Добре дошли в Берлин – новата столица на Европа
Столицата на Европейския съюз все още е Брюксел. Важните решения обаче се взимат в Берлин.
Берлин не прилича на имперски град. Новите административни сгради в германската столица – канцлерството, Бундестагът и министерството на външните работи – всички те са проектирани с много стъкло и естествена светлина, за да подчертаят прозрачността и демокрацията. Министерството на финансите, естествено, се помещава в старата централа на Luftwaffe.
По-голямата част от най-величествената архитектура – булевард „Унтер ден линден“ (в превод „Под липите“ – бел. ред.) и Бранденбургската врата – обаче е наследство от пруските крале. Съвременен Берлин има по-приветливо лице и се е превърнал в магнит за туристите и тийнейджърите.
Само че докато градът умишлено избягва да демонстрира имперско могъщество, в действителност той се превръща в столицата на Европейския съюз. Разбира се, главните институции на ЕС – Съветът и Европейската комисия – все още са в Брюксел. Ключовите решения обаче все повече се взимат в Берлин.
Дали Гърция ще излезе от еврозоната? В крайна сметка решението ще е на Германия. Дали политиците ще подкрепят нови спасителни планове за Южна Европа? Решаващите дебати ще се проведат в Бундестага в Берлин, а не в Европейския парламент. На кого се обажда Международният валутен фонд (МВФ) във връзка с кризата в еврозоната? Най-важните разговори са с германското правителство и Европейската централна банка (ЕЦБ) във Франкфурт – не с Европейската комисия.
Прехвърлянето на властта от Брюксел в Берлин се ускорява от кризата в еврозоната. Естествено, германският канцлер Ангела Меркел все още трябва да ходи на срещите на върха на ЕС в белгийската столица и да договаря споразумения. Тя бе там едва миналата седмица. Кризата в еврозоната обаче означава, че сега Меркел безспорно е най-важният лидер на масата.
По различни причини ръководителите на останалите големи страни членки на ЕС пристигат в Брюксел в слаба позиция. Испания и Италия се борят срещу дългови кризи и така се превърнаха в просители. Великобритания избра да остане извън еврозоната и изтласкана в периферията. Полша е извън еврозоната, а и нейната икономика е сравнително малка.
Остава Франция. По традиция френско-германското партньорство е в основата на всяко споразумение в Европейския съюз. В продължение на много години срещите на върха на ЕС бяха предшествани от отделна френско-германска среща и съвместно писмо от двете страни. Докато Никола Саркози все още бе в Елисейския дворец, неговите отношения с Меркел бяха толкова близки, че „Меркози“ се превърна в журналистическо съкращение на доминиращия дует в Европа.
Дори тогава обаче мнозина бяха скептично настроени. Един представител на ЕС на най-високо равнище отбеляза с насмешка, че „Франция се нуждае от Германия, за да скрие колко е слаба. Германия пък се нуждае от Франция, за да скрие колко е силна.“ Сега обаче маските бяха свалени. Берлин и Париж не излязоха със съвместно писмо преди последната среща на върха на ЕС миналата седмица.
Вместо това френският президент Франсоа Оланд даде интервю за европейски вестници в опит да окаже натиск върху Меркел да отстъпи по въпроса за солидарното изплащане на дълговете на страните от еврозоната и за създаването на банков съюз. На самата среща на върха обаче стана ясно, че германците няма да се оставят да бъдат притиснати.
Някои твърдят, че френско-германското партньорство винаги е преминавало през трудни моменти и че двете страни неизбежно ще се съберат отново. Този път обаче може да е различно. Пропастта между силата на Франция и Германия стана прекалено очевидна, а въпросите, които ги разделят, са прекалено фундаментални. Различните предложения на Париж за еврооблигации, банкови съюзи, харчене на пари за инфраструктурни проекти на равнище ЕС и съвместни социални програми, всички се приемани с дълбоко подозрение в Берлин.
Германците подозират, че онова, което е общо за всички тези идеи, е желанието германските данъкоплатци да субсидират Франция. Контрапредложението на Берлин – бюджетите на всички страни членки на ЕС да бъдат под контрола на европейски комисар – на свой ред е отхвърляно в Париж като неприемливо нарушаване на националния суверенитет.
По традиция Франция и Германия ще постигнат компромис. Въпросите, поставени на масата, обаче са толкова фундаментални, че е възможно споразумението да не бъде постигнато лесно. При такъв сценарий икономическата сила на Германия може да се окаже решаваща, особено ако, както мнозина в Берлин подозират, Франция се е запътила към дълбока икономическа криза.
Това методично акумулиране на власт в Германия е приемано в Берлин със смесени чувства. По очевидни исторически причини Германия никога не се е стремяла към доминираща роля в Европа след Втората световна война. След обединението на страната обявяваната цел винаги е била „европейска Германия“, а не „германска Европа“.
Този инстинкт да бъде правен опит за размиване на германските интереси в една обща европейска идентичност остава силен. Раздразнението от нарушаването на правилата и фискалната разпуснатост в други държави от ЕС обаче прави германците по-малко стеснителни да настояват за една „по-германска“ Европа. Цената на германската финансова помощ все по-често ще е приемането на правила и закони, замислени в Берлин.
Тази сила може да доведе до арогантност. Миналата седмица чувах от време на време в Берлин раздразнени коментари за безочливите испанци, надменните британци, гледащите нереалистично на нещата французи и корумпираните гърци. Общият тон на дискусията обаче е сериозен, търпелив и отговорен. Германците настояват, че са напълно ангажирани с еврото и ЕС, и са решени да направят така, че те да работят.
Проблемът, ако има такъв, е, че животът е твърде сладък в Берлин. Германия процъфтява и нейната столица е приятен и модерен град. Перипетиите на Гърция и Испания изглеждат много далеч. Това откъсване от останалата част от еврозоната, а не „ламтежът за власт“, е причината, поради която Берлин остава особена столица за Европа.
БТА