След атентата – пазене след дъжд качулка
Противоречиви версии, неясноти за атентатора и безпомощните медии у нас
На летище София има строги мерки за сигурност, каквито няма и на летище Тел Авив.
Достъпът на автомобили до сградата на терминалите е ограничен, навсякъде – и вътре, и вън – щъкат униформени и цивилни хора от всякакви служби. Такава охрана няма и на летищата в Израел, свидетелстват хора, които пътуват до там.
Пазене по български и след дъжд качулка.
Подобно е и на летище Сарафово край Бургас, също и във Варна.
Но, оказва се, че въпреки строгите мерки, сигурността е рехава (читателят може да очаква утре потвърждение на това твърдение)..
Българските служби тепърва има да се учат на сигурност и охрана.
15 дни след атентата в Бургас у нас още не могат да се осъзнаят какво се е случило. България вече е не е същата, но не може да го проумее. Трябва да се променят много неща. Новите мерки по летищата са неадекватни. Много проблеми за пътниците, а малко сигурност.
Безпомощните медии в България
Част от проблема е и поведението на медиите. В други страни те изпреварват дори полицията, съдействат с разкрита от тях информация, публикуват неофициални версии, които се оказват полезни за разследването. У нас големите медии се оказаха само стойки за микрофони на министрите, които обясняват объркано какво се случва. Пресцентърът на МВР се опита да възпре публикациите на непотвърдени от тях версии.
Като се изключат някои интервюта на „Дарик радио” и „Дневник” с чужди експерти по тероризъм, които обясниха, че има пропуски в сигурността в България, останалите основно повтаряха какво казват министрите. А те докладваха какви са отличници и как отлично работят с чуждите служби. Вместо от експерти, медиите трябваше от министри да научат например, че разпространеният портрет на терориста бил 95% близък до оригинала (според Цветанов) и 96-100% (според министъра на икономиката Добрев).
Портретът от МВР и снимките на главата
Дни преди да се появи официалният портрет на терориста, сайтът „Биволъ” публикува снимки на възстановената му глава, правени в моргата. Автентичността им беше потвърдена от лекари от бургаската болница.
Ясно се вижда, че има разлики между снимките на главата и портрета, съставен с фоторобот. И те не са само във формата на лицето, която естествено е обезобразена до голяма степен. Синият цвят на очите на атентатора е смущаващо различен от този на разпространения от МВР портрет.
Причините може да се различни. Възможно е това да е тактика на МВР и западните служби, които се занимават с разследване на атентата. Тъй като снимките са разпространение от Интерпол в 190 страни по света, рано или късно ще се появи информация кой се крие зад съставения портрет.
Но случаят е показателен за безпомощността на българските медии в такива случаи.
Фалшивата шофьорска книжка на атентатора се появи най-напред в американската телевизия АВС, откъдето беше препечатана и у нас.
Първите по-конкретни версии за атентата, които се различават от приказките на вътрешния министър Цветанов, се появиха също първо в израелски и западни вестници. Първият портрет на евентуален съучастник, съставен с фоторобот, също се появи в израелски вестник.
Българските вестници бяха неми свидетели, цитиращи обясненията на министри.
Малко български медии пуснаха снимките на главата на атентатора.
Но френският седмичник „Експрес” изпревари българските вестници, като публикува снимката и в съавторство с „Биволъ” описа противоречивите версии и обяснения на българските власти (виж тук).
Вeрсиите на Цветанов оборени от чужбина
Официалната версия за атентатор самоубиец, който преди това се опитал да наеме кола, е доста спорна. Оспориха я пак от чужбина. Както заяви експертът от Международния институт по контратероризъм д-р Боаз Ганор, атентатори самоубийци не ходят с перука по летищата, не носят документи, дори фалшиви, нито се качват на такси. Най-вероятно е той да взривен дистанционно без да е очаквал. Ганор посочва и други несъответствия и призовава да се спре с хипотезата за самоубиец, която непрекъснато повтаря Цветанов.
Със сигурност атентаторът е имал съучастници, които са го взривили. Един или двама са били на летището по време на взрива. Показания на оцелели сочат, че атентаторът е слагал багажа си в багажното на автобуса и се е скарал с двама пътници, защото им размества куфарите. Цветанов казва, че раницата е била на гърба му, като е взривена.
Противоречия от всякакво естество се въртят около този атентат.
И засега случаят нито се разплита, нито сигурността на държавата се повишава.
Не „Хизбула”, а „Ал Каида”
Версията на Израел, че атентатът е дело но „Хизбула” с помощта на Иран засега не е доказан с нищо, освен с твърдения на израелски официални лица. По-вероятната версия (както подсказват и източници пред e-vestnik) е атентатът да е дело на клетка на „Ал Каида”. Тази организация след разбиване на базите им в Афганистан и убийството на нейния лидер Осама Бен Ладен съществува като разпокъсани, несвързани една с друга клетки по цял свят, които се задействат самостоятелно. Израелски медии съобщиха, че неизвестна досега организация „Каида ал джихад”(Qaedat al-Jihad) е поела отговорност за атентата. Това е разклонение на „Ал Каида” и името й означава точно това, поясниха познавачи на тези движения.
Оказва се, че израелски медии са по-свободни да разпространяват информация, която опровергава официалните си власти, отколкото българските.
У нас продължава да цари несигурност и основната грижа на властта не е как да бъде разкрит терористичния акт и как да бъде гарантирана сигурността, а как управляващите да се представят в добра светлина пред медиите и пред света.