Защо заплашва Северна Корея

Антиамерикански плакат от Северна Корея

Макар Северна Корея да е анулирала примирието поне седем пъти досега и драмата в Североизточна Азия до голяма степен да е омаловажавана като празни думи, налице са реални опасения от избухване на военни действия, отбелязва в редакционна статия британският в. „Гардиън“.

Първо, това се е случвало и преди. Сегашните събития може да се окажат просто повторение на напрежението отпреди четири години, когато санкциите заради ракетните и ядрени изпитания доведоха до морска схватка, която Южна Корея обяви, че е спечелила. Четири месеца по-късно Пхенян торпилира и потопи южнокорейски военен кораб, при което загинаха 46-ма моряци, а по-късно същата година обстрелва остров, след като Южна Корея пренебрегна предупреждение да прекрати военно учение.

Тогавашният южнокорейски президент И Мюн-бак беше разкритикуван у дома заради бавната и слаба реакция. Такава опция пред приемничката му Пак Гън-хе няма. Южна Корея се зарече, ако същото се случи отново в спорните води на Жълто море, да отвърне.

Второ, успешните ядрени опити и ракетни изпитания може наистина да карат севернокорейските генерали да мислят, че Сеул няма да посмее да отговори на провокацията, което анализатори сравниха с ефекта на обезопасяващия колан в колите – след въвеждането на коланите много шофьори използваха тази допълнителна сигурност, за да карат по-безразсъдно.

Когато на 5 март севернокорейското главно командване заяви, че армията „ще нанесе справедлив удар по всяка цел, в произволно избран момент, без ограничения“, то може би наистина го мислеше, допълва „Гардиън“.

Умножавайки заплахите срещу южната си съседка и САЩ, Северна Корея изглежда иска да заяви решимостта си да се противопостави на международната общност в схватката около ядрената й програма, отбелязва френският в. „Монд“. Заплахите на севернокорейския режим не са нови. Те се отправят редовно, след като ООН приеме санкции срещу Северна Корея.

Пхенян използва провокация и я засилва, опитвайки се да всее страх. Той обаче прави това без реална надежда, тъй като севернокорейският режим е наясно, че има твърде малко средства за упражняване на натиск и влияние върху САЩ и Китай, отбелязва пред вестника анализаторката Валери Нике.

Заплахите отчасти са блъф, тъй като капацитетът за действие на севернокорейския режим е ограничен. При все това не може да се зачеркне възможността за необмислен, отчаян акт от страна на Северна Корея. От друга страна заплахите имат вътрешнополитическо измерение.

След санкциите на ООН Ким Чен-ун трябва да демонстрира могъществото си и да покаже, че няма да се остави да го сплашват външните врагове. Той обаче отива твърде далеч, излагайки се на опасни ответни действия, застрашаващи самия режим, чиято основна цел е да оцелее, подчертава анализаторката.

Южнокорейското министерство на отбраната вчера съобщи, че Северна Корея е започнала да евакуира някои граждани в подземия, запасени с провизии за критични ситуации, и да поставя военна маскировка на автобуси и камиони, пише в. „Ню Йорк таймс“.

Южнокорейските представители описаха случващото се като подклаждане на военна треска – тактика, използвана от севернокорейските лидери в предишни случаи на напрежение, внушавайки, че страната им е пред надвиснала заплаха, за да си осигурят подкрепа сред населението.

Говорител на южнокорейското отбранително министерство заяви, че няма признаци за предстоящи ядрени или ракетни изпитания от Север, нито военни действия по границата между двете Кореи. Той каза, че реторичните заплахи, наводнили севернокорейските медии, имат за цел оказването на психологически натиск върху Юга, отбелязва всекидневникът.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.