Невероятно, но факт – Германия гони Китай по производство на ментета

в. Ханделсблат

Антинаградата на Plagiarus за 2012 г. Оригинална джанта на „Шницер“ и имитацията на „Римлукс“ (Есен) вдясно. Снимка: официален сайт

Редица германски производители установяват, че фалшификаторите вече отдавна не са само от Далечния изток – много от подражателите са в самата Германия и доказват, че са много сръчни.

Петер Райзентал е изумен, когато в онлайн магазина на компанията за кафе Tchibo открива червена кошница за свежи продукти – текстилен материал върху алуминиева рамка. С цена 14,95 евро продуктът се е превърнал в хит сред купувачите. Само че шикозният оригинал, произведен от Reisenthel Accessoires като модерен наследник на бабините върбови кошници, струва 40 евро.

Елегантният дизайн се копира все по-често. „Вече знаем за над 200 копия“, казва Райзентел.

Пикантната новина: Китай наистина остава номер едно сред подражателите, но Райзентал е установил, че не рядко хората, които дават поръчките са в Германия. „Първоначалният импулс по правило идва от големите търговски вериги“, отбелязва той.

Истинско или фалшиво?

Нима Германия вече не е страна на инженери и изобретатели, а страна на имитатори, фалшификатори и подражатели? Дали скоро „произведено в Германия“ вече няма да бъде само указание за качество, но и (както първоначално) предупредителен сигнал за германските продукти, разпространявани в чужбина?

Отдавна вече не става дума за копиране само на симпатични, практични потребителски стоки. В машиностроенето също се увеличават неприятностите, причинявани от „домашни“ подражатели.

Близо 25 % от всички машини, копиращи чужд образец, се правят от германски конкуренти, обяви по-рано тази седмица Ханес Хесе, ръководител на браншовата организация VDMA. По този начин Германия заема второто място в плагиатството след Китай, откъдето идват 70 % от фалшификациите. Хесе обвинява за тази ситуация „упадъка на нравите“, включително в самата страна, който води до загуби от 8 милиарда евро само в машиностроенето.

Мащабът, който достига фалшифицирането в Германия, бе показан през 2007 година от музея Plagiarius в Солинген. Музеят представя близо 350 оригинали и копия, като често и двата вида стоки идват от германските провинции.

Така например раницата „Punch“ от марката Bree има германско копие. Всяка година аукционът Plagiarius връчва „негативна награда“ за копирани стоки. Така инициаторът Рудо Бусе порицава публично и копие на бизнес чантата „Basic“ на Halfar System от Билефелд, произведено от Вил Лангенберг в Хюкесваген.

„Най-вече големите магазини за евтини стоки, които всяка седмица запълват рафтовете си с нови продукти на промоция, често предлагат копия на продукти на малки иновативни компании“, посочва говорителката на Plagiarius Кристин Лакроа. Това обаче не е всичко. „Средноголеми конкурентни компании, чиято централа е отдалечена и работи само през няколко села от производителя на оригинала, се „прикачват“ към конкурентите си“, отбелязва тя.

Докато много жертви на плагиатство наблюдават безпомощно как изобретенията им, погълнали много пари, биват копирани и разпродавани на безценица, дизайнерът на кошницата за свежи продукти Райзентел неумолимо се бори срещу всяко нарушаване на правата му. Според собствената му информация вече е инвестирал близо 250 000 евро годишно в съдебни процеси, като не се спира и пред собствените си клиенти като, например, голяма търговска верига.

„Спечелихме почти всички спорове“, отбелязва доволно Райзентал. За съжаление обаче не всички могат да се похвалят с толкова положителни резултати.

Неотдавна компанията от Билефелд Dr.Oetker заведе дело срещу веригата за евтини стоки Aldi Sued. Производителят твърди, че са нарушени правата му за детския пудинг Paula, който компанията от години рекламира мащабно по телевизията, заради очебийно подобния външен вид на продукта Flecki. Съдът в Дюселдорф обаче решава друго и Aldi Sued може да продължи да продава имитиращия продукт.

Подобен опит има и Koziol, средноголяма компания, която предлага прекрасно оформени домакински уреди и често открива фалшификати на своите продукти.

„Има няколко производители на определени марки, чиито продуктови линии силно приличат на нашите. Формите все пак са така изменени, че вече не могат да бъдат защитени от правото ни на промишлен дизайн“, посочва говорителка на компанията.

Това е „ничия земя“, от която се възползват много компании. За множество производители преследването на имитатори става все по-трудно.

„Просто има едно общо свръхпредлагане на продукти на пазара“, посочва Райзентел. Поради тази причина е все по-трудно да се създават нови продукти, които да изпъкват.

Много потребители пък са станали „ловци на изгодни оферти“ – те искат красив дизайн и технически предимства, но не са готови да платят високата им цена. И очевидно, малко се интересуват от оригинала и изтощителните усилия, които са довели до създаването му.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.