Ефектът „Борисов – централна новина“ + бисери от преродения бай Тошо

Бойко Борисов в предаването на Юлиан Вучков. Снимка: от тв екрана

В България като че ли стана традиция най-пъстрият елемент от новините да са изказванията на премиера. Съобщенията на Борисов – важни или не, стават централна новина всеки ден. Защо медиите все тичат подир него?

Според проучване на близкия до властта НЦИОМ, и през февруари премиерът побеждава всички свои съперници по медийно присъствие и популярност. Николета Димитрова от фондация „Медийна демокрация“ смята, че в това е замесена и митология. Още преди Борисов да стане премиер, медиите му отделяха непропорционално много внимание. Тази норма междувременно се затвърди като негласен медиен закон. Като че ли стана традиция най-пъстрият елемент от новините в българските медии да са изказванията на премиера. Съобщенията на българския премиер – важни или не, стават централна новина всеки ден.

Борисов 2,3 пъти повече от останалите политици в медиите

В момента обаче за пръв се регистрира лек спад в свръхинтензивното новинарско отразяване на премиера – и това си е истинска новина, казва Димитрова. В 350 от 365-те дни в годината Борисов е сред най-популярните лица в дневния ред на медиите – това е през 2010 година.

Бойко Борисов преди да стане премиер се появяваше предизборно дори гол по кориците на списанията.

През 2011 обаче популярността му спада до „само“ 331 дни, показват изчисленията на Николета Димитрова. Независимо от този спад, Борисов категорично превъзхожда с цели 2.3 пъти всички останали политици по присъствие в медиите.

Защо българското риалити шоу, сътворено от самия Бойко Борисов, продължава на пълни обороти и пред пълна зала? Според Николета Димитрова премиерът остава главен герой на медиите не само защото играе най-важната политическа роля в страната, но и защото се показва като колоритна фигура със самочувствие на екшън герой, с цветист език, с вживявания и биографични препратки; той е човек, иронизиращ противниците и свеждащ всички проблеми до лесно смилаеми обяснения.

Бойко Борисов по време на мач. Снимка: София фото ейджънси

Този е лош, онзи носи вината, наши са успехите – такава формула на публично поведение с жълт оттенък се оказва успешна както за политическия персонаж Борисов, така и за медиите, които печелят аудитория, дори само от показването на подобен стил на присъствие. Жълтото политическо много по-лесно се вписва в комерсиалния медиен тон, отколкото сериозното политическо.

Медиите в скута на премиера

Всекидневният новинарски интерес към премиера обаче не се изчерпва само с вниманието към най-важната политическа фигура и нейния „чар“, отбелязва Димитрова.

Бойко Борисов открива детска градина. Снимка: Импакт прес груп

Борисов живее политическия си живот в един много благоприятен медиен климат, където средствата за информация просто регистрират изявите на министър-председателя. Всички останали политически субекти са драстично изтикани на заден план. Тъкмо в тази точка медийното позициониране на Борисов се различава от това на предходните премиери.

Този симптом е тревожен, смята Николета Димитрова. Медиите в една развита демокрация са длъжни да поддържат критическа дистанция към властта, но в България медиите все още са в скута на премиера. И докато новинарското пространство продължава да бъде парник за безкритично избуяване на медийно-политическия модел „Борисов“, митът за него ще оцелява.

От „Дойче Веле

Тодор Живков прероден…

Цитати из свободната реч на Борисов на връчването на годишните награди „Златна мартеница“ на Съюз произведено в България в сряда, 7 март 2012 г.:

Като станах кмет, София беше 2/3 без канализация…

„Какъв приоритет им (б. ред. – на предишните управляващи) е бил туризмът, ако ние сега не го правим в момента? 22 години са говорили за приоритет – къде им е приоритетът? Те не са направили най-елементарното – все едно да си направиш къща, и да не си направиш тоалетна. Какво да се чудим – аз в София като дойдох кмет, две трети беше без канализация.“

Краси Радков като Бойко Б. Фрагмент от корицата на книгата


И Златните и Слънчев бряг бяха без канализация…

„За първи път реално се прави нещо за тази стратегическа дума, туризъм. Аз и друг път съм ви казвал – не можеш да оставиш Златни пясъци, Слънчев бряг, Несебър, без канализация 22 години. Втори път – какъв е този туристически обект, до който няма нормален път, за да стигнат бързо и удобно туристите? Затова магистралите инфраструктурните обекти са жизненоважни!“

„Вижте, като дойде чужденец и пита къде отиват отпадните води на Слънчев бряг или на Златни пясъци, какво му отговаряте вие – нищо. Затова сега над 100 млн. влагаме в Златни пясъци“.

„Какъв е този пък туризъм, в който няма археология, няма места, където почиващите да могат да отидат и в свободното си време да разгледат тези невероятни красоти, които има българската история, което правим ние в момента.“

Скулптурна фигурка на Бойко Борисов от шоколад. Снимка: Булфото


За 2 години сме открили 15-20 пречиствателни станции

„Инфраструктурните проекти карат хората да правят бизнес, да правят предприятия, да могат да стигнат до тях бързо и удобно. Сиреч, усвояването на еврофондовете! Днес колко кметове съм викнал за пречиствателни станции, водоснабдяване и канализация. Това всъщност е истинската екология. Сметнете, през последните две години сме открили над 15-20 пречиствателни станции за над милиард. Това е екология, това е чистота“.

Подпомагаме…

„Ние подпомагаме – държавата и чрез държавните дотации в областта на селското стопанство, зърнопроизводството, чрез инфраструктурните проекти за големите ни курорти, с парите, които даваме за провеждането на големи световни и европейски първенства в спорта… Това дава огромен тласък и възможности за развитие“.

Малките предприятия и полуфабрикатите ни – най-добри в Европа, няма спор

„Курортните ни комплекси, някои от тях да се запазят много добри и по морето, и в планините; фермите; хранителновкусовата промишленост; малките предприятия; полуфабрикатите, които се изготвят – това са най-добрите в Европа. Няма спор!“.

Много, много български предприятия има вече…

„Направиха една анкета и са категорични – много, много вече добри български предприятия и комплекси има в различни сфери, банки… Дават много добри резултати.“

Храните са ми любими, всичко обичам

„Няма чужденец, на какъвто и да е ранг, който да е бил при мен, да не ахкал от вкусовите качества на българските краставици, домати, чушки и всичко останало. Да не говорим за кашкавал, кисело мляко, сирене…“

„Храните сега, по това време, са ми любими и съм гладен, така че всичко обичам. Между другото, аз няма храна, която да не харесвам. Едни не обичат кисело, други сладко, трети… Няма нещо, което да не обичам – произведено в България и да не ми е вкусно“.

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.