Ню Йорк създаде 656 училища за 11 години – повод за гордост за кмета Майкъл Блумбърг

Франс прес

Улица в Ню Йорк. Снимки: Иван Бакалов

Гимназията „Пол Робсън“ в Бруклин нямаше добра репутация. Разположена в проблемен квартал на града, тя беше класирана сред най-опасните училища в Ню Йорк и беше получила средна оценка (С) при последното атестиране. През 2010 г. кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг реши да я затвори.

И макар че детекторите за метал още стоят на входа, атмосферата коренно се е променила. Две малки училища отвориха врати зад стените на закритата гимназия, едно от които е Пи-Тек (P-tech). Със 100 ученици във випуск, това учебно заведение, създадено съвместно с Ай Би Ем, подготвя учениците си от трети клас до диплома за ниво bac+2, издавана от Нюйоркския университет.

„Създадохме само за шест години учебен план, със стажове, коучинг от кадри на Ай Би Ем, и с възможността, още от самото начало, за курсове по информатика на университетско ниво. Резултатите са отлични“, казва директорът Рашид Ферод Дейвис. Училището дори беше дадено за пример от Барак Обама в последното му слово „За състоянието на Съюза“.

Затварянето на проблемните училища и заменянето им с по-малки структури, с нови екипи и нови педагогически проекти, е запазената марка на образователната политика на Блумбърг, откакто пое поста през 2002 г. Радикален метод, с който кметът се гордее много, след като превърна трансформацията на училищата в Ню Йорк в силното място на политиката си, макар и с цената на конфронтация с учителските синдикати.

В началото на следващата учебна година ще бъдат открити 78 нови училища, колежи и гимназии, с което броят на средните учебни заведения, създадени или преобразувани на нова база за последните 11 години ще достигне 656.

За същия период 164 училища са закрити или са процес на закриване – равносметка, която позволи на Блумбърг да обяви победоносно на 2 април, че неговата администрация е създала „най-много училища в история на Ню Йорк“.

Някои от тези учебни заведения са тематични, специализирани например в областта на проблемите на здравето, или създадени съвместно с компании като „Енерджи тек“ (Energy Tech), което ще бъде открито през септември в Куинс в партньорство с „КонЕдисън“ (ConEdison) и Националната електропреносна мрежа (National Grid). Други са т.нар. чартърни училища, получават публични средства, но са управлявани частно.

Тази политика предлага освен това на семействата по-голям избор та училища в техния район, като същевременно стимулира конкуренцията между тези учебни заведения. Тя доведе и до огромна вълна от преназначаване на персонал и реконструкция на сгради, финансирана по-конкретно със 150 милиона долара, отпуснати на града от фондацията на Бил и Мелинда Гейтс.

„Тези нови училища функционират добре. Учениците успяват много по-добре в тях“, казва Пулия Девън, говорителка на департамента по образованието в кметството на града. Според отдела вече 71 процента от младите нюйоркчани се дипломират в края на средното си образование срещу 51 процента през 2002 г. В закритите и впоследствие напълно трансформирани училища, този дял е скочил от 38 на 70 процента.

Но за Обединената федерация на учителите тези резултати са заблуда за окото. Основният учителски синдикат от 10 години води съдебна битка срещу закриването на училища.

„Проблемът е, че най-необлагодетелстваните младежи не се интегрират в новите структури, където местата са ограничени. Те са изпращани в други проблемни гимназии, още по-надалеч. Тези училища накрая също биват закрити. По-добре би било да се отпускат повече средства за трудните училища“, казва Ричард Райли, говорител на синдиката.

Изследване на Института „Аненбърг“ от 2010 г. също така показа, че учениците в новите малки структури са средно „по-малко необлагодетелствани“, отколкото тези от затворените гимназии.

„Затварянето трудно се преживява от учениците, които се чувстват белязани“, казва Лиза Донлан от асоциацията на родителите на ученици в Ню Йорк (New York City Parents Union).

„Защо да не бъдат подкрепяни училищата, които имаме? Със своята пазарна логика кметът дестабилизира системата, макар да представя закриването на училищата като победа. Иронията е, че сред училищата, чието закриване предстои, попадат и няколко, създадени по времето на Блумбърг. Той просто не дава шанс на учебните заведения“, заяви представителката на асоциацията.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.