В Бразилия процъфтяват смесените бойни изкуства

Ройтерс

За непосветените смесените бойни изкуства (Mixed Martial Arts, ММА) са краят на цивилизацията – двама варвари, които се налагат до смърт, наричайки това спорт.

Но за феновете и все повече за спортните предприемачи, ММА е бързо развиващо се глобално начинание и това е най-вярно в Бразилия – шестата по големина икономика в света и дом на три от седемте световни ММА шампиони.

„До голяма степен Бразилия е най-жизненият пазар във всяка една посока: билети, телевизионни рейтинги, търговски стоки, цифров и дори мобилен бизнес и един от най-бързо растящите пазари на социални медии в света“, казва Маршал Зелазник, административен директор по международното развитие на „Алтъмит файтинг чемпиъншип“ (Ultimate Fighting Championship, UFC) – най-известното управително тяло в този спорт.

Бразилия се издигна от петият най-голям ММА пазар до третия след САЩ и Канада за по-малко от две години, твърди Зелазник.

„В Бразилия има повече UFC фенове, отколкото във всяка друга страна по света“ добавя той. „Над 20 милиона души гледат състезанията по телевизията в полунощ. Компаниите са заинтересувани и осъзнават, че има голямо потребителско търсене. Мога да ви кажа, че в UFC не минава среща, на която да не се обсъжда Бразилия.“

Успехът на спорта не е изненадващ, при положение, че корените му са тук. Амалгама от всичко – от джудо през борба до тай бокс, а някои от първите и най-успешни представители на ММА са били експерти в бразилското джиу-джицу BJJ – бойно изкуство за самозащита, базирано на ключове и техники за душене.

Семейство Грасие от Рио де Жанейро са спомогнали за популяризирането на спорта и са били сред първите състезатели в хибридни боеве между представители на различни дисциплини.

Спортът, познат тогава като „Вали тудо“ („Всичко е позволено“, браз.), се къпе в популярност в последните години благодарение на UFC. Както в бокса, няколко организации се съревновават за контрол над него, но франчайзът на UFC е най-голям. Компанията регулира и направи приемлив спорт, който е и остава насилствен – и освен това го осребри.

В Бразилия ММА сега се считат за сериозен съперник на волейбола и мотоспорта, като най-популярен спорт е футболът. „ММА са известни отскоро, но възходът напоследък е по-бърз заради броя на успяващите бразилци“, казва Фабрисио Хендрикс, който управлява mmamagazine.com.br, сайт за ММА феновете на португалски език.

„Сега боевете са по-законни. Преди те се водеха във фитнеси и най-често имаха кървав край. Не бяха правилно организирани, нямаше спонсори, ръкавици, нищо. Но всичко се промени.“

Сега ММА несъмнено са масово забавление и сериозен бизнес. Андерсон Силва миналата година бе обявен за „Спортист на годината“ от „GQ Brasil“. Друг боец, „Минотавърът“, се появи в бразилската версия на „Dancing with the stars“.

Популярността на ММА, особено в градските райони и сред младите хора, привлича голяма телевизионна публика и то не само към каналите, които не изискват абонамент. Броят на хората, абониращи се за канала „Комбат“, се е увеличил от 13 000 през 2006 до 150 000 според Фернандо Ферейра, председател на консултативна фирма по спортни въпроси.

На свой ред това привлече известните спонсори като „Проктър енд Гембъл“, „Юнилевър“, „Форд Мотор Ко.“ и „Фолксваген“.

„Жилет“, които спонсорират Витор Белфорт и риалити шоуто „Ultimate Fighter“, заявиха, че то е три пъти по-известно, откакто започна кампанията им през март. Последната им реклама за ножчета за бръснене, в която участват седем бойци на UFC, е гледана в „ЮТуб“ повече от 16 милиона пъти за едва две седмици.

Човекът, който управлява лицензионния клон на UFC в Бразилия, твърди, че когато са започнали продажбите през април 2011 г., приблизителната му оценка е била, че могат да спечелят 80 милиона в първата година. Всъщност крайното число се оказало по-близко до 180 милиона и се очаква то да нарасне с още 30 процента тази година, а е възможно и да се удвои през 2013 г., особено ако в Бразилия се организират повече боеве.

„Започнахме от нулата миналата година, а днес имаме близо 500 продукта“, казва Маркос Маседу, ръководител на „Exim Licensing“. „Степента на растеж е феноменална за всяка индустрия. Бизнесът е по-важен от самия спорт, защото много хора, които не се бият, си купуват продукти“.

Изглежда, че този растеж ще продължи – с рязко увеличение преди и след битката в Лас Вегас този уикенд между Силва и Шаел Сонен, който пристига от САЩ.  Това е горещо очаквана среща, която Сонен нарече „най-голямата битка в историята на борбата“.

Силва спечели първата среща между двамата през 2010 и враждебността помежду им напомня на откритата омраза, която характеризираше съперничеството между Мохамед Али и Джо Фрейзър преди 40 години. Очаква се рекордно количество бразилци да следят битката. И всичко показва, че няма да спрат скоро.

„Едно от нещата, в които вярваме, е, че ще видим 40 процента годишно увеличение в доходите“, казва Зелазник, добавяйки, че се надяват да бъдат домакини на между пет и десет срещи в Бразилия догодина. „Оптимисти сме, защото сме в това едва от година и половина. Пред нас няма граници.“

БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.