Защо филми с жена в главната роля никога не са №1 в класациите?

На тазгодишната церемония по раздаването на наградите Оскар британката Хелън Мирън спечели статуетката за най-добра актриса за ролята си в „Кралицата“. Снимка: Ройтерс

Джулия Робъртс е най-скъпоплатена актриса в света. Но нито един от нейните филми не е заставал на първо място в боксофис класациите. Холи Бери, Никол Кидман, Анджелина Джоли и Рийз Уидърспуун, които са на челните места в списъка на актрисите с най-високи хонорари, също не могат да се похвалят с подобен успех. Нещо повече – през последните няколко десетилетия нито един филм с главно действащо лице жена не е бил на първо място по зрителски интерес. За последен път това се е случило през далечната 1964 г. Филмът е “Мери Попинс”, а актрисата в главната роля – Джули Андрюс.

От излизането на въпросния филм положението на дамите, работещи в киноиндустрията, значително се е подобрило. Голяма част от директорите на филмовите студиа, мениджърите и продуцентите са жени. А сценаристите не спират да пишат страхотни роли за актрисите. Доказателство са носителките на Оскар за най-добра женска роля през последните години – Хелън Мирън в “Кралицата”, Рийз Уидърспуун в “Walk the Line”, Хилари Суонк в “Момиче за милиони”, Чарлийз Терон в “Чудовище”, Никол Кидман в “Часовете”, Джулия Робъртс в “Ерин Брокович”. Но въпреки наградите и блестящата актьорска игра, нито един от тези филми не е заставал начело на класациите. Защо?

Част от отговора на този въпрос вероятно се крие в начина, по който цифровата революция повлия на жанра и типа на историите, които режисьорите предпочитат да снимат. В миналото звезди като Бет Дейвис, Катрин Хепбърн, Карол Ломбард и Грета Гарбо са стояли рамо до рамо с Кларк Гейбъл, Кари Грант и Хъмфри Богарт. И тъй като тогавашната техника не е предоставяла кой знае какво поле за изява на монтажистите, както е сега, актьорите са били тези, от които в най-голяма степен е зависело дали филмите ще бъдат добри или не.

“Актрисите от предишните поколения са имали голяма свобода на екрана и са правели много разнообразни роли – казва филмовият критик Лора Мълви. – На екрана те са били равностойни на мъжете във всяко отношение. И не са получавали просто главни роли, а роли с характер. В днешно време това не е така, защото във филмите вече не диалогът е най-важното. А жените са най-силни именно там.”

Клинт Истууд и Хилари Суонк в кадър от филма „Момиче за милиони“. Снимка: Ройтерс

След като цветните филми изместват черно-белите, озвучаването в киносалоните става все по-мощно, а екраните – все по-големи, зрелището се превръща в приоритет номер едно при правенето на филмите. Стивън Спилбърг с “Челюсти” и Джордж Лукас с “Междузвездни войни” допринасят страшно много за това. Огромният успех на филмите им убеждава шефовете на киностудията, че младите са най-доходоносната публика. А младите в този случай означава тийнейджърите. Което пък веднага води до появата на огромен брой филми с екшън герои, специални ефекти и смъртоносни каскади – все неща, за които подрастващите просто си умират. Естествено, ролите на жените в такъв тип филми почти без изключение са второстепенни.

И в Холивуд, и по света през последните години най-малко се котират драмите и романтичните комедии – точно типовете филми, в които актрисите могат най-добре да разгърнат таланта си. Режисьорите прекрасно осъзнават, че “езикът”, който няма да остане неразбран никъде по света, са мощните експлозии, гърменето на оръжията и оглушителният звук от стъпките на някое извънземно или армия от роботи.

Съдбата на “женските” филми, които излязоха или предстоят да излязат през тази година, едва ли ще бъде по-различна от тази на появилите се до момента. Един от тях “Животът в розово” – биографичната лента за кралицата на френския шансон Едит Пиаф, е сниман с подкрепата на тамошното правителство. И макар че е много силен и въздействащ, а актрисата в главната роля Марион Котийар вероятно ще бъде номинирана за Оскар, “Животът в розово” се появи по кината в доста неподходящ момент. Премиерата му почти съвпадна с тази на “Спайдър-мен 3”, “Карибски пирати 3” и “Бандата на Оушън 3”, така че шансовете му да привлече най-голям брой зрители бяха равни на нула.

Анджелина Джоли като Мариан Пърл в „A Mighty Heart“. Снимка: Ройтерс

Скоро предстои да се появи и друг филм с главно действащо лице жена – “A Mighty Heart” с Анджелина Джоли. Той разказва историята на Мариан Пърл – съпругата на убития в Пакистан журналист от “Уолстрийт Джърнъл” Даниел Пърл. Филмът е сниман с бюджет от 20 милиона долара, което е нищо в сравнение с 300-те, похарчени по време на снимките на “Спайдър-мен 3” и “Карибски пирати 3”.

Заедно “Животът в розово” и “A Mighty Heart” за целия период на излъчването си по екраните вероятно ще съберат толкова приходи, колкото донесе “Шрек 3” само в САЩ през първия уикенд след премиерата си. В крайна сметка, много малко мъже могат да бъдат накарани да гледат “женски” филми, докато по-голямата част от жените нямат нищо против да гледат и екшъни, и напрегнати драми, и романтични комедии, Но това е друга тема…

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.