В Манхатън ще се влиза с кола срещу такса от 8 долара
Кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг ще намалява задръстванията с такси
„Предлага се система за въвеждане на пътни такси, за да се избегнат задръстванията и да се намали замърсяването на околната среда. Тя обаче ще бъде твърде скъпа, а поставянето на камери, необходими за прилагането й, ще накърни гражданските свободи. Ще пострада и бизнесът на търговските обекти в центъра на града…”
Става дума за Ню Йорк през 2007 година, нали?
Грешите – за Лондон през 2002 година. Това бяха ужасните предсказания от преди половин десетилетие, когато английският град сложи началото на това, което кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг се надява да повтори сега. В Лондон резултатите са налице: задръстванията намаляха с 20 процента, а от 2003 година в централната зона на Лондон спаднаха емисиите въглероден диоксид.
За начало планът на Блумбърг за борба с глобалното затопляне трябва да бъде гласуван в понеделник от законодателите на щата в столицата Олбъни. Той предвижда колите да плащат по 8 долара, а камионите по 21 долара, за да влязат в Манхатън, южно от 86-та улица. Това намерение обаче може да падне жертва на силна опозиция и на лошо подбрания момент за гласуване.
В Лондон, където таксите бяха приблизително два пъти по-високи, „имаше огромна опозиция и в политически план, и от страна на собствениците на търговски обекти. Накрая, след дълъг и мъчителен политически процес, планът беше одобрен, както става и тук,“ каза Стивън Полън, адвокат в Манхатън, работил за лондонската управа по плана за налагане такси. Преди това той е работил за обществения транспорт (Metroppolitan Transportation Authority) на Ню Йорк.
„Разликата беше,“ казва той, „че те нямат щатско правителство, което да застава между федералното правителство, което иска да даде пари и града, който иска да ги получи“.
Министерството на транспорта на САЩ планира да избере до три града за пилотни програми за борба с трафика и замърсяването, като предоставя до 500 млн. долара на всеки град, избран за участие. През май организаторите на срещата за климата в Манхатън, където бяха представени 40-те най-големи града на света (C40 Large Cities Climate Summit), заявиха, че градовете произвеждат повече от 80 процента от парниковите газове, които задържат топлината, въпреки че покриват по-малко от един процент от територията на земята.
Председателят на Сената на щата Ню Йорк, републиканецът Джоузеф Бруно изтъкна колко важно е решението, което се очаква да бъде взето в понеделник – дали Ню Йорк ще се ангажира с предложението на Блумбърг.
Одобрението на плана на Блумбърг в Олбъни вероятно ще изисква умела дипломация, двупартийно сътрудничество и търпение от страна на законодателното събрание. Но то често е критикувано като бавно, зле функциониращо и управлявано с абсолютистки подход от партията, която има мнозинство в съответната камара: републиканците в Сената и демократите в Законодателното събрание. Писмо, подписано от губернатора на Ню Йорк Елиът Спицър, Бруно и председателят на Законодателното събрание Шелдън Силвър може да е достатъчно, за да бъде подкрепен планът, без да трябва да се гласува в понеделник в доминираното от демократите Законодателно събрание.
Поддръжниците на плана на Блумбърг твърдят, че в името на бъдещето на града се налага да се направи труден избор. Те изреждат преките ползи: въздухът в „горещите точки“, които застрашават здравето на децата, ще бъде прочистен, ще намалее задръстването в задъхващия се от пътното движение Манхатън, който се бори да остане финансов център на света. Не трябва да се забравят и примамливите 500 млн. долара от федералните фондове…
Администрацията на Блумбърг прогнозира, че по време на тригодишния пилотен проект трафикът в Долен Манхатън ще намалее с 6 процента, защото повече хора ще използват обществен транспорт.
В проучване на WNBC/Marist, публикувано миналата седмица, 61 процента от жителите на Ню Йорк и покрайнините му се обявиха срещу плана на Блумбърг. В самия Манхатън 48 процента подкрепят плана, а 46 процента са срещу него.
За Блумбърг, който от републиканец стана независим, таксите може да означават победа в надпреварата за президент през следващата година. Те ще бъдат важни и при оценката на приноса му като кмет на Ню Йорк. В понеделник той се залавя за работа в Олбъни, за да бъде одобрен планът му.