Методите за алегорична интерпретация, разработени още от първите мюсюлмански богослови, според тях са „бид’а“ – недопустимо нововъведение.

Срещу салафитите и уахабитите в Египет дълго време се бори университетът „Ал Азхар“. Много преди събитията от „арабската пролет“ обаче тази крепост на традиционната ислямска мисъл започна да пада в ръцете на пратеници от Саудитска Арабия – духовни наставници на Ан Нур. За жалост вече не бива да смятаме „Ал Азхар“ за бастион на традиционното мюсюлманство, заяви пред „Правда“ ислямоведът Роман Силантиев. „Не може да се каже, че изцяло е паднал в ръцете на уахабитите, но голяма част от него вече е тяхна. Това за жалост е факт и положението рязко се влоши“, каза експертът.

И обясни: по-рано в египетския ислям давали тон суфитските братства, смъртни врагове на салафитите. „Арабската пролет“ обаче изтласкала суфитите в „Ал Азхар“ от техните позиции. Доста е показателно, че преподавателите традиционалисти, в стремежа си да запазят университета в предишния му вид, започнаха да търсят помощ от християните копти, добави специалистът.

Жените копти също вече се страхуват. По времето на Мубарак една коптка можеше най-много да бъде отвлечена, за да я пратят в някой саудитски харем. Сега обаче в родината им ги дебне опасност зад всеки ъгъл. В арабския свят с право смятат коптките за едни от най-красивите жени. Излишно е да разказваме какво ще почнат да правят с коптските хубавици пазителите на салафитския ред… От салафитите впрочем се страхуват и египетските мюсюлманки. Включително и онези, които подкрепиха отначало революцията.

Сихем Мохамед Саид, адвокатка от Висшия касационен съд в Кайро, заяви неотдавна пред руски журналисти: „Салафитите искат да отнемат от жените правата, които имахме по времето на Мубарак. Искат да накарат жените да си седят вкъщи, без да учат и без да работят“. Според г-жа Саид, всички жени в Египет „са изгубили чувство за сигурност“. Страх ги е да бъдат оплюти и изнасилени, само защото „не са облечени както трябва“ или „прекалено съблазнително гледат към мъжете“.

Салафитските улеми неведнъж са казвали, че в Египет трябва да има само една религия – ислям в салафитската му форма. По думите им коптите – потомци на древните египтяни, сквернят истинския ислям със самото си съществуване. Няма какво да добавим към тези думи. „Джизието по салафитски“ ще стане само един етап от масовото клане на копти. И начало на края за Египет като държава на една от най-великите култури в света.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.