Ефектът „Борисов – централна новина“ + бисери от преродения бай Тошо
В България като че ли стана традиция най-пъстрият елемент от новините да са изказванията на премиера. Съобщенията на Борисов – важни или не, стават централна новина всеки ден. Защо медиите все тичат подир него?
Според проучване на близкия до властта НЦИОМ, и през февруари премиерът побеждава всички свои съперници по медийно присъствие и популярност. Николета Димитрова от фондация „Медийна демокрация“ смята, че в това е замесена и митология. Още преди Борисов да стане премиер, медиите му отделяха непропорционално много внимание. Тази норма междувременно се затвърди като негласен медиен закон. Като че ли стана традиция най-пъстрият елемент от новините в българските медии да са изказванията на премиера. Съобщенията на българския премиер – важни или не, стават централна новина всеки ден.
Борисов 2,3 пъти повече от останалите политици в медиите
В момента обаче за пръв се регистрира лек спад в свръхинтензивното новинарско отразяване на премиера – и това си е истинска новина, казва Димитрова. В 350 от 365-те дни в годината Борисов е сред най-популярните лица в дневния ред на медиите – това е през 2010 година.
През 2011 обаче популярността му спада до „само“ 331 дни, показват изчисленията на Николета Димитрова. Независимо от този спад, Борисов категорично превъзхожда с цели 2.3 пъти всички останали политици по присъствие в медиите.
Защо българското риалити шоу, сътворено от самия Бойко Борисов, продължава на пълни обороти и пред пълна зала? Според Николета Димитрова премиерът остава главен герой на медиите не само защото играе най-важната политическа роля в страната, но и защото се показва като колоритна фигура със самочувствие на екшън герой, с цветист език, с вживявания и биографични препратки; той е човек, иронизиращ противниците и свеждащ всички проблеми до лесно смилаеми обяснения.
Този е лош, онзи носи вината, наши са успехите – такава формула на публично поведение с жълт оттенък се оказва успешна както за политическия персонаж Борисов, така и за медиите, които печелят аудитория, дори само от показването на подобен стил на присъствие. Жълтото политическо много по-лесно се вписва в комерсиалния медиен тон, отколкото сериозното политическо.
Медиите в скута на премиера
Всекидневният новинарски интерес към премиера обаче не се изчерпва само с вниманието към най-важната политическа фигура и нейния „чар“, отбелязва Димитрова.
Борисов живее политическия си живот в един много благоприятен медиен климат, където средствата за информация просто регистрират изявите на министър-председателя. Всички останали политически субекти са драстично изтикани на заден план. Тъкмо в тази точка медийното позициониране на Борисов се различава от това на предходните премиери.
Този симптом е тревожен, смята Николета Димитрова. Медиите в една развита демокрация са длъжни да поддържат критическа дистанция към властта, но в България медиите все още са в скута на премиера. И докато новинарското пространство продължава да бъде парник за безкритично избуяване на медийно-политическия модел „Борисов“, митът за него ще оцелява.
От „Дойче Веле“
Тодор Живков прероден…
Цитати из свободната реч на Борисов на връчването на годишните награди „Златна мартеница“ на Съюз произведено в България в сряда, 7 март 2012 г.:
Като станах кмет, София беше 2/3 без канализация…
„Какъв приоритет им (б. ред. – на предишните управляващи) е бил туризмът, ако ние сега не го правим в момента? 22 години са говорили за приоритет – къде им е приоритетът? Те не са направили най-елементарното – все едно да си направиш къща, и да не си направиш тоалетна. Какво да се чудим – аз в София като дойдох кмет, две трети беше без канализация.“
И Златните и Слънчев бряг бяха без канализация…
„За първи път реално се прави нещо за тази стратегическа дума, туризъм. Аз и друг път съм ви казвал – не можеш да оставиш Златни пясъци, Слънчев бряг, Несебър, без канализация 22 години. Втори път – какъв е този туристически обект, до който няма нормален път, за да стигнат бързо и удобно туристите? Затова магистралите инфраструктурните обекти са жизненоважни!“
„Вижте, като дойде чужденец и пита къде отиват отпадните води на Слънчев бряг или на Златни пясъци, какво му отговаряте вие – нищо. Затова сега над 100 млн. влагаме в Златни пясъци“.
„Какъв е този пък туризъм, в който няма археология, няма места, където почиващите да могат да отидат и в свободното си време да разгледат тези невероятни красоти, които има българската история, което правим ние в момента.“
За 2 години сме открили 15-20 пречиствателни станции
„Инфраструктурните проекти карат хората да правят бизнес, да правят предприятия, да могат да стигнат до тях бързо и удобно. Сиреч, усвояването на еврофондовете! Днес колко кметове съм викнал за пречиствателни станции, водоснабдяване и канализация. Това всъщност е истинската екология. Сметнете, през последните две години сме открили над 15-20 пречиствателни станции за над милиард. Това е екология, това е чистота“.
Подпомагаме…
„Ние подпомагаме – държавата и чрез държавните дотации в областта на селското стопанство, зърнопроизводството, чрез инфраструктурните проекти за големите ни курорти, с парите, които даваме за провеждането на големи световни и европейски първенства в спорта… Това дава огромен тласък и възможности за развитие“.
Малките предприятия и полуфабрикатите ни – най-добри в Европа, няма спор
„Курортните ни комплекси, някои от тях да се запазят много добри и по морето, и в планините; фермите; хранителновкусовата промишленост; малките предприятия; полуфабрикатите, които се изготвят – това са най-добрите в Европа. Няма спор!“.
Много, много български предприятия има вече…
„Направиха една анкета и са категорични – много, много вече добри български предприятия и комплекси има в различни сфери, банки… Дават много добри резултати.“
Храните са ми любими, всичко обичам
„Няма чужденец, на какъвто и да е ранг, който да е бил при мен, да не ахкал от вкусовите качества на българските краставици, домати, чушки и всичко останало. Да не говорим за кашкавал, кисело мляко, сирене…“
„Храните сега, по това време, са ми любими и съм гладен, така че всичко обичам. Между другото, аз няма храна, която да не харесвам. Едни не обичат кисело, други сладко, трети… Няма нещо, което да не обичам – произведено в България и да не ми е вкусно“.