Да свикнеш с кочината – София – най-добър град за живеене

Павилиони в редица на всяко кьоше – дори в Истанбул няма толкова. Снимка: e-vestnik

Тазгодишната класация на радио „Дарик” и „24 часа” определи София като най-добрия град за живеене в България за 2011 г. Така беше и през 2009 г. Сега дори усмихнатият нов президент Плевнелиев връчи наградата на не по-малко усмихнатата нова-стара кметица Фандъкова.

Какво й е хубавото на София?
Това е най-скъпият за живеене град. Това, че била ниска безработицата (един от критериите в класацията) е безполезно, при положение, че наемите ти прибират парите. Че ако се храниш 2 пъти дневно навън, защото такава ти е работата, означава да се ръсиш само за това 400-500 лв. на месец, освен ако не караш на банички. Евтини ресторанти (за българските заплати) почти няма, евтини столове и закусвални – нарядко (и повечето са толкова долни, че гладът ти минава като влезеш). Иначе един от критериите в класацията бил брой на заведенията.

Това, че имало кувьози и техника за спасяване от инфаркти в болниците (друг от критериите) предимство ли е, след като може да умреш, докато чакаш 40 минути да дойде Бърза помощ? Предимство ли са множеството болници и специалисти, след като ще ти поискат без никакво законово основание пари за спешна операция и т. н.?

Телефонна кабина и плакати на ъгъла на „Оборище“ и „Левски“. Снимка: e-vestnik

Това, че има летище в близост (още един критерий), всъщност предимство ли е, след като редовно пътуват със самолет по-малко от 1% от софиянци, а няколко квартала се намират под рева на самолетите? Там ли е най-хубавото място за живеене?

София е място, задръстено от коли. Регистрирани са 1,2 млн. – почти колкото са жителите. За сравнение, в Копенхаген колите са само 90 000 (деветдесет хиляди), при почти същото население.

София е място без велосипедни алеи. Някой общински идиот очерта такива алеи тук-там върху няколко по-широки тротоара. За сравнение – в Стокхолм, например, има 500 км велосипедни алеи.

София е място, където най-масовата търговия е съсредоточена в павилиони и сергии, които се трупат в редица на всяка спирка, всяко кьоше и площадче, като единственият критерий за тяхното присъствие, е размерът на рушвета за общинаря, който ги разрешава.

София е място, където архитектурната мисъл е решила, че транспортната артерия „Люлин“ – „Младост“ трябва да минава диаметрално точно през центъра по жълтите павета, като през селски мегдан. Нито един град в Европа няма такова мъдро решение.

София е място, където общинските архитекти приемат за нормално да строят улици без тротоари – справка новите жилищни райони около Зоологическата градина, Бояна, Драгалевци и др. Там коли се борят за платното с бягащи встрани сред пръски кал пешеходци.

Типична улица в Бояна, в най-престижния район. По правило тротоари липсват въобще или са символични. Тук поне улицата не е изровена. Снимка: Жан Пиер Русо

София е и място, където много квартали са въобще без канализация, сред които и престижни и скъпи като Бояна, например.

София е място, където сградите от десетилетия се строят в нарушение на нормативи, които никой не е отменял – на всеки апартамент – паркомясто. На всяка административна сграда – съответни паркоместа. Няма такова нещо. Само хипермаркети като „Метро” и др. подобни си купуват земя и строят паркинги. Архитектите на София проектират и дават разрешения за блокове, кооперации, хотели и зали с по 5-10 пъти по-малко паркоместа от нормативите. Или въобще без. Затова са задръстени с коли уж престижни квартали като „Лозенец”. Затова стотици коли задръстват всяка тревна площ край нови изложбени зали – например тази срещу „Метро”, когато има изложения като автосалон.

София е място, където селският манталитет на софиянци е изпълнил всички тротоари с коли, а никой не ги глобява по закон. Липсата на място за паркиране не е оправдание. Подземни паркинги стоят празни, защото софиянци не искат да плащат. То и в Манхатън, Ню Йорк, няма място за коли, а подземните паркинги са още по-скъпи, затова там нюйоркчани просто не си купуват коли.

Булевард „България“ до правителствената резиденция след дъжд. Снимка: София нюз ейджънси

София е място, където бордюри и тротоари са разбити, с разместени плочки, от които при дъжд джвака кал и се разнася прах в сухо време. Шахти за кабели и др. зеят, с разядени бетонни плочи отгоре. Бетонните елементи на трамвайните релси са същите руини със стърчащи железа – късат гумите на колите.

София е място, където всички улици и булеварди са с неравности и без наклон за оттичане, и така стават локви, а при пороен дъжд може да се плува и с лодка, заради недомислената канализация (виж тук).

София е място, където, за да вкараш детето си в детска градина, правиш нечувани шашми с документи и даваш подкупи, а когато отрасне се чудиш откъде да намериш пари за да го запишеш в частно училище, защото общинските са трагедия.

София е място, където градинките през август изсъхват и пожълтяват като селска мера. Дори градинката до парламента на пъпа на София. Само изникналите като гъби бензиностанции и западни вериги хотели си поливат тревните площи, та се вижда нещо зелено.

Градинката до парламента в края на август. Снимка: e-vestnik

София е място, където бурени и храсти растат навсякъде по бордюри и кьошета, а дори и по покривите на някои сгради, и няма кой да ги почисти. „Цивилизацията е поддържане”, гласи една мъдра поговорка. Според нея София не е цивилизация.

София е място, където най-ценните общински терени общинарите с гласуване ги подаряват на мафиоти – справка Летния театър в парка и къпалня „Мария Луиза”, дадени на о бозе почившия Георги Илиев, сега прилапани от Гайтански – Вълка (виж тук – без промяна от 2005 г.). София е място, където същите тези съоръжения стоят затворени от 7 години, а никой не протестира и медии не повдигат въпроса защо.

София е място, където поради селските навици на софиянци да подхвърлят кокали пред блока, бродят глутници бездомни кучета дори в центъра. И от време на време хапят случайни минувачи, и дори разкъсват по някой.

София е място, където уж критичните и морализаторстващи медии приемат всичко това като нещо качествено и успех в градоустройството и поддръжката на града. То е запечатано с гласовете на софиянци, избрали за втори път за кмет усмихната кукла-марионетка Фандъкова, заедно с листа общинари от ГЕРБ, сред които без никакъв свян се мъдрят отново известните т. нар. брокери.

Тротоарите на София - снимки от центъра. Снимки: e-vestnik

Тротоарите на София - снимки от центъра. Снимки: e-vestnikТротоарите на София - снимки от центъра. Снимки: e-vestnikТротоарите на София - снимки от центъра. Снимки: e-vestnikТротоарите на София - снимки от центъра. Снимки: e-vestnikТротоарите на София - снимки от центъра. Снимки: e-vestnikТротоарите на София - снимки от центъра. Снимки: e-vestnikТротоарите на София - снимки от центъра. Снимки: e-vestnik

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.