В Куба пари няма, но се харчи

Франс прес

Официалната национална валута на Куба – песос, която се обменя 24 песос за 1 песос конвертибле (конвертируемо). Туристите си купуват с него само плодове и сладолед. Снимка: Любомир Любенов

Когато швейцарският производител на ножове „Викторинокс“ отвори луксозен магазин в Хавана, мнозина си мислеха, че това е лудост, че никой не би могъл да си позволи продуктите му с доста високи цени, но 14 месеца по-късно съдържателите на магазина потриват доволно ръце.

„Купуват не само руски, китайски и мексикански туристи, защото стоката е по-скъпа в техните страни. Има и много кубински купувачи, собственици на частни ресторанти или просто хора, които имат пари“, заяви за АФП служител в бутика.

Разположен в сърцето на историческия квартал на Хавана, магазинът на „Викторинокс“ предлага цялата гама от неговите ножове – в това число и прочутите многофункционални джобни варианти – както и други ножици и кухненски прибори на цени, които понякога стигат неколкостотин конвертируеми песо (CUC, равни на долара).

В страната, в която месечната заплата е от порядъка на 18 долара и хората вечно се оплакват, че нямат пари, и други международни вериги като „Адидас“, „Бенетон“ и „Манго“ са отворили валутни магазини. Без да броим ресторантите – привилегирован сектор в отварянето на режима за независимия труд, които никога не остават празни и мнозинството от клиентите им са кубинци.

Всеки икономист ще бъде изненадан да научи, че според официалните данни кубинците са регистрирали през 2010 г. доходи от 39,5 милиарда песо и разходи малко над 39,6 милиарда песо. Спестяванията също продължават да нарастват.

Едно от обясненията произтича от от решението на американския президент Барак Обама за смекчаване на условията за пътуване в Куба за американците от кубински произход. Над 400 000 от тях са посетили Куба през 2011 г., а по данни на Икономическата комисия на ООН за Латинска Америка преводите от чужбина („ремесас“) са достигнали около два милиарда долара.

През 2011 г. кубинците са станали втората най-голяма група туристи в собствената си страна след канадците. Над три милиона кубинци са гостували в хотелите, от които близо 100 000 души в хотели с пет звезди, където цената на стаята е близо десет кубински месечни заплати.

„Всички сектори на кубинското общество са в процес на преструктуриране в зависимост от приходите им“, заяви неотдавна главният кубински икономист Ариел Тереро след пет десетилетия на стимулиране на социално равенство.

Икономическите реформи, които предприема президентът Раул Кастро от една година, отвориха големи сектори от системата за пазарната икономика: възможността за продажба на коли и жилища, либерализация на продажбата на строителни материали, отпускане на банкови кредити, субсидии за строителството.

Някои квартали на Хавана сякаш възкръсват от пепелта. След години на занемареност много сгради са ремонтирани и реставрирани, въпреки че недостигът на жилища си остава огромен.

„Свидетели сме на бавно преразпределение на богатството. Хората, които живееха натясно със заплатите си, продават старата си съветска кола и се сдобиват с 10 000 долара. Те ремонтират къщата си и купуват продукти за потребление“, обясни за АФП икономистка от държавен кубински орган, пожелала да запази анонимност.

Без да броим артистите, музикантите или художниците, които разполагат с най-високите доходи в Куба и които при реформите започнаха да харчат по-щедро парите си.

„Да харчиш вече не табу“, обясни един от тях, въпреки че голяма част от населението, без достъп до допълнителни доходи, още живее в оскъдица в това ново общество на консумацията.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.