Катастрофата край Смоленск: Три години конспиративни теории

Франс прес

Путин прегърна полския премиер Доналд Туск на мястото на трагедията. Снимка: РИА

Три години след катастрофата на полския президентски самолет „Туполев“, който се разби на 10 април 2010 г. при опит за кацане в гъста мъгла в руския град Смоленск, в Полша интензивно продължават да се обсъждат конспиративни теории, а Варшава неуспешно настоява Москва да й върне останките от самолета.

В катастрофата загинаха президентът Лех Качински и още 95 високопоставени политически и военни ръководители. Те трябваше да присъстват в Катин, близо до Смоленск, на церемониите по повод 70-годишнината от избиването по време на Втората световна война от съветската тайна милиция на няколко хиляди полски офицери, пленени от Червената армия.

Опозиционната консервативна партия „Право и справедливост“ на брата близнак на загиналия президент Ярослав Качински, както и други десни движения, които подхранват тезата за заговор, искат да отбележат годишнината с митинги пред посолството на Русия утре и пред президентския дворец във Варшава в сряда.

Официалните заключения за причините за катастрофата бяха обявени както от руска, така и от полска страна. Според окончателния доклад на Руския междудържавен авиационен комитет (МАК), представен през 2011 г. в Москва, президентът Качински и други полски високопоставени лица са оказали натиск върху екипажа на самолета.

Освен това пилотите не са били достатъчно подготвени и са взели решение за кацане „в неподходящи условия“.
Полската анкетна комисия призна, че главните причини за катастрофата са от полска страна. Тя обаче прехвърли част от отговорността върху Русия, като изтъкна допуснати грешки от авиодиспечерите и повреденото оборудване на летището в Смоленск.

След тези заключения трима полски генерали и още десет офицери бяха уволнени. Военната част, която отговаряше за въздушния транспорт на официални лица бе разпусната, и тази задача бе поверена на гражданската авиация.

Работна група, ръководена от близкия сътрудник на Ярослав Качински Антони Мачеревич, редовно обаче запознава общественото мнение със своите изводи, които лансират тезата за атентат, планиран от полския премиер Доналд Туск и руския президент Владимир Путин.

„Последните изследвания затвърждават убеждението ни, че катастрофата е била причинена от взривове“, заявява Мачеревич в новия си доклад, изготвен по повод третата годишнина от катастрофата, в който се пренебрегват уверенията на полската прокуратура, че по останките на самолета не са открити никакви следи от взривни вещества.

Според Мачеревич, извършен в Русия преглед на президентския „Туполев“ малко преди фаталния полет“, е бил ръководен от руските тайни служби, а „Доналд Туск заедно с Владимир Путин е действал срещу президента Качински“.

Според публикувано в началото на март допитване 33 процента от поляците не изключват възможността в Смоленск да е бил извършен атентат. Правителството, разтревожено от този резултат, реши да вземе отношение, след като дълго време отказваше да обърне внимание на твърденията на Мачеревич.

В близко време ще бъде създадена експертна група под егидата на правителството за опровергаване на тезата за заговор точка по точка. Има обаче опасност предизвиканият от катастрофата в Смоленск политически разрив в Полша да продължи до парламентарните и президентски избори, предвидени за 2015 г., смята историкът Антони Дудек.

Същевременно Варшава повиши тон на Москва. През януари Доналд Туск обвини в „очевидна недобронамереност“ руските власти, които бавят връщането на останките на самолета на Полша. „Искаме да си върнем останките на самолета „Туполев“ и да сложим край на този сериал, на тази според мен очевидна недобронамереност от страна на Русия по този въпрос“, заяви Туск пред пресата.

Шефът на полската дипломация Радослав Шикорски, според когото отношението на Москва цели „да скара поляците помежду им“, стигна дотам, че поиска Брюксел да ходатайства пред руснаците.

Руският външен министър Сергей Лавров невъзмутимо отвръща всеки път, че останките на самолета ще бъдат върнати, веднага щом приключи разследването на катастрофата, което продължава да се води в Русия.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.