Рекламите за кремове против слънце лъжат. Неправилното мазане е опасно
След десетилетия на предупреждения за опасността от излагането на слънчевите лъчи, огромна част от жителите на развитите страни използват слънцезащитните кремове като неизменна част от тяхната рутинна грижа за кожата.
В САЩ са продадени 60 млн. слънцезащитни кремове за миналата година, 13 процента повече продажби, в сравнение с 2005г., според Information resources Inc., които следят продажбите на козметични продукти.
Увеличилото се търсене провокира изобилие от лосиони, спрейове, гелове и такова разнообразие от маркетингови апели като “Целодневна защита”, “Супер устойчив на изпотяване”, “ Тотално предпазване”, “Продължителна защита”, така че хората се оказват доста объркани в това как да изберат най-ефективния слънцезащитен крем.
През последните 30 години, откакто Американската администрация за храни и лекарства, издаде първата регулация за продажба на слънцезащитни кремове, с намерението да намали слънчевите изгаряния, науката занимаваща се с кожните проблеми и рака се разрасна драматично.
Сега критиците изискват от Американската администрация за храни и лекарства да обнови правилата, защото съществуващите не са в крак с действителността. Също така те атакуват агенцията, че е позволила на производителите да създават неясни и неправдоподобни рекламни послания, които объркват и мамят потребителите за това какво и как да използват, за да се предпазят.
Aтаката към агенцията е огромна през последните седмици, поради твърдението на неправителствена организация от Вашингтон, че много от най-продавани кремове за слънчева защита не предпазват от вредните слънчеви лъчи. През май, Ричард Блументал – главен прокурор на щата Кънектикът, изпрати язвителна петиция до Американската администрация за храни и лекарства, в която твърди, че неясните етикети на кремовете и надутите рекламни послания поставят хората в риск, и създават измамно чувство на сигурност у потребителя.
Безспорен факт е, че слънцезащитните кремове забавят изгарянето на кожата и намаляват разпространението на поне една от формите на рак на кожата.
Редовната употреба на кремовете за слънчева защита пречи на образуването на карцинома на кожата – ракът, който убива около 2,000 – 2,500 американци на година.
Според някои изследвания 40 процента по-малко са заболелите от рак сред хората, които използват редовно сленцезащитни кремове. Дори 10 години след приключване на едно изследване в Австралия, доброволците, използвали редовно слънцезащитен крем, имат по-малък процент на ракови заболявания.
Изследването показва, че използването на предпазни средства срещу слънцето в продължение на 5 години, дава интензивна, дълготрайна полза за защита срещу рака. Слънцезащитните кремове също биха предотвратили образуването на меланома – един от най-злокачествените тумори, а също и базоцелуларният карцином – най-разпространеният кожен тумор. Кремовете предпазват от вредните ултравиолетови лъчи, които способстват за тези заболявания.
Как да се мажем?
Важно е обаче да се знае каква защита предлагат слънцезащитните кремове – дозата необходима за задоволително предпазване и честотата на нанасяне на крема върху кожата. Всичко това е необходимо да бъде упоменато на продукта.
Съкращението S.P.F. означава слънцезащитен фактор, който показва колко ефективен може да бъде продуктът при предпазване на кожата от ултравиолетовите B лъчи (UVB), тъй като те могат да бъде фактор, който причинява тумурни заболявания. Номерът, който стои след тази абревиатура на етикетите на слънцезащитните продукти (от 2 до 50 и повече) означава тяхната способност да блокират или филтрират вредните слънчеви лъчи.
Продуктите с фактор 15 (S.P.F 15) предпазват от около 94 процента от UVB лъчите, докато с фактор 30 (S.P.F 30) – от 97 процента. Производителите определят фактора (S.P.F) като разделят минутите, за които кожата може да изгори в лабораторни условия, намазана с тънък слой от продукта, на минутите, за които кожата може да изгори без крем.
Но хората рядко знаят това, тъй като на етикетите не е посочено колко от продукта да използват. При тестовете се поставя по 2 милиграма от продукта на кв.см.от кожата, което означава, че трябва да се използват около 60 мл всеки път, за да бъде намазано цялото тяло. Много хора обаче изкарват целия летен сезон с една опаковка слънцезащитен крем.
Факторът (S.P.F) не е много подходяща система, от която да се ръководят потребителите. Никой не използва слънцезащитните кремове по начина, по който са направени изследванията в лабораториите. Хората би трябвало да използват пълна чашка с крем, за да покрият тялото, и една чаена лъжичка за лицето, за възможнпо най-добра защита, както е посочен факторът S.P.F на етикетите. И трябва да се нанася на всеки няколко часа, и веднага след плуване или потене.
Дерматолозите съветват, че е необходимо да се посочи и стандартна система за слънчевите ултравиолетови А лъчи, които могат да доведат до рак и стареене на кожата. Много продукти имат UVA защита, но без те да бъдат стандартизирани, потребителят не може да се ориентира колко висока е защитата на различния продукт.
Измамните рекламни послания
Трябва да се обърне внимание и на рекламните послания. “Целодневна защита” е просто една измама, тъй като слънцезащитният крем трябва често да се нанася, а не да се разчита на действие през целия ден. И “водоустойчив”, което може да е добре за възрастните, които се потапят по веднъж в басейна, но не и за децата, които по цял ден влизат и излизат от водата. Това е просто една очевидна измама.
И въпреки всичко най-добрият начин да се предпазим от рак на кожата, според специалисти е да не се излагаме на слънце, по време на най-горещите часове и да носим дрехи, които да ни предпазват.
Според европейския комисар за защита на потребителите Меглена Кунева няма нещо като 100% защита от слънцето. Тя се изказа по повод наложените от ЕС нови забрани за използването на изразите „блокиращ слънцето“ и „100% слънцезащита“ върху кремовете срещу изгаряния.
„Подобни етикети подвеждат потребителите и причиняват смъртта на хиляди всяка година“, посочи още Кунева.
По силата на новите правила на ЕС, които стават действащи, новите етикети на кремовете трябва да включват ново UVA-лого и стандартизирани термини като „ниска“, „средна“, „висока“ и „много висока“ защита.
Тъй като етикетите на повечето продукти за 2007 г. вече са отпечатани, ЕК препоръчва потребителите в ЕС да четат много внимателно преди да пазаруват и използват продукта.
Тази година едва 20% от продуктите, които предлагат защита от слънцето ще бъдат с нови етикети по рафтовете в магазините.
(по „Ню Йорк таймс“)