Медиите на бъдещето едва ли ще погубят журналистиката
Франс прес
Блоговете, статиите, писани от компютри, и материалите от социалните мрежи вече се вляха в потока на новинарския печат. Не се очаква обаче това да погуби професионалната журналистика, сочи изследване, публикувано миналата седмица в САЩ.
Проучването, озаглавено „Постиндустриалната журналистика“, е подготвено от Центъра за дигитална журналистика „Тоу“ в Колумбийския университет. Авторите обясняват, че технологичната революция е осигурила възможност за истинска информационна експлозия с ред отрицателни, но и положителни последици за медиите.
Има например много сфери, в които професионалните журналисти не може да бъдат заменени от машини или интернавти доброволци (т.нар. краудсорсинг), посочват изследователите.
„Благородната задача на журналиста е да разследва темите, истински важни за обществото, като кризата със свещениците педофили в католическата църква, измамническото счетоводство на „Енрон“ или скандала с „Фаст енд Фюриъс“ – операция на министерството на правосъдието в САЩ, раздавало оръжия на мексиканската организирана престъпност, заявяват те.
„Журналистът, схващан като човек, който разкрива истината, осмисля или обяснява реалността, не може да бъде сведен до лесно заменим компютър“, обясняват авторите – С. У. Андерсън, Емили Бел и Клей Шърки. Същевременно социалните мрежи, блоговете и краудсорсингът дадоха възможност да се разпространява информация, недостъпна в миналото, отбелязват те.
Припомня се например, че за смъртта на Бин Ладен съобщи най-напред пакистанец в Туитър; също и за цунамито в Япония през 2011 г., описано с множество подробности от очевидци в световната мрежа.
Изследователите обясняват също, че компютрите, способни да превръщат алгоритми в статии въз основа на спортни или финансови данни, осигуряват на журналистите време, през което да насочат усилия към най-важните теми.
Дигиталната ера обаче предизвика „спад в качеството на информацията в САЩ“ и положението „ще се влошава, преди да се подобри“ – „в някои градчета, където няма местен печат, то видимо ще се влоши“, отбелязват със съжаление изследователите.
А старият модел, базиран предимно на рекламата, вече никога няма да е същият: за да оцелеят медиите, „информацията трябва да им излиза много по-евтино“, смятат авторите.
Идването на цифровата ера налага да се разработи нов икономически модел, и то гъвкав, изтъкват те: „приходите може да идват от рекламата, от потребителите, от спонсори, дарения, филантропи. А разходите може да бъдат намалени чрез сключване на партньорства, възлагане на външни поръчки, подизпълнителска дейност и автоматизация“.
Отбелязва се появата на сайтове като „Хъфингтън пост“, които събират и обобщават мнения на реномирани външни сътрудници, без обаче да им изплащат възнаграждение.
„Ръководството на „Хъфингтън пост“ осъзна, че ще е по-интересно за читателите му сайтът да извади и коментира информациите на „Вашингтон пост“ или „Ню Йорк таймс“, а не да се абонира за емисиите на агенциите“ по печата, се посочва в изследването.
С оглед експлозивно множащите се информационни източници медиите ще трябва да си намерят и подходящи ниши.
„Има търсене за анализи, грижливо подготвени след дълго ровене в материала. Или пък за живописни репортажи, извисени над какофонията на всекидневните новини“, смятат авторите на анализа.
Дошла е обаче нова ера и малко ще са медиите, успели да се закрепят, добавят те.
БТА