В десетката: Монумент с котка

Паметникът на Радой Ралин от Георги Чапкънов. Снимка: Булфото

Навръх 24 май Българското национално радио съобщи:

„Монумент на сатирика Радой Ралин беше открит пред бившето кино „Изток“ в София. Паметникът е дело на скулптора Георги Чапкънов. Сатирикът е изваян в цял ръст, с разтворени длани, а в краката му има котка”.

Часът на същинската смърт на един значим писател е когато „благодарните потомци” го монументализират.

Преди десетина години писах, пак ще повторя: паметта за Радой не е в паметника.  Истинският му ръст е в сатирите и в стиховете му – напр. „Балада за изкуството”, която Висоцки изпя още през 70-те. Хората, „с лица, наврени в решетката”, узряха ли за „виното на свободата”?

Когато един поет го превърнат в площад или в паметник, това е може би знак за  поклонение, речи, цветя, декламации, но не и знак за истинско общение-свобода – далече, далече отвъд застиналото, макар и с разтворени длани,  бронзовото изваяние.  Свобода отвъд думите.

Борисовата градина е пълна с паметници на заслужили българи. Къде е паметта за тях? Ако паметник означава преди всичко памет, т.е. живот, то скулптурният паметник сам по себе си е скъпо, но изключително нетрайно, ненадеждно средство за запаметяване.

Ненадеждна  в днешно време е дори паметта на глобалната мрежа. Изкуството на запаметяването на един писател е преди всичко в четенето, препрочитането и разбирането на неговите книги. Радой си отиде самотен, недопрочетен, недоразбран.

Може би това е най-сигурният залог за бъдеще.

Имаме пред „Била” монумент с котка. Радой обаче къде е?

От сайта Свободата

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.