Ислямисти заплашват културното многообразие в ОАЕ

Ройтерс

Шоуто включваше всичко, което един фен на Мадона може да си пожелае – еротични танци, предизвикателни костюми, огромен кръст, голи до кръста монаси и еврейска молитва. Но на мнозина мюсюлмани в Обединените арабски емирства (ОАЕ) първият концерт на кралицата на попа в района на Залива по-рано този месец им дойде в повече.

„Първо Мадона, а после какво? Репутацията на ОАЕ беше опетнена, чувствата на хората бяха пренебрегнати, а призивите ни за уважение към нашите ценности не бяха възприети сериозно“, написа в коментар в Туитър потребителят Рашид ал Шамси – рядко срещан публичен изблик на критика срещу властта, задето е разрешила концерта.

Кампанията отрази нарастващото безпокойство и сред консервативните, и сред либералните поданици на Емирствата, че техните местни традиции и ислямските ценности са изложени на риск, докато арабската държава бързо се развива, предимно благодарение на чуждестранната работна ръка. По-малко от 10 процента от живеещите в страната осем милиона души са местни.

Много от нас се опасяват, че сме малцинство, че арабският не е основният говорим език и че нараства броят на чужденците и на проблеми като алкохола и проституцията, каза Султан Сууд ал Касеми, политически анализатор от Емирствата.

Протестите, които свалиха от власт четирима държавни глави в арабските държави и засилиха позициите на ислямистките движения из целия Близък изток, не обхванаха ОАЕ, отчасти благодарение на системата за социални грижи „от люлка до гроб“.

Но властите въпреки това се опасяват, че възходът на ислямистите в други страни може да вдъхне увереност на собственото им ислямистко движение, и затова не показват особена толерантност към дисидентите.

В очевидна кампания срещу дисидентите, властите са арестували поне 10 ислямисти през последните два месеца, в това число представител на управляващата фамилия, който е задържан в емирския дворец в Рас ал Хайма.

Ислямистите в ОАЕ казват, че споделят подобна идеология с „Мюсюлманските братя“ в Египет, но нямат преки връзки с групировката, смятана за ментор за всички ислямистки движения в региона.

Източници от Емирствата казват, че властите няма да позволят религията да се използва за посяване на раздор. Според анализатори някои от тезите, застъпвани от ислямистите, може да се харесат на консервативните местни жители, въпреки че мнозина не са съгласни с идеологията им.

„Ислямистите са популисти, те се харесват на хората, защото говорят за важността на арабския като основен език, за традициите на ОАЕ, за нарастващия брой чужденци“, каза Касеми.

Икономическият бум в Абу Даби и Дубай превърна гражданите на ОАЕ в едни от най-богатите в света с годишен доход на глава от населението от 48 000 долара, но донесе и нежеланото от някои западно влияние.

Културното разделение в страната между местното мюсюлманско население и чужденците, предимно неараби, се вижда ясно по улиците. Докато местните жени покриват тялото си от глава до пети със забрадки и абая – традиционна безформена черна роба, чужденките се разхождат с шорти или къси поли, а обществените плажове са пълни с туристки, които се пекат по бикини.

Ислямът забранява алкохола за мюсюлманите. Но в ОАЕ немюсюлманите с официално разрешително могат легално да си купуват алкохол от определени магазини, а плажните барове и прословутите „брънчове“ с консумация на питиета на корем гъмжат от гуляйджии всеки уикенд.

„Ислямистите са консервативни, те не са съгласни с по-голямата част от случващото се с Абу Даби и Дубай, що се отнася до начина на живот на хората и промените в културата и идентичността“, каза Ахмед Мансур, либерален блогър и един от петимата активисти, хвърлени в затвора миналата година за критики срещу властите. Според него обстоятелствата в ОАЕ може би са послужили на ислямистите и техните популярни искания.

Ислямистите в ОАЕ твърдят, че искат само повече граждански права и повече власт за Федералния национален съвет – псевдопарламентарен орган, който съветва правителството, но не разполага със законодателна власт.

Правителството се постара да откликне на страховете на хората. То взе мерки да насърчиа раждаемостта, наложи ограничения за неквалифицирана работна ръка и засили „емиратизацията“ – политика, която задължава фирмите в Емирствата да наемат определен процент местни жители.

В търговските центрове в Дубай сега има надписи, които приканват чужденците да се обличат скромно, а публичните прояви на обич, като целувките, рискуват да бъдат наказани по силата на действащите в страната закони за благоприличието.

През 2010 г. в Дубай британска двойка беше осъдена на един месец лишаване от свобода и глоба за целувка по устата в ресторант.

Миналата седмица представител на Федералния национален съвет заяви, че облеклото и поведението са се превърнали в толкова важна тема, че може да се наложи приемането на федерален закон.

„Ние не искаме от туристите да забулват лицата или косите си, а ги молим да се съобразяват с нормите и традициите ни“, заяви за Ройтерс представителят Хамад Ахмад ал Рахуни.

Кампания в Туитър „UAEDressCode“, започнвата преди два месеца от две местни жени срещу оскъдното облекло стана причина за широка обществена дискусия по темата.

„Каквито и да са твоите възгледи, посланието на кампанията остава валидно: чужденците трябва да уважават културните ценности на ОАЕ, когато са на обществени места“, написа , коментаторът Мишал ал Гергауи в ежедневника „Гълф нюз“.

Чрез социалните мрежи ислямистите в ОАЕ станаха по-активни от всякога и според някои дипломати и анализатори властите се тревожат, че ислямистите може да използват това социално недоволство като платформа за печелене на популярност сред обикновените хора в емирствата.

„Ние сме дълбо вярващо мюсюлманско общество“, каза близък до правителството източник. „Ислямът е важна част от културата и ежедневието ни, но няма да позволим да се използва за насаждане на разделение и раздор“.

Миналата година Емирствата отнеха гражданството на седем ислямисти, представляващи заплаха за националната сигурност. Арестуваните през последните два месеца ислямисти са предимно от по-консервативните северни емирства като Шарджа – единственото, което напълно забранява алкохола, или Рас ал Хайма, родно място на един от атентаторите от 11 септември и едно от другите емирства, които се по-малко облагодетелствани от петролното богатство.

Много от тях са членове на ислямистката организация „Ал Ислях“ (реформа), която по думите на някои нейни членове има хиляди последователи, макар че според според представители на властите те са само няколко стотици. Това е опасна ситуация, за която хората предупреждаваха от години, ние също“, каза Муахамад ас Сидик, член на „Ислях“ и един от седемте лишени от гражданство ислямисти, по повод големия брой чужденци в ОАЕ.

„Сега, ако отидеш в Дубай, почти не можеш да срещнеш местен жител“, каза Сидик пред Ройтерс в Шарджа, преди отново да бъде арестуван от властите през април. „Ние на шега казваме така: ако намериш някого, трябва да му стиснеш ръката и да му кажеш „Здравей, как си?, защото местните жители на ОАЕ станаха малцинство“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.