Гърците крадат метал, за да преживеят кризата

Дерек Гатопулос
Асошиейтед Прес

Когато Гърция прие еврото, тя наля милиарди в модернизирането на инфраструктурата, изграждайки внушителни мостове, магистрали и чисто нова железопътна транзитна мрежа в Атина.

Сега, затънали в рецесия и смазани от дългове, гърците се ориентират към много от тези проекти, като измъкват метала и го продават за скрап, за да удовлетворят ненаситното търсене от страна на Китай и Индия.

Полицията казва, че сега арестува средно по четирима крадци всеки ден, в сравнение с няколкото случая всеки месец преди започването на кризата в края на 2009 г. Те са обвинявани в кражба на индустриални кабели, електрически трансформатори и други метални обекти, с което предизвикват временно прекъсване на тока и сериозни закъснения на влаковете. Профилът на крадеца на метал също се променя, казват властите, от роми и имигранти, живеещи на ръба на обществото, до обикновени гърци, изпаднали в затруднено положение.

Докато европейските държави навлизат и излизат от рецесията, глобалното търсене на метал остава високо заради индустриалния възход на нововъзникващите икономически сили, което превръща откраднатите кабели и използваните в инфраструктурата метали в растящ пазар в световен мащаб.

Около 3635 души са арестувани в Гърция за кражба на метали между началото на 2010 г. и август 2012 г., според министерството на обществения ред. Служители на министерството казаха, че не разполагат със сравнителни данни за предходни години, понеже случаите са били толкова редки, че не е било необходимо да пазят данни за тази специфична категория престъпления. Те обаче потвърждават, че грабежите стават както по-чести, така и по-нахални, знак за времената на отчаяние.

Електрическата железница в столицата е основен магнит за крадците на метали. През последните шест месеца бе съобщено за най-малко пет големи нарушения в графика на движение заради кражба на кабел, което е принудило пътуващите да се прекачват от влак на влак, налагайки преминаване към мотриси с дизелов двигател.

Тенденцията имаше фатални последици: в началото на януари тялото на 35-годишен мъж беше открито край Атина зад релсите на крайградската железопътна система, която обслужва летището на столицата. Той е бил ударен от ток, докато прерязвал жиците, казаха от полицията.

Крайпътни мантинели, капаци на шахти за отводняване, тежки врати на фабрики, както и съоръжения за мини, напоителни машини и дори гробищни сандъчета за цветя, направени от метал, изчезват във и около Солун, втория по големина град на страната, на фона на опасенията, че гърци, които преди са спазвали закона, все повече преминават към извършване на престъпления.

В Северна Гърция нелегалните изкупвачи на метали имат допълнително предимство: граница от 1228 км с четири държави, което улеснява избягването на полицейски проверки на местните пунктове за предаване на отпадъци.

Полицията арестува миналия месец близо до границата с Турция заподозрени, на възраст 18 и 19 години, обвинени, че са свалили 300 метра кабел от уличното осветление, оставайки без ток участък от новопостроена магистрала, която пресича Северна Гърция.

При скорошни инспекции бяха открити други 300 метра откраднат кабел в пътнически автобус на път за Албания, както и свещници, откраднати от гробища и натоварени на малки камиони, които са били спрени и претърсени на гръцко-българската граница.

Полицейските проверки за откраднати метали сега стават приоритет на 12-те основни пунктове на страната за преминаване на границата.

„Имахме кражби на метали в миналото, но в последно време има нарастване на броя на случаите, в които са въвлечени повече криминални групи“, каза в интервю Андонис Дзидзис, началник на полицейския отдел в Солун за борба с престъпленията против собствеността.

„Преди кризата, имахме много малко случаи на кражби на метал. Сега те се увеличават показателно“, каза той. „Нашите наблюдения сочат, че много гърци, които сега са обвинени за участие в кражба на метали, не са имали предишни криминални проявления“.

Излязла от употреба мрежа от мостове в Северна Гърция, построена от армията, и нейните 500 кг стоманени подпори са се превърнали в любимо място за крадците.

Мостовете са били обект на крадци поне три пъти, като в единия от случаите в края на миналата година бяха арестувани 36-годишен мъж и две жени, на възраст 36 и 40 години, докато отстранявали подпора на мост, на 40 км западно от Солун.

Трите години на финансова криза и тежки мерки на икономии покачиха безработицата в Гърция до почти 27 процента, като повече от половината от населението на страната на възраст под 25 години е безработно.

Северна Гърция беше най-тежко засегната от рецесията, като е на път да навлезе в шеста година. Граничните райони Епир и Западна Македония имат ниво на безработница от над 28 процента.

Кражбите на метали, особено тези с висока стойност като медните кабели, създава допълнителни проблеми на държавната железопътна компания, която регистрира загуби, и на други предприятия в сферата на услугите.

Обикновеният скрап се продава на черния пазар за около 1 евро за 10 кг, малко над половината от законната стойност, докато контрабандната мед носи приблизително 40 пъти повече, но въпреки това доста по-малко в сравнение с пазарната цена на метала.

Параскевас Пурлиакас, шеф на гръцката асоциация на железопътните работници, казва, че около 100 км кабел са били откраднати през последните три години, което струва на държавната железопътна компания около 10 милиона евро.

„Прерязват дори кабели, по които тече електричество“, каза Пурлякас. „Това създава проблем за сигурността за нашите влакове и пътници“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.