Олимпиадата – неуспешна сделка или икономическа виагра?

Би Би Си

Измерването на спортния успех на Лондон 2012 е лесно – бърз поглед върху таблицата с медалите ни разкрива недвусмислено, че това бяха най-успешните олимпийски игри за Великобритания през последния близо един век.

Измерването на успеха извън спортната арена обаче е малко по-сложно. Не само, разбира се, защото е твърде рано да се правят някакви смислени заключения, но няма и удобни критерии за оценка.

Едно нещо обаче е ясно – правителството очаква възвръщаемост на инвестицията си от над 9 милиарда британски лири – както чрез паричната инжекция по време на игрите в краткосрочен план, така и чрез икономическото наследство, което, както се надява правителството, ще остане за вбъдеще.

Изплашени

Предстои да се види колко голям тласък са дали олимпийските игри на стагнираща британска икономика.

Поне първоначално усилията на организаторите да предотвратят лудницата в центъра на Лондон в очите на много по-малки търговци на дребно се сториха прекомерни, и те се оплакват от липса на купувачи.

„Отчетохме силен спад в търговията от началото на игрите,“ посочи Уилям Джоунс, който ръководи T-Shirt Store на Ковънт гардън.

„Наистина е спокойно – медиите и службата Transport for London наистина изплашиха всички. Обикновено по това време на годината имаме много туристи,“ сега обаче оборотът ни е спаднал с 30%, допълни Джоунс.

Данните за посещаемостта на футболните мачове рисуват подобна макар не толкова драматична картина. Според Experian само през три дни от първите 13 дни на игрите са в Уест енд и Ийст енд на Лондон е имало повече купувачи, отколкото миналата година.

Неофициалните данни сочат, че търговците на дребно в други части на Великобритания са били засегнати по подобен начин.

По-големите търговци на дребно обаче изглежда са се правили по-добре – проучване на консултантската компания Deloitte сочи, че тези които отчитат повишаване на търсенето, са повече от отчитащите понижаване, докато по-скорошни данни сочат, че броят на купувачите навсякъде е нараснал през втората седмица от игрите.

Изглежда с нарастването на броя на медалите, потребителското доверие се е засилвало и купувачите са започнали да харчат малко повече, отбеляза Самюъл Тумс от Capital Economics.

Той очаква лекото повишение на потребителските и правителствените разходи по време на игрите да увеличи британския брутен вътрешен продукт между юли и септември с 0,2 %. Като се прибавят и продажбите на билетите за олимпиадата, които ще бъдат отчетени през третото тримесечие, целият растеж на икономиката, който идва от олимпийските игри за този период, ще бъде 0,3 %, отбелязва той.

Това увеличение може да бъде също така временно и на практика да предизвика по-малко харчене по-късно през годината, посочва Тумс.

Трудна задача

Ами наследството в по-дългосрочен план, което е ключова част при наддаването и помогна, на първо място, да се спечели домакинството на игрите?

Държавата е отпуснала за игрите 9,3 милиарда британски лири, а според някои информации последната сума може да бъде двойно по-голяма. Пред обществото поне правителството е уверено, че тази инвестиция ще се окаже добра.

„Убеден съм, че можем да извлечем ползи за над 13 милиарда британски лири за британската икономика през следващите четири години от домакинството на тези игри,“ заяви премиерът Дейвид Камерън в началото на юли.

Това включва 6 милиарда инвестиции от чужбина, договори на стойност 4 милиарда британски лири за британски компании и 2,3 милиарда приходи от подем в туризма.

Това е прекалено трудна задача, задача, която като се съди по предишните олимпиади, ще бъде сложно да се изпълни.

Според проучване на последните 10 олимпиади, направено от Citibank, най-големите икономически ползи от домакинството на олимпийски игри идват преди те да са започнали, до голяма степен заради мащабните разходи за инфраструктура, като изграждането на спортни съоръжения.

Господин Тумс отбелязва: „Трудно е да използваш отново (спортни съоръжения), за да добавиш производствена мощност към икономиката. Парите можеха да бъдат похарчени другаде за пътища и железопътна мрежа, което щеше да създаде по-устойчив подем“.

Приливът на туристи също може да не се сбъдне – броят на посетителите в Сидни спадна през годините след Олимпиадата 2000, а олимпийските игри в Атина не успяха да увеличат броя на туристите в Гърция.

Според Тумс олимпийските игри също така ще имат незначителна роля, когато чуждестранните компании взимат решения за дългосрочни инвестиции. „Не очаквам да видя устойчиво нарастване на бизнес инвестирането“, отбеляза той.

Приказният град

Някои обаче са на мнение, че са извлечени поуки от грешките на другите – че необходимостта да се изпълнят поетите олимпийски ангажименти е отчетена.

„В Сидни и Атина има усещането, че те не успяха да се възползват от игрите,“ отбеляза Хедър Ханкок, водещ партньор на Лондон 2012 от Deloitte, която е спонсор на игрите.

Правителството например харчи 125 милиона британски лири за най-голямата британска туристическа кампания досега – GREAT – насочена към 14-те най-големи града в света, като целта е да бъдат привлечени допълнително 4,6 милиона посетители във Великобритания и да бъдат създадени 70 000 работни места.

Кампанията очаква да спечели от продължилото две седмици рекламиране на Лондон.

„Милиарди гледаха (града), който изглеждаше приказно и това може да бъде само нещо положително, което трябва да доведе повече посетители следващото лято“, отбеляза Джъстин Затурофф, който отговаря за развлекателната дейност в консултантската компания KPMG.

Правителството също така е решено до продължи да насърчава чуждестранните инвестиции, основани на доброжелателното отношение към Великобритания, което олимпийските игри създадоха.

Както посочва Ханкок: „Игрите представят възможностите на Великобритания – колко добре бяха организирани, както и качеството и навременното построяване на съоръженията. Те разшириха схващането за това какво може да направи Великобритания.“

Времето за изпълнение на предоставените възможности обаче е кратко и сумата от 13 милиарда британски лири е доста голяма цел за икономическо наследство, което не е успяло да се материализира в повечето страни домакини на олимпийски игри.

Ще минат години преди да разберем дали компанията с ограничена отговорност Обединено кралство (UK plc) ще върне парите си, а да не говорим за това дали ще бъде на печалба от игрите. Според повечето икономисти обаче големите спортни събития рядко водят до дълготрайни финансови облаги.

Правителството ще бъде изправено пред тежката задача да се противопостави на тази тенденция.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.