Обама в трудна битка с Мит Ромни за Белия дом

Пат Рибър
ДПА

Обама срещу Ромни. Колаж: от тв екрана

Президентът Барак Обама е в разгара на трудна битка срещу републиканския си съперник Мит Ромни само четири месеца преди изборите на 6 ноември. Това може да се види от националните проучвания на общественото мнение, които дават на Обама средно едва 3,7% преднина пред Ромни по данни на realclearpolitics.com.

Напрегнатата борба личи и по все по-отчаяния и агресивен тон на призивите на щаба на Обама за набиране на средства.

Сега президентът се наслаждава на победата във Върховния съд над възраженията на консерваторите срещу здравната му реформа. След нея предизборният щаб разпрати на привържениците му оптимистичен имейл с посланието „Да спечелим проклетите избори“.

В началото на юни обаче имейлът на щаба до поддръжниците започваше стряскащо с „На път са да ни победят“ – това бе спешна молба за дарения по 3 долара, защото кампанията на Ромни бе изпреварила тази на Обама през май с 76 милиона на 60 милиона долара.

Не минава и ден без поддръжниците на Обама да бъдат молени за пари. Миналата седмица Джулиана Смут, заместник-шеф на кампанията на Обама, им писа: „Ако ни изпреварят с набраните средства, е много вероятно да загубим от Мит Ромни.“

Победата на Обама над републиканския кандидат Джон Маккейн през 2008 г. беше подпомогната от мобилизацията в интернет на дребни дарители, благодарение на които сенаторът от Илинойс, новак в президентската надпревара, успя да набере много повече средства от консервативния си съперник.

Според данните за набраните средства Обама все още води убедително.

Кампанията през 2012 обаче изглежда доминирана от привидно независимите т. нар. „суперкомитети за политическо действие“ (super PACs). Отскоро те получиха правото да събират неограничени дарения за политическа подкрепа. Суперкомитетът, подкрепящ Ромни, изпревари суперкомитета на Обама с 61, 5 милиона долара срещу 14,6 милиона.

Часове след като Върховният съд отхвърли конституционните възражения срещу закона на Обама за здравното осигуряване, официалната кампания на Ромни събра един милион долара, съобщиха медиите. Щабът на Обама отказа да разкрие дали при тях е имало скок на набраните средства след съдебното решение.

На фона на забавената икономика Обама има много общо с изкаралите по един мандат свои предшественици Джими Картър и Джордж Буш-старши и все по-малко прилики с Роналд Рейгън, на когото бързият обрат в икономиката помогна да спечели втори мандат през 1984 г.

Проучванията на гласоподавателите на този ранен етап са смятани дори от анкетиращите за несигурни, но те дават на президента сериозно преимущество – на практика целият електорат на САЩ познава Обама и всеки втори човек признава, че го харесва.

При Ромни е тъкмо обратното – той е неизвестен за близо 20 процента от гласуващите. Тези гласоподаватели тепърва трябва да опознаят 65-годишния бивш губернатор и бизнесмен, преди да гласуват за него. Ромни ще добие известност по време на официалната номинация в края на август на националния републикански конгрес в Тампа бей, Флорида.

Кампанията на Ромни събра милиони за реклама, които ще използва главно в деветте ключови щата – Колорадо, Айова, Флорида, Северна Каролина, Охайо, Невада, Пенсилвания, Вирджиния и Ню Хемпшър.

От какво зависи крайният резултат? Ако са икономическите данни, това е лошо за Обама със закованата на 8,2% безработица.

А ако е съпричастието? Привилегированият живот и дългата кариера на Ромни като бизнесмен, чието лично богатство се определя от предизборния му щаб на 250 милиона долара, биха били пречка.

Скованият му характер и членството му в Мормонската църква го отдалечават още повече от обикновения човек. Проучванията показват, че гласоподавателите смятат Обама за по-сроден.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.