Обиколка около Луната срещу $100 милиона на човек

Space Adventures вече изпратиха петима туристи до Международната космическа станция, билетите за 2008 и 2009 година са продадени. Снимка: Ройтерс

Американска туристическа космическа компания планира полети да Луната. Билетите за първия полет са продадени. Цената на едно място в “групата” в космическия кораб „Союз“ ще струва 100 млн. долара.
Тази новина беше разпространена преди дни на симпозиум на комерсиалните космически и частни авиационни фирми, който се проведе в Института Аспен.

Компанията Space Adventures със седалище във Виена, Вирджиния, преговаря с клиентите си, които искат да летят в първата частна експедиция за обиколка около Луната. “Надявам се да подпишем договорите с желаещите до края на годината,” каза Ерик Андерсън, президент на Space Adventures.

Екипът на фирмата е изработил подробен проект на пътуването за обиколка около Луната като е използвал уникални данни от руски технологии. В основата на обиколката е “древният” руски космически кораб „Союз“. В него ще летят пилот и двама пътници, които – след като излетят от Земята – ще бъдат изстреляни в орбита за жадуваната обиколка.

Космическият кораб Съюз е най-подходящ за туристически полети до Луната, необходими са само малки подобрения. Снимка: НАСА

“Първоначално „Союз“ е бил създаден като космически кораб, който да обикаля в орбита около Луната,” обясни Андерсън на симпозиума. “Разбира се, той не се е въртял около спътника на Земята с хора на борда, но е планиран да обикаля като бумеранг без да се връща на Земята. Така че от нас не се искат много подобрения. Ще усъвършенстваме няколко неща в комуникационната система и ще направим илюминаторите по-големи.” Първоначално пилотът и двамата пътници само ще заобикалят Луната, без да влизат в орбита около нея. Ако има желаещи, и това може да бъде осъществено. Разбира се, срещу съответната сума.

“Най-вероятно ще направим пробен полет, за да тестваме хардуера,” разказва Андерсън за подготовката на проекта. “Но сме убедени, че можем да започнем и без тренировки. Мисля, че идеята ни е най-великото нещо в частната космическа авиация. Ще променим начина, по който целият свят възприема космическите полети. И това е напълно възможно за цена под 200 млн. долара.”

Space Adventures имат опит в космическите полети и неслучайно се рекламират като “водещата компания за космически приключения”. Сред офертите й са полети до Международната космическа станция. Досега има осъществени пет полета, като последните бяха на американския милиардер Чарлс Симони през април тази година и на предприемачката Ануше Ансари през миналия септември. Те се наредиха до първите трима частни космически туристи Грег Олсен, Марк Шътълуърт и Денис Тито. Всеки от тях похарчи между 20 и 25 млн. долара за космическото си приключение.

Последният космически турист – американецът Чарлз Симони – се усмихва по време на 14-дневния си полет в космоса. Снимка: Ройтерс

Бизнесът на Space Adventures засега върви отлично – билетите до Международната космическа станция за 2008 и 2009 година са продадени, а има желаещи и за 2010 година. “Ще преговаряме с Руската космическа агенция, за да увеличим броя на полетите на „Союз“ до космическата станция. В края на 2009 година планираме да ги направим от два на четири,” казва Андерсън.

Засега Space Adventures са продали билети на обща стойност 200 млн. долара, а клиентите им са прекарали общо 60 дни в орбита.

Следващата изненада на компанията е разходка в открития космос. “Надявам се да изведем туристите от космическите кораби до 2009 година,” казва Андерсън. “Имаме одобрение от Руската космическа агенция и ще направим всичко възможно да осъществим плана си. Ще бъде невероятно наш клиент да се разходи в космоса. Разбира се, ще ни трябва съгласието и на НАСА, а туристът ще трябва да бъде доста добре трениран, за да може да постои в открития космос час-два, а след това да се прибере в космическия кораб.”

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.