Защо са му точно такива коли на парламента?

Обявената обществена поръчка за 70 леки коли за парламента постави такива условия, че да я спечели само един кандидат – „Порше БГ”, с модела „Фолксваген Пасат”. Пасатът не е лоша кола, въпросът е – как харчат нашите пари депутатите? Защото има и много други не лоши коли, а можеше да направят и поръчка за по-скромни автомобили.

Досега парламентът е купувал за депутатите беемвета и мерцедеси. Къде с конкурси, къде без. И при всяка покупка имаше скандали. Сега „Фолксваген” звучи по-скромно, но само на пръв поглед е така. Защото този „Пасат” превъзхожда досегашните коли на парламента.
Верно, трябва да имат коли. Но колко? Абсурдно е за всичките 240 депутати да има по една. Сега купуват 70 коли, ще бракуват някои от старите мерцедеси и беемвета, но пак ще имат на въоръжение към 100 коли. По заявка всеки депутат може да ползва служебна кола, а на шефове на комисии им се полага по право кола и шофьор. С „Мерцедес”, шофьор и секретарка се сдоби миналата седмица и Яне Янев, за когото ГЕРБ измисли специална комисия по корупцията. За да може Янето да се появява по-често по телевизията и да подкрепя ГЕРБ. От талибан, който искаше да сваля Борисов от власт още през 2010 година, сега Янето е бранител на партията. Но това е друга тема.
Сега гаражът на Народното събрание ще се попълни с нови фолксвагени, от най-големите. Парламентът е поставил специално изискване за конкурса за доставка на коли, те да са 4 по 4 (тоест и четирите колела да са двигателни), също така да имат система за разпределение на въртящия момент между предната и задната ос, резервоар, не по-малък от 70 литра, задни светлини с LED технология и старт-стоп система на двигателя.
На тези изисквания отговаря само „Фолгсваген Пасат”, писаха някои наблюдателни вестници като „Дневник”. И се оказа, че само тази фирма е допусната до конкурса. Тя ще достави колите за около 50 000 лева всяка (без ДДС – поръчката е с прогнозна стойност 3 656 875 лева).
Смущаващо е не толкова специално изискване за 4 по 4, а разпределение на въртящия момент между предна и задна ос. Ще разбере ли депутатският задник, че колата на която се вози, разпределя мощността към предния ли задния  мост в един момент? За какво е нужно? Очевидно за да спечели конкурса правилният кандидат. А не защото има проблеми през зимата с движението по пътищата.
Също и старт-стоп системата. Тя означава да се изключва двигателят, когато колата спре на светофар, примерно. Важни изисквания за парламента, направени от неговия секретар Иван Славчов (виж го на снимката). Той обяснява, че LED светлините харчели по-малко ток и светвали 1000 пъти по-бързо от лампите с нажежаема жичка, което било много важно.

Главният секретар на Народното събрание Иван Славчов. Снимка: София нюз ейджънси

Той заяви, че „редица марки” отговаряли на тези изисквания. После парламентът допусна само „Фолгксваген”, защото другите двама кандидати „Шкода” и „Мерцедес” не отговаряли.
Така вървят нещата с колите по българско.

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.