Как бюрокрацията в Гърция побеждава съкращенията
Ройтерс
В разхвърлян склад в Атина жълто Порше ръждясва сред прашясали мотори, полицейски коли с дупки от куршуми и счупени градски автобуси – показателна картинка на една гръцка държавна агенция, плъзнала се в бюрократичното блато.
Позната със гръцкото си съкращение ОДДИ – Организация за управление на публичната собственост, тя поддържа складове в цялата страна и провежда търгове на всичко – от изхвърлено от чакалните на общината старо канапе до луксозни автомобили, конфискувани от дилъри на наркотици.
Сега усилията самото ОДДИ да бъде изхвърлено на сметището, заедно с натрупаните от него загуби, показват колко трудно е за гръцкото правителство да задоволи исканията на чуждестранните кредитори за затваряне на държавни агенции, за да бъдат спестени средства. Може да се каже, че се води война с бюрокрацията, но може би именно тя побеждава.
Създадена, за да може държавата да се отръве от ненужното оборудване на армията след Втората световна война, ОДДИ започва да показва загуби преди десетилетие, притисната от конкуренцията. Затова когато се съобщава, че 50 държавни агенции ще бъдат затворени през 2011 г., ОДДИ е една от тях.
Повече от година по-късно, това изглежда вече е факт. Министерска заповед от ноември съобщава, че ОДДИ вече не съществува. Европейският съюз и Международният валутен фонд, които държат страната на повърхността при условие, че съкрати разходите си, надлежно отбелязват през март, че исканите съкращения са направени.
Но всичко това е само на хартия. Служители и представители на правителството, които приеха да разговарят с Ройтерс, разкриха, че ОДДИ все още съществува. Името й обаче вече е ДДДИ и от организация се е превърнала в дирекция. Просто е станала отдел на гръцкото финансово министерство. Служителите й са били намалени, но парите просто са били пренасочени от заплати към пенсии. В същото време реорганизацията е парализирала възможностите на агенцията да провежда търгове и съответно да печели пари.
Персоналът на агенцията беше съкратен наполовина от възникването на дълговата криза през 2009 г. Заплатите, на тези, които остават на работа са намалени. Докато много от напусналите просто са се пенсионирали и са получили пенсия, изглежда държавата не е спечелила много. Приходите на агенцията са се сринали, а активи като например жълтият спортен автомобил събират прах в складове в цяла Гърция.
„Разочарован съм. Не за това мечтахме“, казва Георгос Хронопулос, който се е пенсионирал през миналия месец на 61 години с 37-годишен стаж в ОДДИ на позиция оценител, главно на коли, в склада на агенцията в Атина. „Харесвах работата си“, казва Хронопулос, който е синдикален активист и известно време е бил в управителния съвет на агенцията. „Но сега не мога да намеря причини да остана“.
В Атина агенцията е провела само един търг на автомобили през тази година. В по-добрите времена търговете са били по един на месец. Смяната на името и статута на агенцията е довело до спиране на достъпа й до интернет от март, което пречи още повече на сделките.
В хаоса на драматичното съкращаване на служители, намаляването на охраната, която да спира изкушените от ценните стоки крадци, водят до случаи, в които чиновници на агенцията трябва да работят като охранители, казват служители. В склада в Атина, където конфискувани мотори и купища ротативки стоят непродадени, работник показва кучета в клетки, но лаещи шумно като временно решение срещу обирите.
Детайли от историята на ОДДИ, сглобена от бивши и настоящи служители и официални данни, илюстрират някои от пречките пред премиера Андонис Самарас в опита му да спести над два милиарда евро до 2015 г. чрез затваряне на някои от хилядите подобни агенции с надеждата да убеди международните кредитори, че може да постигне балансиран бюджет.
Наблюдатели от Европейския съюз, Европейската централна банка и Международния валутен фонд, известни като Тройката, са в Атина през тази седмица, за да се запознаят със стратегията на Самарас и проверят икономическите данни. Всеки знак, че икономиите не вървят по план, може да създаде проблеми.
Финансовото министерство и министерството на административната реформа отказаха да коментират тази статия. Димитис Куварис обаче, който управлява ДДДИ от март, защити усилията на агенцията да се реформира. Той признава, че има технически проблеми, но твърди че е прекалено рано да се правят заключения за дългосрочната реформа, която по думите му би спестила държавни пари, евентуално.
„Наша цел е да намалим разходите, да постигнем по-добър контрол над тях и да подобрим услугите“, казва той. „Естествено имаме технически и оперативни проблеми, които се опитваме да преодолеем, както и въпроси от друго естество, след като броят на служителите ни беше сериозно намален“.
Създадена през 1946 г. като ОДИСИ, за да разпродаде останалото от войната оборудване, ОДДИ добива голяма популярност през 80-те и 90-те години на миналия век с търгове на коли, конфискувани от криминално проявени лица. Служители казват, че политици и държавни служители често са посещавали складовете на агенцията, сключвайки изгодни сделки. През ноември миналата година агенцията предоставя безплатно на армията пет превозни средства, включително Ауди седан, показват правителствен документ.
В началото на този век, агенцията запада заради конкуренцията на частни фирми, казва бившият служител Хронопулос. През 2009 г. публикуваните резултати показват, че ОДДИ е натрупала загуби от 17 милиона евро и има нетна годишна загуба от 2,4 милиона евро. Скоро тя влиза в списъка на правителството за закриване на агенции.
Реакцията сред около 120-те й служители бе незабавна. Пред задаващото се орязване на заплати и пенсии, много от тях получават шанс да се пенсионират предсрочно при съществуващите тогава благоприятни условия. Както Хронопулос, бившият синдикален лидер, казва, че изправени пред възможността месечната им заплата да бъде намалена от две хиляди на 1 300 евро, много служители откриват, че е по-изгодно да получават държавна пенсия.
Други служители на ОДДИ решават да се борят срещу орязването на заплатите. С колеги от други застрашени агенции, те започват стачки и протести, които според синдикални лидери отбиват удара, подпомогнати от политически лидери, които се обявиха против уволненията в държавния сектор, достигнали пика си преди година.
„ОДДИ е неделима част от държавата“, каза Фотис Кувелис, лидер на Демократичната левица през 2011 г. Сега партията му е част от коалиционното правителство на Самарас. През ноември миналата година министрите заобикалят обещаното затваряне на ОДДИ, издавайки решение, с което прехвърлят функциите й към отдел на финансовото министерство.
Хронопулос и други дългогодишни служители на ОДДИ казват, че в крайна сметка само седем служители на агенцията са били включени в списъка за съкращения. Директорът Куварис твърди, че откакто той е поел ръководството на агенцията през март, шестима души са били включени в процедурата за уволнения.
Служители се оплакват от разрастващата се бюрокрация като намекват, че процедурата за взимане на решения е задържала плащанията за обновяване на интернет услугите. „Няма място за инициативи с цел подобряване на услугите“, казва Хронопулос, който сега планира да се върне да отглежда нар в село в южната част на страната, където има къща. „Необходими са стотици подписи“, допълва той.
Трима служители, които по принцип се занимават с чиновническа работа, казват, че са били помолени да охраняват складове, за да се запълнят дупките в охранителни екипи, възникнали заради предсрочно пенсиониране на служители. Куварис, управителят на ДДДИ, отказва да коментира оплакванията като твърди, че преструктурирането на агенцията е в процес на развитие.
Според него провелият се през миналия месец търг е успешен. Куварис смята, че онлайн продажбите ще могат да бъдат подновени през този месец, като се надява за месечни приходи над един милион евро. Луксозна яхта и товарни автомобили все още са в активите на агенцията.
За тези, които разбират плановете на гръцкото правителство за затваряне на ОДДИ, подобни надежди за възкръсване от сметището на държавни компании може да изглеждат като несъвместими със стратегията на управляващите.
Но както преподавателят по мениджмънт от Атинския университет Андонис Макридимитрис твърди, всичко това е белег за издържливостта на възела от държавни компании, изграден от политици, които гледат на тях като средство за упражняване на влияние и протекции.
Определяйки реформата като важна и „титанична“, Макридимитрис казва: „Ако попитате служителите или мениджърите на тези компании дали някой друг може да върши работата им, те не само ще кажат „не“, но ще поискат назначаване на още хора … Проблемът е, че нито една от тези организации не иска да умре“.
БТА